zaterdag 21 september 2013

Quiche met restjes!

Ik ben opgevoed met h.onig pakjes en kant en klaar zakjes groente. Ik had verschrikkelijk lieve ouders hoor daar niet van. Maar ik heb écht koken wel moeten leren.
Gelukkig had ik er veel plezier in. Dat heb ik nog steeds.
Quiche had ik weleens bij een vriendin gegeten en het leek mij ook lekker om dat zelf eens te maken met restjes. Er lag nog een halve kool, uien en taugé wat al wat slap begon te worden.
Het was lekker geworden en ik bedacht mij dat quiche ene goede oplossing zou zijn voor de overvloed aan kool (en wellicht peen!) in de winter.
Hierbij het recept.


pakje bladerdeeg       1,10
roomkaas (a.ldi)        0.49
3 eieren                    0.60
geraspte kaas            (restjes kaas)
spekjes kan ook gehakt of geen vlees 0.89
peper en een beetje zout

Totaal                          3,10 euro
taartvorm
cakejes vorm



  • Leg de bladerdeeg op het aanrecht om het te laten ontdooien. 
  • Laat de oven voorverwarem ntot 200 graden (een heteluchtoven)
  • 'Roerbak de groente in een wok
  • Roer de eieren en de roomkaas door elkaar en voeg wat peper en zout toe.
  • Leg de bladerdeeg in de taartvorm, prik wat gaatjes met een vork in de bladerdeegbodem. Vul de bekleedde vorm met de groente/spekje en het kaas/ei mengsel strooi er kaas overheen.
  • Voor de vegetarische quiche doe ik twee plakjes bladerdeeg in een cake vormpje. Bekleed het vormpje doe er de groentevulling in, schep de roomkaas en het ei erop. Daarna vouw je hem dicht. Strooi als topping de kaas erop.
  • Doe de quiche in de oven voor 25/30 minuten. De vegetarische quichejes kunnen voor een kwartiertje in de oven.