donderdag 6 april 2017

huishoudboekje

Hierbij het vernieuwde huishoudboekje. Op de foto zie je de vaste lasten.



Even wat uitleg: De elektra en gas is vrij hoog. Wij hebben een slecht geïsoleerd huis. Ter vergelijking met andere huizen in deze straat doen wij het met onze gezinssamenstelling vrij goed. Stukje bij beetje isoleren we langzamerhand ons gehele huis. Zo hebben we dubbelglas in de badkamer gekregen en krijgen we dat op de zolderkamer. De voordeur en kozijn is dubbelglas geworden en we hebben een huur ketel die zuiniger is. Zie energieservice.
Ieder jaar kies ik een nieuwe zorgverzekeraar klik. Vanaf juli gaat onze zoon de zorgverzekering zelf betalen. XS4all, fluctueert we hebben de snelste internet verbinding ivm man zijn werk. De vaste telefoonlijn betalen we alleen de mogelijke gesprekskosten. Maar omdat onze mobieltjesvrij bellen hebben doen we dat meestal. Bovendien vindt mijn man dit de beste provider.

De verzekering bekijk ik ook regelmatig. Deze heb ik nu een jaar of twee en komend jaar ga ik weer bekijken of ik ergens anders goedkoper kan. Let op, oververzerking. wij hebben een WA verzerking en een woonpakket.

Wij hebben 3 kleine abbo s bij simpel met een beetje ik heb een plafond ingesteld bij de kinderen, zodat ze niet meer dan een tientje verbruiken.
Man heeft een abbo en mobiel via zijn werk.

Wij hebben een lease auto, ik rijd niet dus ik gebruik hem alleen samen met mijn man ;-) Ik fiets naar de zwemlessen en ik ga met het OV bijvoorbeeld als ik naar de school van zoontje moet of naar de ortho of waar dan ook naar toe. Met de bus is het voor mij het goedkoopst. ik betaal ongeveer €3,75 tot 4,50 per enkele reis. Ons zoontje heeft een persoonlijke OV daar kan hij vrij mee reizen in de trein, want er staat een vrij reizen voor kinderen produkt op. Ook met de bus kan hij gratis bij Arriva.
Man heeft een lease auto. We betalen daar via zijn salaris een bijtelling voor. dat is ongeveer €200 hij heeft een greenline skoda octavia of zoiets dus de bijtelling valt mee.  de diesel wordt geheel betaald door de werkgever ook de privé kilometers en ook als we op vakantie gaan.
dat is een voordeel van zijn werk, daartegenover staat wel dat hij ontzettend veel werkt en hij heeft een verantwoordelijke baan. Ik heb met hem afgesproken dat ik hier niet zal publiceren hoeveel hij verdiend. Het is bovenmodaal, maar in ons geval krijgen wij nu minder of geen toeslagen meer dus per saldo maakt het niet uit.
 Omdat ik niet werk is dat volgens onze boekhouder niet positief voor onze belastingteruggave. Het maakt niet uit dat ik zorg voor onze zoon met een beperking. Daar krijgen we in de zomer een ZIN voor (zorg in natura van de gemeente) dan gaat hij drie keer in de week naar een speciale kinderopvang. Er is mij gezegd dat ik ook dubbele kinderopvangtoeslag voor hem kan aanvragen. daar heb ik nog niet in verdiept. voor de rest betalen we alles van ons eigen geld. Eens per jaar de eigen bijdrage voor de taxi dat is meer dan 600€ per jaar. Dat betaal ik ineens uit het potje kinderen.
Als ik echt sec zou kijken dan denk ik dat zijn gehele gedeelte van de kinderbijslag op gaat aan extra zorg kosten voor hem.  De eigen bijdrage voor bijvoorbeeld zijn diagnosticering etc geven we op bij de belasting.

Daarom probeer ik de variabele kosten in de hand te houden;

Boodschappen budget (algehele dagelijkse levensbehoeften) €500
Algemeen budget (extra kado's, uitjes met de kinderen ed) €150

Ik heb de afgelopen maanden moeite om me aan het budget te houden. Er gaat echt veel eten doorheen met drie opgroeiende kinderen. Ik probeer zo creatief mogelijk met weinig te zijn. Ik zal vanaf de nieuwe maand wat explicieter beschrijven hoe ik dat doe, en ook met prijzen erbij.
Soms moet ik in het boodschappen budget concessies doen. Wij eten niet alle dagen van de week vlees, maar als we vlees eten is dat wel van de scharrel slager. Groente en fruit gaan er hier met grote hoeveelheden doorheen dat koop ik bij een restpartijen groenteman op de markt iedere week. Als de tuin in het dorp weer groente heeft koop ik daar dat is uit de regio en biologisch geteelt. Eieren koop ik bij een dame die kipjes houdt. De kinderen drinken door de week ranja en water of thee en koffie (oudste) Brood koop ik in de aanbieding bij de supermarkt en stop ik in de vriezer.
De rest over wat en hoe ik het doe komt geleidelijk aan wel aan bod.

Laatst vroeg er iemand waar wij uitjes van betalen zoals laatst toen ik met man meeging naar een stad in het midden van het land.
Wij hebben een potje met extra's als ik wat verkoop van marktplaats gaat dat erin, als man wat geld krijg toegestopt omdat hij een laptop maakt (doet hij eigenlijk nooit meer) of dat hij een schilderij verkoopt, of dat ik geld over heb van het boodschappen budget.

Tenslotte: Er staan een aantal dingen niet op de vaste lasten lijst.
 Zwemmen zoontje heb ik nu tot de zomervakantie betaald. Dat is gemiddeld €23 per maand. Maar gaat in drie termijnen. Zwemdiploma is €25. Hobby man en ik zie dat mijn yoga er niet op staat. Schilderen man kost ongeveer €100 op jaarbasis en mijn yoga is €9 per keer.
Omdat het salaris nog niet op is als alles er is afgegaan spaar ik de rest. Als er soms extra dingen zijn of ik kom niet uit met mijn budgetten snoep ik daar helaas weleens wat van af.

De buffer is wat het NIBUD stelt aan wat je minimaal moet hebben. En we hebben allerlei vastgezette potjes.