woensdag 26 december 2012

Een goedkoop kerstdiner

De eerste kerstdag kwam mijn man zijn familie bij ons eten. Ik wilde budget eten en nee niet het budget eten bij de L.idl uit de folder vind ik nog duur..
Wellicht had ik ook nog wel wat in de voorraadkast staan. Manlief en de oudste twee gingen zaterdag nog wat wijn en anderen voorraad artikelen halen, zoals keukenrol, wc papier, pasta, gezeefde tomaten en eieren.
Als eerder gezegd had ik in oktober al een rollade gekocht bij de bio boer waar korting op zat.
Het was een varkensrollade. Ik besloot hem old fashion te braden in olie en roomboter.
Verder kreeg ik van mijn schoonvader kabeljauw.

Het voorgerecht bestond uit groentesoep gemaakt met afsnijdsel van groente die ik eerder al gemaakt had. Zoals prei, ui en champignons Ik draaide nog wat balletjes en maakte het op smaak met bouillon van Wizzil. Altijd ruim op voorraad. Dat kookte ik s ochtends al. En liet het staan. Ik bakte ondertussen ook nog een breekbroodje en dochter maakt de heerlijkste kruidenboter.

Het andere voorgerecht heb ik zelf bedacht.

Pasteitje met wortelsalade

Benodigdheden:
Een grote winterpeen
Handje rozijnen
een teentje knoflook
Beetje yoghurt en mayonaise
Een ui

Leg de rozijnen in een kop water. Maak ondertussen de winterwortel goed schoon. Ik borstel hem af met een speciaal borsteltje. Hak dan de boven en onderkant eraf. Duw vervolgens met ferme kracht de winterwortel over de grove rasp. Vang de wortel op in een bakje.
Snijd de ui in grove snippers. En meng dat met de wortel. Je kunt er ook nog bleekselderij in doen als je dat hebt of kappertjes zal ook wel smaken.
Dan voeg je de rozijnen toe meng alles mooi door elkaar. Zet vervolgens de pasteitjes in de oven. Ik had kant en klare ooit gekregen. Maar je kunt ze ook wel met bladerdeeg maken. Dan moeten ze wel langer in de oven. Ik weet dat in het kookboek lekker eten zonder pakjes en zakjes een recept staat van een pasteibakje. Anyway, je stopt die dingen even in de oven, ik zette ze bij de Rozemarijn aardappelpartjes 
in de oven voor een paar minuten.
Je hakt de kop van het pasteitje. En laat het even staan. Vervolgens maak je de dressing met een beetje mayo en yoghurt, het teentje knoflook pers je boven de dressing uit. Meng alles, en draai er wat peper boven uit. Meng dan weer. Doe dan de dressing door de wortel salade. Maak af met een klein beetje rode wijnazijn.
Stop de salade in een pasteitje en leg het deksel en een beetje wortel salade ernaast.

Werd met instemming gegeten. Kosten misschien dertig cent waarschijnlijk niet eens. Als je de pasteitjes moet kopen is het waarschijnlijk wat duurder. De winterpeen kocht ik bij een tuinder voor tien cent voor drie ofzo. Die wou er vanaf..

Als hoofdgerecht maakte ik naast de rollade. Prei van de plaatselijke tuinder (een kg een euro) , bloemkool (2 voor 1,50 ook bij de plaatselijke tuinder) Wel even de plekken wegsnijden. (!) De groente stoofde ik in een pan met weinig water en een half bouillonblokje. De groente was boterzacht en heerlijk gekruid.
De rollade werd gebakken in roomboter met wat olijfolie. Toen hij van alle kanten bruin was geworden bluste ik hem af met rode wijn en water met zelfgetrokken en ingevroren (in een ijsblokjes vorm)  runderbouillon en water. Laurierblaadje erbij en wat kruidnagelen. Dat heb ik een kleine twee uur langzaam gestoofd.
  foto van www.philadelphia.com
Verder bakte ik kabeljauwfilet in de oven met een boter gemaakt van geraspte kaas (van een oud stukje die ik altijd bewaar in de kaasbak) wat citroensap peper en een beetje zeezout. Vervolgens tijm en peterselie erbovenop. Leg het onder een bedje van tomaat.. Daarna de pakketjes mooi inpakken en in een hete oven leggen. Na twintig minuten is het klaar. Eerder maakte ik rozemarijn aardappel partjes in de oven. Verder bakte ik nog pommes duchesse in de frituur. (niet zo gezond) De kinderen kregen een zelfgemaakte burger met een broodje en frietjes.

Kosten:
Rollade 8 euro (al eerder gekocht wel bio)
Aardappelen voor de rozemarijn schijfjes (nihil uit de aardappelzak)
Pommes Duchesse 1,69
Groente 2,50
Boter 1,10
uien 0,50
Kabeljauw (gratis gekregen)
tomaat 1 stuks 0,24
wizzil bouillonblokje 15 cent keer 3 is 45 cent
Kruiden, knoflook en citroensap uit de voorraad
breekbrood eigen gemaakt met volkorenmeel uit de voorraad. 2,45
burgers voor de kinderen met bio gehakt 3 euro

Erbij een flesje wijn Bio huiswijn 5 euro bij de plaatselijke super
Verder een fles water en voor de kinderen een pak troebel appelsap (1,70 reclame) en water

17, 20 voor het diner met 11 personen en 6,70 voor drinken.

Al met al niet gek voor een kerstdiner. Ik had eigenlijk de pommes duchesse zelf kunnen maken. ;)
Er is over en dat eten we morgen op!
jullie ook een budget kerst?


.