woensdag 18 september 2013

De beste dingen in het leven zijn gratis

Gisteravond schreef ik dit blogje.
Het bleef zelfs vannacht in mijn hoofd spelen. Want wat hebben kinderen nou eigenlijk nodig (volgens mij)?

Veiligheid. Kinderen moeten zich veilig voelen thuis zodat ze als ze in onveiligere situaties zich sterk en zeker voelen. Ze moeten weten en voelen dat het nest warm is, en uitnodigend.
Dat er een plek is om je terug te trekken, getroost te weten, waar je jezelf kan zijn. Dat kan alleen maar als kinderen zich veilig voelen en dat ze voelen dat er van ze gehouden wordt. Dat er ouders zijn die onvoorwaardelijk van hen houden, wat er ook gebeurd ondanks de fouten die zij maken. Dat ze er mogen zijn.

Kinderen  hebben naast een veilig en liefdevol nest natuurlijk ook andere dingen nodig. Zoals goede voeding, hygiëne en een dak boven hun hoofd. Ze moeten volgens mij de ruimte krijgen om zich te ontwikkelen en zichzelf te ontplooien. Dat ze onderwijs krijgen dat bij ze past, maar ook dat ze talenten en passies kunnen en mogen hebben.

Dat is de basis niet meer en niet minder. (bij ons tenminste) Wij kozen ervoor om werk en verdien tijd in te leveren om meer levensenergie (uit het boek: je geld of je leven ) te geven aan onze kinderen.
Mijn droom was in groep acht al dat ik moeder wilde worden. Mijn man zijn droom is om zijn passie Schilderen uit te voeren, intellectueel uitdagend werk te doen voor geld en liefst niet voor een baas.
Zo zat dat bij ons. Consequentie was dat we financieel met veel minder toe moesten kunnen, alhoewel we in ons werkend leven altijd een stuk maand over hadden. ;-)

Wat doen/hebben onze kinderen dan wel? 
Onze oudste heeft kleedgeld 100 euro per 3 maanden. Daar moet hij alles van doen. Schoenen en winterjassen alles. Hij kan het er prima van doen. Hij heeft een mobieltje met een abonnement dat betalen wij en dat is 25 euro per maand. (Net abonnement aangepast naar 15 euro)
Hij krijgt 5 euro zakgeld per week. Daar hoeft hij geen kadootjes voor vrienden voor te betalen maar wel kadootjes voor zijn gezin en familie. Hij mag ook best kadootjes zelf maken. Hij moet daar ook dingen in de kantine op school voor kopen. Maar doet dat nooit.
Hij zit op voetbal. Dat kost 28,50 per kwartaal, en hij zit op freerunning dat is 25,50 per 3 maanden.Voor de sport betalen wij de kleding. Eerlijheid gebied mij te zeggen dat ik veel sportkleding krijg en alleen kousen nieuw koop. Ik kocht dit jaar de voetbalschoenen via marktplaats. Hij heeft een pc voor school die afgekoppeld is als hij moet huiswerk maken. Zijn telefoon is dan ook ingeleverd. Om half tien s avonds ligt zijn telefoon ook beneden.

Middelste krijgt een twee euro zakgeld per week. Ze heeft geen telefoon die krijgt ze pas in de eerste van de Middelbare School. Zij krijgt nu ook al kleedgeld maar dat beheer ik nog. Soms heeft ze niet veel nodig en dan houden we het in de knip. Ze krijgt heel veel kleren.
De middelste zit op zangles eens in de twee weken. Dat kost 15 euro per les. En ze zit op streetdance dat kost 25,50 per kwartaal. Verder doet ze aan hardlopen. Ze heeft een i pad 1 met 300 krassen en barsten erin. Hier heeft ze haar liedjes die ze oefent voor het zingen op. Ze leert met ene app je gitaarspelen.

Jongste krijgt tweedehandskleding of kleding wat ik van vrienden kreeg. Ik koop wel ondergoed,sokken en van die bio cotton shirtjes nieuw voor hem.  Zoontje gaat in januari op zwemles en hij doet nu aan kaboutervoetbal. Dat kost niets. 
De voetbal schoenen kreeg ik van een vriendin.

Wat doen we nooit of bijna nooit?

Naar een pretpark, lunchen in de stad, naar het theater, naar de bioscoop, naar het zwembad, naar de dierentuin, naar een overdekte speeltuin.

Wat doen we wel?

Iedere zondag fietsen of wandelen. Samen koken, vlierbessen zoeken, bij de kinderen kijken als ze sport/optreden hebben, picknicken, in de zandbak spelen, voetballen, knutselen en kleuren, koekjes bakken. Naar de kinderboerderij, naar het strand of naar het bos. 
Ze krijgen heel soms een ijsje van het boodschappen budget. Maar meestal een verassing in de picknickmand die ik zelf heb bedacht. Maar meestal zijn we met zijn allen thuis kijken we een film of doen we een spelletjes.

Daarom is het bij ons net als in al die andere gezinnen ook bal. Is puber zoon of dochter opstandig, zoontje vervelend of hebben ze ruzie. Het is hier net als in ieder ander gezin. Op mijn vraag aan mijn dochter of ze wel eens wat miste antwoordde ze vanochtend dat ze daar wel eens een blogje over zou schrijven. Bij deze uitgenodigd !