maandag 23 september 2013

Boodschappenbudget

Een budget waar ik veel invloed op kan uitoefenen is het boodschappenbudget. Een aantal maanden geleden besloten we in het geheel biologisch te eten. Maar de laatste maand (maanden) rezen de kosten de pan uit.
De keuze voor meer regionaal geproduceerd voedsel en op ambachtelijke wijze verbouwd geniet de voorkeur momenteel. Zo kocht ik een pond sperciebonen, 1 komkommer, 1 kilo tomaten, 2  kilo uien, 3 kilo redstar aardappelen, een kilo andijvie voor 7 euro. Ik koop het gewoon bij de tuinder uit de schuur.

Vlees is een lastige, ik koop geen kiloknaller maar wel het beter leven van de L;idl.
En natuurlijk alleen de basisprodukten. Zo is mijn voorraadkast weer aangevuld met houdbare producten en kocht ik langs de weg 3 kilo stoofpeertjes.
In een krat op de betonnen vloer is het wat langer houdbaar.

De prijzen van kruidenierswaren zijn gestegen, en om mijn budgetten op peil te houden moet ik keuzes maken.
Oudste zoon is echt in de groei en eet als een polderwerker. Hij eet zes boterhammen bij de lunch.
Dochter zit volgens de schoolarts ook tegen de groeispurt aan. Er zijn verschijnselen die daar op wijzen. Als dikkere bovenbenen, evt beharing (:-)) Ik probeer haar vele noten te voeren en maak ook vaak kikkererwten en andere vleesvervangende gerechten. Dat moet voldoen.

Voor weinig kan ik ook spullen die aan vervanging toe zijn bij de kringloop zoeken. Zo was mijn was mand in da badkamer aan vervanging toe.
Ik houd van retro spullen, ik kocht deze oranje wasmand. Vinden jullie het geen dotje?



De teil nam ik ook mee. Zulke teilen maken ze tegenwoordig niet meer. Wat een stevigheid!
Ik bracht ook weer 5 shoppers vol met spullen weg en het wordt hier nog eens leeg! Volgens sommige mensen is onze kamer dat al ;-)