zondag 1 september 2013

Continuïteit

Wauw, zat ik even op de zondagmiddag op dat woord mijn hersens te laten kaken maar anyway het staat er goed.

Als ik mijzelf van een afstandje bekijk dan denk ik dat ik een vrij redelijke consuminderaar ben, niet extreem zuinig maar ik kan van niets een dinertje in mekaar zetten ik kan als het moet met twintig euro in een week rondkomen. Ik repareer kleding/spullen ik declutter, als gezin genieten we van de dingen die gratis zijn in het leven, ik heb een moestuintjei k koop niets als ik "gewoon"in de stad ben, maar tóch is het me allemaal wat te tam. We komen rond sparen een beetje voor de buffertjes. Het is wel ok maar niet zoals het zou moeten zijn.

Een ander voorbeeld. Ik vond het belangrijk dat ik als chaoot een opgeruimd huis had/heb. Daar heb ik me enorm voor ingezet en in 75% van de gevallen is het huis best ok. Maar die 25% ? Praat me er niet van.
Ik ben gewoon niet een perfectionist, ik ben ook blij met die 75%. Maareh dat gaat mij nu steken.

Ik wil namelijk Continuïteit! 

Natuurlijk als je wist hoe het wás, dan ben ik redelijk bezig. We hebben ons krediet afgelost, we hebben een kleine buffer, we hebben een race fiets gekocht van gespaard geld (een van 350 euro een derde hands) maar echt van die pakkers als 10 000 euro aflossen op de hypotheek per jaar nee, dat is nog niet aan de orde. Nou hebben we geen huis onder water,en geen grote hypotheek (nog ongeveer 133000 euro). Maar echt veel geld overhouden mwoah.
En dat komt door mijn eigen lapswans instelling. Vind ik dus zelf.

Inkomen vergroten

Een van de dingen die je kan doen als je schulden hebt of meer wilt sparen is je inkomen vergroten. 
Daar ligt een mogelijkheid, wij hebben een eigen bedrijf, en ik zie nog wel wat kansen om daar het inkomen ietwat te vergroten. er gaat nu teveel geld zomaar weg.

Besparen

Maar over de algehele linie kunnen we ook meer besparen. Komende week laat ik ons huishoudboekje de revue passeren dan kan je zien dat ik op lasten niet veel meer kan korten daar is alles al afgesnoeid. Ik ga bezig met de vraag moet ik in het boodschappen budget concessies gaan doen? Dus niet of minder biologisch? Ik ben er nog niet over uit. 
I'll makeup my mind

ons spaardoel is om 20000 euro te sparen, als je 20000 euro hebt kan je zo lekker slapen is mijn idee vooral met een eigen zaak. Ik heb uitgerekend dat we een jaar kunnen leven met dat geld.
Ik heb ook het idee dat het een reëel doel is. Ik ga het wel zakelijk sparen. Over waarom we het zakelijk sparen klik
De privé spaarpot is redelijk leeg. Dat komt omdat de hele beneden verdieping "gedaan' is zie ook klik, we problemen hadden met de douchekraan en de kosten voor de trein- jaar- kaart voor grote zoon.
Privé een buffer van 2000 euro is wel ok. Hebben we nu geen buffer meer? jawel maar dat staat op mijn buffer van je weet maar nooit rekening en dat is ook een mooi bedrag om een aantal maanden over te komen. Daar staat ook geld voor de studie van de kinderen op. Dat houd ik buiten beschouwing.

Over de continuïteit van mijn huis zal ik later meer bloggen ;-)