vrijdag 20 september 2013

huishoudboekje bijna áf, en verdiensten

Het huishoudboekje is af. Het is een herziene versie. Aan het einde van het weekend ga ik hem posten, voordat het salaris (wat ik zelf moet overmaken) is gestort.
Het "waarom"van een nieuw huishoudboekje zal ik uitleggen.
In de vakantie verstapte mijn man zich en kreeg daardoor nog een blessure aan zijn knie. De zoveelste, hij kan meestal zijn werk wel blijven doen. Maar er is wel een kans dat hij in een van de komende jaren geopereerd moet worden en waarschijnlijk meerdere keren. Onze zaak kan wel doorgedraaid worden door onze partner, maar het lijkt mij ook handig dat we in zo 'n geval een emergency fund hebben (zie ook (zij is de uitvinder van dit woord)
Wij krijgen wel een aantal toeslagen maar geen hypotheekrenteaftrek. In ieder geval niet maandelijks. Dat wordt verrekend met de aangifte die de boekhouder voor onze VOF doet.
in praktijk stortte ik een hoger salaris over dan nu. Ik ga nu 2000 euro netto overmaken.
Een marktconform salaris in zijn werksoort met zijn ervaring is ongeveer 2600 euro netto per maand. (volgens loonwijzer) Bij ons ligt dat natuurlijk aan het bedrijfsresultaat/winst andere kosten.
De 600 euro per maand gaan extra naar de buffer rekening en alle extra netto winst gaat ook naar de buffer rekening.
Voor deze gelegenheid heb ik nu een rekening bij moneyyou aangemaakt. Misschien niet de hoogste rente, maar gemakkelijk aan te maken en makkelijk doelsparen.
Privé sparen we voor de studie van de kinderen en vakantie en onderhoud huis/ reparatie/ afschrijvingspotje.

De afgelopen weken las ik het boek "Je geld of je leven" dat boek is echt ook goed voor de meer gevorderde consuminderaar. Na het lezen van het boek kwam ik tot de conclusie, dat wij het best wel aardig hadden gedaan. We hebben de bedrijfslening afbetaald, het krediet en we hebben een stukje afgelost op onze hypotheek. Maar een echt grote buffer hebben we niet. En daarmee bedoel ik een échte buffer. Het is wel aardig maar nog niet goed genoeg.

Als er 600 euro minder binnen komt moet er ook, nog minder uitgegeven worden.
Daarom heb ik ervoor gekozen om minder geld uit te geven aan biologisch eten.
De afgelopen maanden kwam ik soms vér over de 600 euro heen in de maand.
Als ik het kasboek bekijk dan komt dat vooral door stijgende kosten voor voeding.
En echt geen luxe dingen. Besloten heb ik om helemaal voor de regionale groenten te gaan momenteel en fruit te mijden uit de dirty dozen. Omdat het ook weer creatief maakt. Ben ik gewoon op een paar mensen afgestapt waarvan ik wist dat die een boomgaard hadden of ik daar tegen vergoeding eens valappeltjes mocht zoeken. Dat mocht en ze hoefden alleen maar een appeltaart voor terug. Het droog oefenen (want in oktober met mijn nieuwe budgetten gaat het voor het eggie) gaat goed dat geeft hoop voor de toekomst.

Mensen durven niet goed te zeggen wat ze verdienen heb jij daar moeite mee?