donderdag 3 september 2015

Opruimstrategie vlierbloesems

Om mijn zinnen te verzetten over wat komen gaat zie ook hier ben ik maar weer aan het opruimen.
Deze zomer las ik tijdens onze vakantie in Noorwegen het boek van Marie Kondo, ik had hem aangeschaft. Iedereen had het erover. Sommige dingen vond ik een beetje ver gaan, maar ik heb volgens mij ontdekt hoe ik het zelf kan toepassen. Dat zit namelijk zo, (voordat jullie denken dat ik wartaal uit sla) Kondo heeft het in haar boek over dat je de spullen bijvoorbeeld kleding, een voor een op de grond uitgespreid moet leggen en dan nagaan of je nog een sprankeling voelt. Is dat niet dan kan het weg, maar niet nadat je het uit de grond van je hart hebt bedacht.
Ik ben bij mijzelf nagegaan wat mijn tegenstand hierin bevatte, buiten dat ik natuurlijk een Frysk famke ben die misschien wat nuchter daarvoor is. Ik denk dat ik het weet. A) Ik kan erg makkelijk dingen wegdoen (ik kan al mijn kleding wel wegdoen ik heb er sowieso geen sparkle mee). Maar omdat ik het dan koud krijg, en omdat vijf stuks ondergoed al best weinig is. Moet ik er gewoon wat van houden.
B) Als ik het naar mijzelf vertaal is het belangrijk om erg zorgvuldig alle kledingstukken door je hand te laten gaan. Dus niet met die sparkle, maar gewoon maar een paar stuks van alles bewaren en spullen die je fijn vind zitten, en bijvoorbeeld een mooi ding om aan te trekken bij feesten. Als je alles zorgvuldig nagaat en uiteindelijk 3 planken spullen overhoud heb je het best goed gedaan. Als je nu ieder week de stapeltjes naloopt en het onderste t shirt bijvoorbeeld bovenaan legt, blijf je zorgvuldig met je spullen omgaan en hecht je meer waarde aan fijne spullen omdat je gewoon weinig hebt. En er weinig aan wilt uitgeven.

De komende weken wil ik bezig met mijn huis op de volgende manier. Alle ruimtes ruim ik op, zodanig dat je bijvoorbeeld naar mijn dochter haar kamer kunt gaan zonder over haar shit te struikelen en dat je denkt dit is een mooie nette kamer. In werkelijkheid is de berging nog niet ontdaan van alle overbodige shit en is de overloop nog niet zo opgeruimd zoals ik het zou willen.

Deze week heb ik dus zoals gezegd, alle ruimtes in huis zodanig opgeruimd dat het netjes oogt. Maar ik heb nog niet alles door de handen heb gehad. Dat ga ik de komende weken doen zodat uiteindelijk na al dat extra werk, het precies zo leeg of zo vol is als ik het wil hebben.
Ik zal daar ook zeker foto's van maken.

Ik maak daarbij gebruik van mijn huishoud schema die aan de binnenkant van mijn kast hangt. Dus de dagelijkse en wekelijkse dingen met wat extra dingen.

Maandag: washok/ wassen/ berging  Berging: voorraadkast bekleden met kastpapier voorraadkast slimmer indelen/visspullen mannen netjes opruimen en sorteren. Afstoffen, vegen. Voorraad retro spullen opruimen of weggeven. Gereedschap ophangen en sorteren. Sorteer bakken kopen of maken voor papier/plastic en lege potjes (we hebben geen statiegeld flessen bijna)
raampje ophangen voor de winter Washok/ voorraad dozen opruimen (met trouwjurk en tekeningen van de kinderen) Regenkleding en sjalen uitzoeken en uitwassen. zwembad spullen opruimen in 2 e schuur ook verf en dergelijke vorstvrij wegzetten,  rolgordijnen ophangen en tocht gordijn ophangen.

Dinsdag: kamer ramen binnen en buiten/ klein stapeltje boeken sorteren/ tijdschriften mand/ nieuwe lampen ophangen/ kamerplanten plan maken. Kast in de kamer verder sorteren (boekhouding privé)
Keuken (open keuken) kastjes nalopen wat kan weg/aanrecht helemaal leeg maken

Woensdag overloop zolderverdieping en bergingen opruimen en sorteren zodat ik mijn was er prachtig kan drogen (is nu ook wel mogelijk maar moet beter!), onderin kast zoontje extra kleding in box doen, nog een sortera kopen voor speelgoed. Of ergens anders opbergen of wegdoen.
Badkamer rolgordijnen vervangen

donderdag: werken/ en waar ik niet meer aan toe gekomen ben

vrijdag keuken/ tuin winterklaar maken

Zoiets, het grappige is het ziet er al erg netjes uit en ik heb natuurlijk ook niet zo heel veel spullen meer maar ik wil het nog minimalistischer zodat ik nog meer overzicht kan hebben. Maar dat gaat stap voor stap en niet helemaal volgens Kondo.

Wat is jullie opruimstrategie?

WIE WIL HET BOEK VAN MARIE KONDO HEBBEN? Laat hieronder weten of je mee wilt doen dan verloot ik hem!