donderdag 25 februari 2016

Baan kwijt

Je kunt het niet gemist hebben, de faillissementen van V&D, actiesport en Perrysport.
Tienduizenden mensen die hun baan hebben verloren en daardoor in de WW komen en 70% van hun laatst verdiende loon als uitkering krijgen. Een blind paard kan nog vertellen dat er daardoor druk kan komen te staan op je maandelijkse huishoudboekje of begroting.

Zo werd ik staande gehouden door een niet bij name te noemen dame die ook haar baan in de retail verloor. Een part time baan van 3 dagen, waarbij ze ook vaak zondags werkte en de rol van leidinggevende invulde. Ze had al heel veel collega's zien sneuvelen en vervangen worden door een jonger exemplaar een leerling of stagaire of weekendhulp. Bij even doorvragen bleek dat ze zich zorgen maakt over haar toekomst en ook het financiële plaatje, want echt budgeteren had ze nooit echt gedaan en helaas ook geen gevulde buffer wat met hun inkomen wel had gekund (zei ze streng) maar niets menselijks is mij vreemd. Ik heb zelf een doorlopend krediet met een afgesnoeid inkomen af moeten lossen. Daardoor bleef het levensonderhoud deel ook altijd aan de lage kant (vergeleken met de richt budgetten van de NIBUD) Bovendien schrijf ik al jaren over meer met minder dus het leek haar wel een goed idee dat ik er een blik op wilde werpen.
Dat vind ik leuk, ze schaamde zich een beetje want ze was zo verdrietig geweest na haar ontslag dat ze van haar laatste salaris niet echt had opgelet, uit eindelijk deed ze dat nooit echt.
Maar nu moest ze met 70% van haar laatst verdiende loon, en wat anders zoeken.


De cijfers

klik voor vergroten


Wat mist is het levensonderhoud en de oppasbijdrage, dat ligt er maar helemaal aan hoe mw's rooster is. Oma past vaak op (niet betaald), en ze betaald zwart de oppas. Als ze geen baan heeft wil ze dat opzeggen.
Boodschappen en dergelijke tot de rekening leeg is. De buffer is heel klein. Ze hebben twee auto's er schijnt bij het salaris van  man ook nog een kilometer vergoeding te zitten maar ik weet niet of dat al in dit salaris is verwerkt. Ik heb twee spaarrekeningen van oma voor de kinderen niet meegenomen. De ouders sparen er niets voor momenteel.

In deel 2 zal ik laten zien wat voor maatregelen we hebben genomen om meer inzicht te krijgen, ze had de leesmap en een aantal abonnementen al opgezegd omdat ze steeds niet uitkwamen met hun geld. Het was voor mij al lastig om alle vaste lasten te achterhalen. Er moet ook nog een wegenwacht abonnement zijn.

Waar kunnen ze volgens jou op besparen?


30 opmerkingen:

  1. een auto wegdoen, en als je meer fietst kan je ook je sportschool abonnement opzeggen en de kosten van mobieltjes minderen. denk ik.
    Ik hoor om me heen toch vaker dat mensen geen buffer opbouwen.
    Wij vinden sparen ook lastig, maar ik zou me niet gerust voelen zonder klein buffertje.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben het helemaal met Tineke eens. Je heb bijna overal WiFi Dus eigenlijk heb je bijna geen internet op je telefoon nodig. En anders een kleiner telefoon abonnement. Hoevaak maken ze gebruik van het sport abonnement? Ze zou eventueel thuis kunnen sporten..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een uitdaging heeft dit gezin! Twee auto's lijkt mij inderdaad nu niet meer haalbaar. Zou door 1te verkopen de persoonlijke lening kunnen worden afbetaald? Want dat lijkt mij een blok aan het been die er zo snel mogelijk af moet.

    Ik mis trouwens de boodschappen, kleding, kapper, kleding, vakanties. Behoren die allemaal tot het levensonderhoud? Vakantie en reisverzekering zou ik in deze situatie dit jaar afzeggen. En ik zou ook goed naar gas/electra kijken, die vind ik aan de hoge kant. Ook de levensverzekering vind ik aan de hoge kant.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja klopt hoor dat is wat over is ze maakt eigenlijk alles op can wat er over is begrijp je?

      Verwijderen
    2. Dat doen schrikbarend veel menen, alle opmaken wat over is! Maar dat komt denk ik in eerste instantie omdat er geen overzicht is. Ze heeft waarschijnlijk geen idee wat er binnenkomt en waaraan het wordt uitgegeven. Als dat duidelijk is ben je al een stuk verder en kunnen er keuzes gemaakt worden!

      Verwijderen
  4. Oei, volgens mij kan er zonder een centje pijn zo 500 euro worden bespaard in de maand.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een aantal besparingen zullen misschien geen moeite kosten of zelfs energie geven. Maar zonder een centje pijn zoveel besparen? Dan moeten ze wel een hele andere mindset krijgen!

      Verwijderen
    2. Ja, maar dat doet geen zeer als je niet gaat lopen kermen dat je iets afgenomen wordt. Als je veranderen ziet als een verrijking van je leven, in plaats van een verarming.

      Verwijderen
    3. Veel mensen schieten toch automatisch in de slachtoffer rol, en dat mag natuurlijk even, daarna even slikken en je eigen verantwoording nemen.

      Verwijderen
  5. Telefoon abo is echt niet nodig is mijn ervaring, een 2 de auto weg doen. abo's sport opzeggen. Gas licht vind ik erg hoog. ( of je moet hellemaal vrij wonen ) Ze moeten een knop omzetten, wij leven uit mil oogpunt sober,( geen droger waterkoker, magnetron ) puur eten en letten op energie verbruik.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik zou ook als eerste de reisverzekering opzeggen. daarna kijken of er minstens 1 auto weg kan en anders inruilen tegen een kleiner en zuiniger model. Verder de vaste lasten (energie en verzekeringen) gaan vergelijken en de sportschool opzeggen. Daarnaast wat buffer opbouwen en zo snel mogelijk de persoonlijke lening aflossen. Ik vraag me ook af hoeveel ze maandelijks uitgeven aan levensonderhoud, lijkt me toch sterk dat ze daar maandelijks 810 euro aan uitgeven (nieuwe situatie). Ik zie zelfs met minder inkomen de mogelijkheid om minstens een paar honderd euro maandelijks te besparen, maar dan moeten ze wel een knop omzetten en werken met vaste budgetten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja pcies geen overzicht en de rekening ging gewoon altijd leeg, bij levensonderhoud hoort ook no uitgaven voor oppas bij fluctueert natuurljk

      Verwijderen
  7. Volgens mij kan er bespaard worden op; reisverzekering, vakantie, water, hefpunt? sportabonnement en 1 auto de deur uit. Volgens mij zijn ze dan al een heel eind. Verder zou ik zeker zorgen dat er een buffer is, zoals in pay your self first.... Ben benieuwd naar het vervolg.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hebben tweede deel al geschreven dit speelt vanaf eind vorig jaar.

      Verwijderen
    2. Hefpunt is in het Noorden het waterschap.

      Verwijderen
  8. Ik zou als eerste voor 1 auto weg kiezen, en het sportschool-abonnement. Ook het water vind ik best hoog, wij verbruiken best veel water en dat betalen wij nog niet eens. Electriciteit/gas valt nog best mee eigenlijk. Maar jullie wonen op een dorp, en desbetreffende mevrouw ook, denk ik. Ik begreep dat de ov-verbindingen ook niet al te best zijn, dus voor een andere baan lijkt mij dat ook weer een uitdaging. Mensen (en ik ook) roepen altijd zo snel: doe die auto toch weg, maar de banen in het dorp liggen ook vast niet voor het oprapen.
    Pffff......best een opgave dus! En hefpunt zijn de gemeentelijke lasten denk ik: vrijstelling/vermindering aanvragen? Ik weet niet vanaf welk inkomen dat mag?
    Groet, Jolanda

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb ook geen auto btw niet eens een rijbewijs naar mijn werk ging ik met de bus😉

      Verwijderen
  9. Het ligt er natuurlijk aan in wat voor type huis je woont. maar voor een hoekwoning met verwarmde hobbygarage voor man en drie personen betalen wij 85 euro per maand. En ik heb het zeker 19/20 graden, ook op zo'n vier dagen door de week. Ik vind 175 euro dus wel veel geld (al hebben wij geen bad, geen wasdroger en geen tv, dat scheelt waarschijnlijk wel)

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een goede en interessante blog! Wat mij als eerste opviel dat er inkomsten van de KGB zijn. Hier had ik in eerste instantie een andere associatie bij :-) Nu weer even serieus...

    De mindset is inderdaad het meest belangrijke. Het is goed dat deze mevrouw buiten haar comfortzone stapt en om advies vraagt. Fijn dat je haar daarmee hebt kunnen helpen.

    Ik zou, hoewel ik mij wel afvraag wat er allemaal onder sommige posten valt, bezuinigen op:
    1) de extra auto de deur uit doen: dit scheelt dan ook weer benzinekosten en verzekeringen
    2) gas/elektra: dit kan m.i. echt een heel stuk goedkoper
    3) abonnement mobieltjes laten aanpassen naar sim only (zover dat kan contractueel)
    4) reisverzekering stopzetten en vakantiebudget minderen/stoppen

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hahaha ik bedoelde het kindgebonden budget

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik denk dat er te bezuinigen valt op de mobieltjes.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik zou gewoon bij alle uitgaven gaan kijken of het nodig is en als het nodig is kijken of er een goedkoper alternatief is.
    Zo zou je bv bij de zorgverzekering kunnen kijken naar de aanvullende verzekeringen en afhankelijk van de gezondheidstoestand kunnen kijken of er een extra eigenrisico mogelijk is. Energie kan vast minder als je het goed aanpakt en bv ieder jaar van leverancier veranderen levert leuke bonussen op. En zo de hele lijst afgaan. Ze zouden het moeten gaan zien als een sport om de basiskosten zo laag mogelijk te krijgen maar dat valt misschien niet mee als het "moet". Die lening zou ik versnelt aflossen eventueel met de buffer als de rente van de lening hoog is. Dan wel met een plan om binnen de kortste keren een fatsoenlijke buffer aan te leggen. Ik zie hier echt veel mogelijkheden dus absoluut een haalbare kaart! Ben benieuwd naar het plan en of het ze een beetje lukt om er zich er aan te houden! Bij ons ging het salaris vroeger ook schoon op totdat het er naar uitzag dat mijn man zijn baan zou verliezen. Toen ben ik als een gek op de rem gaan staan. We hebben wat lukratieve investeringen gedaan (op het gebied van energiebesparing bv ledlampen) we hebben alles wat niet strikt nodig was geschrapt, we hebben een huishoudbudget ingesteld (in het begin te krap, later bijgesteld). In no-time bleek dat we fors konden besparen en hebben we een leuke buffer kunnen opbouwen. We hebben nu een afgelost huis, een flinke buffer en man heeft nog steeds die baan :)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Auto weg, of als dit lastig is ivm in een uithoek wonen (genoeg plekken in NL waar geen bus komt) misschien zuiniger model? Het hebben van een auto kan sneller werk opleveren ivm bereikbaarheid. Sportabo opzeggen (niet die vd kids!), reisverzekering opzeggen. Als Ziggo voor tv en internet is, dan het tv gedeelte opzeggen (veel kan via internet worden bekeken). Mobieltjes kunnen misschien verlaagd worden? Thuis kun je dan op de wifi en op veel andere plekken ook. Ik zou zelf nooit mijn mobiele abonnement opzeggen. Zuiniger met gas/electra en bijhouden, zodat die naar beneden kan. Besparen op de boodschappen, daar valt altijd winst te behalen. Al is dit nu lastig te zien hoeveel daaraan op gaat. Verder voorlopig niets nieuws kopen, leen of tweedehands mocht je echt iets nodig hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Best veel he, als alles wat overbleef opging aan boodschappen bijna.

      Verwijderen
  15. Mobiel: zodra het kan over naar sim only. Sport opzeggen voor de volwassenen. YouTube heeft het eea aan work out video's. Verwarming naar 18 als er mensen thuis zijn en lager als er niemand is / 's nachts.

    Budget voor de boodschappen, weekmenu maken.
    Op de konmarie manier door de kleding gaan. Maar dan met een back up van kleding mocht er iets stuk gaan, zodat er niets nieuws gekocht hoeft te worden.

    Overtollige spullen verkopen, speelgoed, spellen kleding, keukengerei, electronica en met dit geld een deel van de schuld of de hele schuld af betalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  16. De gemeentelijke lasten zijn erg hoog. Dit betalen wij met herenhuis en twee honden. Zou verhuizen naar een goedkoper en kleiner huis geem optie kunnen zijn? Lagere lasten zou voor deze mensen echt beter zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. De gemeentelijke lasten zijn erg hoog. Dit betalen wij met herenhuis en twee honden. Zou verhuizen naar een goedkoper en kleiner huis geem optie kunnen zijn? Lagere lasten zou voor deze mensen echt beter zijn.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ik heb ook hoge gem bel. zit in bijstand en huis met huursubsidie. iedere gemeente mag dit bedrag zelf bepalen.

      Verwijderen