zondag 20 september 2015

Op werkweek naar Berlijn

Onze oudste zoon van 16 gaat binnenkort op werkweek naar Berlijn. De reis kost €400 euro, we hadden de mogelijkheid om die in drie termijnen te betalen. In juni,juli en september.
Hier heb ik gebruik van gemaakt, zodat ik de werkweek van de lopende rekening heb betaald en niet van de spaarrekening. 
De afspraak met zoonlief was dat hij zijn eigen zakgeld betaald. De leuke verassing kwam vorige week toen bleek dat we gemiddeld nog €20 tot €30 euro per dag kwijt zijn aan geld voor lunch en of warm eten. Bij de werkweek is wel 3 keer een warme maaltijd in een restaurant inbegrepen. 
Ze gaan 5 dagen en ik geef hem €20 euro per dag mee zodat ik nog €100 euro kwijt ben aan  "eetgeld" Ik heb hem wel op het hart gedrukt dat hij de 20 euro per dag alleen maar mag gebruiken voor eten, of dat als hij zuinig is, hij de rest van het dagbudget kan gebruiken als aanvulling van zijn zakgeld. 
Maar eigenlijk ben ik er best verbolgen over dat er nog eventjes €100 euro bijkomt aan kosten.
Aan de andere kant hopen we op een mooie ervaring voor hem, en is hij in de vier jaar dat hij op deze school zit nog niet op een werkweek geweest.


Hebben jullie ook ervaring met werkweken en extra kosten?

11 opmerkingen:

  1. Mijn jongste gaat een week naar Polen met het vliegtuig. Logeert daar bij een gezin en in het voorjaar komt een pools kind een week bij ons. Kost ons in totaal 180 euro plus zakgeld. Vind dit bedrag erg mee vallen in vergelijking met jou, wat gaan ze dan wel allemaal doen daar en hoe reizen ze?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nee, ik zat te overdrijven. Overnieuw dan ;)

    Wat een geld. Best belachelijk, want Berlijn is supergoedkoop. Wij aten daar echt heerlijk voor 40 euro voor 2, met voorgerecht, hoofdgerecht en bier en koffie en dat was als we duur uit waren.
    Maar Berlijn is wel een geweldige stad, hij zal het er best naar zijn zin hebben :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha ja, ik sprak met mijn oudste kinderen altijd wat af, bv dat ze mee mochten, maar dan wel een deel van de kosten zelf bij moesten leggen.( Beide oudsten werkten vanaf hun 13de bij diverse bijbaantjes, en dat geld mogen ze naar eigen inzicht gebruiken, leren ze ook wat sparen voor leuke uitjes etc etc)
    En wat t eten betreft Berlijn is idd echt goedkoop kwa uiteten. Komt vats goed :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Bij S. op school werken ze met een spaarsysteem. We betalen elk jaar het schoolgeld en betalen zo ook al voor een reis naar New York die ze pas in de 5e gaan maken.
    het is een dure opleiding nl tweetalig met behoorlijk wat uitstapjes maar de kosten worden goed vooraf het schooljaar gecommuniceerd en er komt dan niet meer iets bij, behalve het zakgeld wat we hem mee kunnen geven.
    Ik zou er ook van balen ineens dan nog extra te moeten betalen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Onze zoon gaat ook op werkweek dit jaar. En inderdaad de kosten voor Berlijn, evenals voor Londen, Parijs zijn 400,00. Ze gaan veel bezichtigen, musea voetbalstadion's etc. Hartstikke leuk, maar het kan ook wel minder...vaak wordt zo'n werkweek volgepropt van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat. Jammer dat ze niet buiten de 'mainstream' dingen kijken. Contact met Berlijnse scholieren een alternatieve rondwandeling, fietstocht om andere aspecten van de stad te bezichtigen...mis ik. Ik ben er ook van overtuigd dat het goedkoper kan. Waarschijnlijk kopen ze een 'pakket' in.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je kunt wel vragen asn de school of ze een kostenplaatje kunnen communiceren. Dat van het eten vind ik vreemd, dat hadden ze moeten communiceren. Eén keer een probleem gehad in Londen met een klas omdat het ontbijt te karig was voor onze Groningse boerenjongens. Ze kregen elke dag 4 gulden pp uit de pot voor het broodjeshuis. We hadden gelukkig nog wat reservegeld voor onvoorzien

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat broodjeshuis was dus extra, na het continental breakfast

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind het veel geld voor een werkweek in Berlijn. We zijn er net 5 dagen met ons gezin geweest en ik denk dat we hetzelfde kwijt waren incl. vervoer, verblijf en eten. Wel een hele leuke stad en ik wens je zoon dan ook veel plezier! Fijn dat jullie het gespreid konden betalen, maar die 100 euro waar je niet op gerekend had is wel minder fijn.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ja, en ik voel helemaal met je mee! Mijn dochter ging vorige week naar Rome op werkweek. Kosten 675,-. En op het laatst kwam daar ineens nog 75,- bij voor eten ook...

    Het zijn echt dure uitstapjes!

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ze gaan 1 keer naar een concert, 3 keer uit eten, de busreis, het verblijf in een youth hostel met ontbijt en de lunch dus zelf betalen.

    BeantwoordenVerwijderen