dinsdag 3 december 2013

armoedegrens

Ik kon het niet helpen... Ik bekeek Piets weer en daardoor viel mijn oog op dit berichtje.
Mijn man had laatst ook al zo'n verhaal, die had namelijk de Staatssecretaris Jetta Klijnsma op de TV gezien eerder dit jaar over de armoedegrens. Toen vertelde hij mij al dat de armoedegrens voor een gezin met twee kinderen om en de bij de 1900 euro ligt.
Volgens het artikel op de site van hart van Nederland is de grens 1960 euro.
Ik vraag me af of dat inclusief of exclusief toeslagen is.
Ik moet het namelijk ook met 2000 euro in de maand doen, met een beetje toeslag. (zorgtoeslag, kindgebonden budget en kinderbijslag)
Zie ook hier

Ik weet eigenlijk niet wat ik van dit bedrag vind en hoe ik het moet beoordelen omdat ik niet weet of dat exclusief of inclusief toeslagen is. En wat is de armoedegrens bij een gezin met drie kinderen.
Ik kwam bij de site van het NIBUD ook niet echt uit.

Het is ook afhankelijk van wat iemand verstaat onder basisbehoeften. Volgens iemand die ik ken is dat ieder jaar op vakantie en een auto voor de deur, maar volgens mij liggen die basisbehoeften anders.

Weten jullie of de armoedegrens zoals gesteld inclusief of exclusief toeslagen is?
En wat vind jij van die armoedegrens?

15 opmerkingen:

  1. De armoedegrens in Nederland ligt op een inkomen van 1810 euro netto per maand voor een gezin met 2 kinderen. Dit bedrag is inclusief toeslagen die men krijgt (huurtoeslag, kindgebonden budget, zorgtoeslag etc.). Gezinnen die minder dan 1810 euro netto per maand te besteden hebben, leven onder de armoedegrens oftewel leven in armoede. Voor een éénoudergezin met twee kinderen ligt die grens op 1450 euro netto per maand. Het is wel duidelijk dat in Nederland veel eerder van armoede wordt gesproken dan in landen waar men al veel soberder leeft.
    bron: infonu.nl

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is bruto! En inclusief de toeslagen, vakantiegeld, kinderbijslag etc.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wow, wij doen met minder in de maand met 2 kleine ( niet schoolgaande) kinderen. Ik vind toch echt niet dat wij armoedig leven...

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Auto en vakantie vind ik geen basisbehoeften. Eten, kleding, dak boven je hoofd en voor kinderen school vind ik basisbehoeften. Internet en telefoon vind ik ook bij de basisbehoeften horen tegenwoordig, want zonder internet kan je niet meer tegenwoordig en telefoon ook niet, al was het maar om 112 of familie te kunnen bellen. Waar mensen zonder kunnen is indivitueel verschillend. Zo kan een fiets voor iemand een basisbehoefte zijn als dat de enige manier is om op het werk of school te komen.

    Meestal is bij dingen niet de vraag kan je zonder.....maar WIL je zonder.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. auto en vakantie zijn geen basisbehoeften volgens het NIBUD (die dit bedrag berekent). Een minimaal telefoonabonnement, en buskosten om naar de familieverjaardagen te gaan, wel.
      En een fiets (met fietstassen voor de boodschappen) is basisbehoefte, maar een tweedehands fiets gaat bij het NIBUD jaaaaren mee, dus per maand is dat geen groot bedrag.
      En als die 1810 bruto is, hoeveel hou je dan netto over (wat ziet zo iemand op zijn bankrekening gestort worden elke maand)? Want dit vind ik wel moeilijk om in te schatten.

      Verwijderen
  6. Auto en vakantie vind ik geen basisbehoeften. Eten, kleding, dak boven je hoofd en voor kinderen school vind ik basisbehoeften. Internet en telefoon vind ik ook bij de basisbehoeften horen tegenwoordig, want zonder internet kan je niet meer tegenwoordig en telefoon ook niet, al was het maar om 112 of familie te kunnen bellen. Waar mensen zonder kunnen is indivitueel verschillend. Zo kan een fiets voor iemand een basisbehoefte zijn als dat de enige manier is om op het werk of school te komen.

    Meestal is bij dingen niet de vraag kan je zonder.....maar WIL je zonder.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind de armoedegrens best hoog, in de zin van: ik denk dat heel veel mensen hierop of hieronder vallen. Dan vind ik 'armoedegrens' wel heel erg zwaar klinken, er zijn genoeg mensen die véél minder hebben en het 'echt' zwaar hebben, terwijl er ook genoeg zijn die volgens de statistieken dan op de armoedegrens zijn, maar die er dankzij een bepaalde creativiteit ook wel een draai aan kunnen geven.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Helemaal mee eens. De eerste keer lees ik tot mijn verbazing dat ik onder de armoedegrens zit, dan weer onder de 'fatsoensnorm'. Zo ervaar ik dat zelf helemaal niet. Maar dat komt ook doordat mijn vaste lasten laag zijn. Laatst zei iemand geschokt tegen me: 'Dan heb je een half salaris! Maar hoe doe jij dat dan?' Toen bleken zijn vaste lasten meer dan het dubbele te zijn dan die van mij. Dus uiteindelijk had hij minder te besteden. Armoede hangt dus van meer af dan alleen je absolute inkomen.

      Verwijderen
  8. Dan nog vind ik het behoorlijk veel. Athans, het "klinkt" nog behoorlijk veel. Ik word zelf aangevuld tot bijstandsniveau en het is best te doen. Maar onder de armoedegrens is misschien nog minder dan bijstand? Is trouwens nu een stuk van op 't journaal..

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Grappig. Dan zitten we hier net boven de armoede grens. Toch ben ik verre van arm.
    Goed omgaan met geld (en wonen in een 'goedkoop' stukje nederland) dan kom je al een eind.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Geen idee, ik hoorde het op het nieuws. Ik denk dat het met toeslagen is. Het is maar hoe je het besteed de 1 wil een auto, eigenlijk kan dat helemaal niet maar dan bezuinigen ze op andere dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. ik vind het nog best hoog klinken.. het is niet erg veel dat snap ik ook wel, maar wij leven zelf van ong 2200 per maand, eigen keus. rest van het inkomen sparen we dus is luxe positie want er is dus wel meer als het nodig is. maar betalen hier een best duur huurhuis van (707 euro p/m) auto, alles.. maar goed, aan de andere kant.. hoever onder de grens is onder de grens.. ? 1000 euro p/m ? 1200 p/m ? er zijn erg veel mensen die het zeker wel zwaar hebben!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Het zou voor mij betekenen dat ik zeer arm ben! Ik heb momenteel een inkomen van nog geen € 1000,00 in de maand, exclusief toeslagen, voor een gezin van drie. Krijg ik per maand die € 1900,00 dan zou ik mij de koning te rijk voelen!
    Maar om eerlijk te zijn; ik voel me niet arm! We roeien met de riemen die we hebben en doen het er gewoon mee, zonder te klagen, maar door het te zien als een mooie uitdaging ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik ben ook benieuwd of daar nog toeslagen bij komen, of dat het daar echt van moet. Zo weinig lijkt het me niet.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen