woensdag 30 september 2015

Mijn kasboek! Of gezinsbegroting.

Ik heb ons kasboek weer aangepast, zo nu en dan moet je even updaten. En bij ons waren weer wat dingen veranderd. Omdat ik al jaren werk met begrotingen is er geen reden tot paniek als er iets kleins veranderd. Bij grotere dingen pas ik het kasboek zo snel mogelijk weer aan.
Wat is er veranderd? Wij hebben afgelopen jaar de hypotheekrente vastgezet. Gelukkig deden we dat jaarlijks zodat we op het juiste moment de hypotheekrente konden vastzetten, toen die bijna op het laagst was. Voor het gemak heb ik in het kasboek de bedragen opgeteld. Onze hypotheek bestaat uit meerdere delen. Verder heb ik besloten alle budgetten anders dan het boodschappen budget op de spaarrekening te zetten. Dan moet ik af en toe wel geld van de spaarrekening halen voor kleding of dingen voor bijvoorbeeld de tuin, maar omdat ik dan een extra handeling moet doen moet dat ontmoedigend werken. Consuminderen is natuurlijk ook psychologie.

In een eerder blogje schreef ik over een app voor mijn mobiel om mijn kasboek snel bij te werken. Ik heb toch maar bedacht om old fashion in mijn kasboek te schrijven.
Het gezinsbudget staat dus ook genoteerd in mijn kasboek met een bic pen.
Nog even, iedereen weet hoe je een gezins begroting maakt? Ik houd van eenvoudig dus hieronder mijn manier. Pak je rekeningafschriften erbij of open internetbankieren. Noteer al je vaste lasten, van hypotheek of huur/ gas/water/licht/verzekeringen/belastingen/ contributies/uitgaven voor school alles wat maandelijks/3 maandelijks/ jaarlijks terugkomt.
Schrijf alles random op in je notitie blok. Bereken wat je jaarlijks of drie maandelijks moet betalen en deel dat door 3 of 12. Het bedrag wat daar uit komt is wat je maandelijks kwijt bent (dúúúúúúúú)
Zelfs het kleinste bedragje noteren bijvoorbeeld jaarlijkse bijdragen (oranjevereniging oid).
Als je al die vaste lasten noteert en daarnaast je inkomsten schrijft op een nieuw blaadje natuurlijk(inkomsten/kinderbijslag/hypotheekrenteaftrek/zorgtoeslag andere toeslagen) Dan trek je alles van elkaar af. Het geld wat er als het goed is overblijft reserveer je om te SPAREN, boodschappen, kleding onderhoud huis en dergelijke. Als er niets over blijft is er redelijk stront aan de knikker natuurlijk, dan gaat er meer uit dan erin komt en dat is niet de bedoeling. Maar ook als je niet tevreden bent wat er overblijft moet je actie ondernemen. Zeg je tv abonnement op, verkoop je auto, pas je verzekeringen aan.