woensdag 16 september 2015

marktplaats kleding voor pubers

Bij het opruimen van de kast van mijn zoon kwam ik erachter dat hij bijna geen trui meer past. Nou is dat niet zo erg in de zomer. Maar hij heeft nu alweer zijn winterjas aan aangezien hij een stuk moet fietsen. Die winterjas is.. juist ook te kort.... Nu krijgen onze kinderen 100€ kleedgeld in het kwartaal. Oudste had nog wat geld over van de vorige keer en kon nog net een paar schoenen kopen omdat in de oude de gaten zaten. €100 euro is een lager bedrag dan het NIBUD afgeeft maar ik heb geleerd dat je beter wat krapper geld kunt geven en dat ze daar creatief mee om moeten gaan.
Een uitzondering op het idee is dat als de pubers teveel groeien ik mijn beurs extra trek, maar wel op mijn condities.
En die zijn:  niet duur/ik moet het mooi vinden/ het moet door overmacht komen dat er niet genoeg is aan de €100 euro. Bijvoorbeeld door de groei.
We hebben onze zoon gisteren opgemeten en hij was weer 4 cm gegroeid, dat betekend dat hij in ongeveer één jaar tijd van 166 cm naar 181 cm is gegroeid van een kindermaat naar een herenmaat m.

Kort gezegd, ik liet hem kleding uit zijn kledingkast passen en er bleek weer heel veel doorgeschoven te kunnen worden. Gelukkig had hij deze keer genoeg voetbal kleding, ik had net geïnvesteerd in een trainingspak van de club. We hebben ruim drie kwart aan kleding door moeten schuiven.
Er was ook een reden dat ik zijn kleding uit ging zoeken, hij gaat over een week op werkweek naar Berlijn, en ik wil dat hij er ook een beetje netjes bijloopt ;-)
Ik ben maar weer eens gaan kijken op mijn favo site marktplaats want je slaat stijl achterover van de prijzen van herenkleding in maar S of M. Truien/Vesten en een winterjas stond op mijn lijstje en ik heb heel wat advertenties in mijn favorieten gezet. Zoon gooide de advertenties weg wat hij niet mooi vond, het is een beetje een gok, want je weet nooit hoe zoiets zal vallen. Maar ik vind het t risico wel waard. Ik heb meestal een goed oog voor wat mooi staat bij de mannen.

Ik heb nu gekocht een G. Star trui (met kaartje) voor 20€, vestje voor €7,50, houwtje touwtje jas €10
Vest met kaartje erin €20

Bij de z.eeman of HM haal ik wat longsleeves die kunnen goed onder overhemden (die nog passen) gedragen worden maar ook onder de mooie t shirts die hij heeft.
Dan nog wat ondergoed, een pyama of trainingsbroek met tshirt en hij kan mee op werkweek.

Geef jij je kind ook kleedgeld? En wat doe als je puber zoveel groeit, strijk je dan ook je hand over je hart?

Als alles binnen is en gepast zal ik fototjes plaatsen.

15 opmerkingen:

  1. Ja, pubers kunnen ineens heel hard groeien. Ik heb dat ook met mijn zoon gezien. Hij is nu zestien. Gelukkig heb ik in de solden nog heel wat kledij kunnen kopen, ook sweaters. Hier krijgen de kinderen geen kledinggeld, maar moesten ze dat zelf graag willen, zou ik het zeker overwegen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Geen idee of ik kleedgeld ga geven. Maar wel fijn dat er ook voor pubers nog genoeg op MP te vinden is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dat klinkt toch wel als hele mooie aankopen!
    Ook al eens aan de aloude C en A gedacht? Die hebben soms ook hele nette en niet al te dure kledingstukken.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Vorig jaar voor het eerst kleedgeld gegeven, maar door de enorme groeispurt bij beide kinderen mislukte het falikant. Dochter wil komend jaar weer opnieuw een poging wagen, maar zoonlief hoor ik er niet over. Als hij maar een paar broeken en truitjes heeft is het hem goed. Morgen ga ik met hem op pad om weer wat nieuws te halen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mijn kinderen kregen vanaf hun 12E kleedgeld. De eerste jaren onder toezicht maar ze redeen zich al snel alleen. De oudste ging, met 15 jaar, in haar vrije tijd
    in een supermarkt werken omdat ze dol was op (duurdere) kleding, de jongste hield van een bedrag wat ze kreeg altijd over!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mijn zoon geeft niets om kleding, vraagt er alleen om als iets hem te klein wordt. Jeans haalde ik tot voor kort voor hem bij de Bristol, maar hij heeft daar nu de grootste kindermaat van dus binnenkort moeten we verder gaan zoeken. Inmiddels draagt hij een aantal doorgeschoven t-shirts van mijn man. Zijn blouses en truien worden hem nu te klein dus die moeten nu het eerst vervangen. Kleedgeld heeft bij hem geen zin, hij is toch geen shopper.
    Voor dochterlief maak ik altijd een lijstje wat ze nodig heeft. Zij heeft een wat duurdere smaak dus met dat lijstje als leidraad gaan we dan winkelen. Geef ik haar de vrije hand, dan koopt ze alleen hemdjes en jurkjes, iets waar ze in de winter weinig aan heeft. Dus ik houd daar nog even een stem in. Waarschijnlijk zal zij de eerste zijn die om kleedgeld gaat vragen en gaat krijgen. Maar nodig vind ik het nog niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kreeg het zelf vanaf mijn twaalfde en ik heb daar erg veel van geleerd. Vandaar dat ik het nu ook doe, maar soms net als nu groeit S gewoon veel te hard en dan kopen we gewoon extra dingen.

      Verwijderen
  7. ja hij krijgt sinds 1,5 jaar kleedgeld. 50 euro per maand voor alles, dus kleding, sportkleding, schoenen en ondergoed. Hij komt daar redelijk mee uit, wel krijgt hij af en toe een spijkerbroek van zijn oma.
    In geval van groeispurt zou ik zeker bijspringen Wel probeer ik hem te leren om vooruit te denken en nooit alles op te maken. Dat gaat redelijk.
    We helpen hem wel met kleding zoeken. Dus bijvoorbeeld nu net een winterjas via internet gekocht die fors in de aanbieding is. Dan zoeken we samen en overleggen wat hij mooi vindt, en hij beslist en rekent af.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De sportkleding van de oudste die voetbalt, krijgt alles van ons en hoeft het niet van het kleedgeld te betalen. Ieder seizoen nieuwe voetbalschoenen en sportbroekjes.

      Verwijderen
  8. Mijn kids zijn nog te jong. Dochter groeide ook ineens weer keihard. Ik ga er ook een log aan wagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mijn mening over dit onderwerp is toch anders. Misschien omdat het vroeger, mijn dochter is nu 41 jaar, toch een tikkie anders ging.
    Als zij iets nodig had, gingen wij winkelen. Natuurlijk heb ik wel op de prijs gelet maar meestal kreeg ze gewoon haar zin.
    Je hebt kinderen om voor te zorgen en zorgen betekent ook voorzien van kleding.
    Je kunt daarbij op de kosten letten maar als een kind veel groeit, zul je toch moeten zorgen dat hij of zij kleding heeft. Condities stellen wordt wel een erg zakelijke transactie. Het is kind-ouders en geen bedrijf. Persoonlijk vind ik 100 euro per kwartaal te weinig. Ik denk dat het te weinig is om een goede garderobe op te kunnen bouwen. Kinderen zijn niet in geld uit te drukken en geloof me, na 41 jaar, ze blijven geld kosten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daarom krijgt mijn zoon nu ook bovenop zijn kleedgeld extra kleding, omdat hij dus overal is uitgegroeid. €100 is inderdaad niet veel, maar je leert ze wel met geld omgaan en dat is handig als ze later studeren en alles moeten lenen. Onze zoon heeft kinderen in de klas die spijkerbroeken dragen van meer dan €200 euro, net als mijn zoon vinden wij dat belachelijk. Mijn mening is, dat als je geen regels afspreekt je het net zo goed niet kunt doen.

      Verwijderen
  10. Ik ben het wel eens met de reactie van Lianne hierboven. Al ben ik zelf 41 jaar en hebben we een gezin met 5 kinderen tussen de 4 en 18 jaar. Ik koop kleding als ze het nodig hebben. Onze kinderen zijn absoluut niet veeleisend op het gebied van kleding maar komt denk ook .....wat geef je ze mee. Ik maak mijn eigen er ook niet druk om. Als schoon, heel en netjes is...prima! Ik geef ze ook weleens een bedrag mee en dan gaan twee oudste dochters samen kleding kopen. Wel met wat tips en handvaten van mij...bijv. koop een lekker warm vest. Jassen en schoenen moeten goed zijn. Ze moeten hier iedere dag 20 km. naar school fietsen en weer terug. Vinden ze iets heel erg leuk en past het niet binnen mijn budget of het komt niet uit; dan kopen ze zelf ook nog weleens iets bijv. leuk rokje wat niet te duur is.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Met vijf kinderen werd kleedgeld eigenlijk te duur. Bovendien krijgen we regelmatig tweedehands kleding, dus is het financieel voor ons beter om de kleding te betalen als het nodig is.

    Ze krijgen wel zakgeld zodat ze leren met geld om te gaan.

    Je marktplaats aankopen klinken goed! Hopelijk past alles goed.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  12. dochterlief net deze week 15 geworden krijgt al 3 jaar kleedgeld. ondanks haar stoornis, autisme, regelt ze kleding zelf. ze koopt het meeste op internet en soms vraagt ze mij of ik net haar mee wil gaan.
    in een schriftje houdt ze bij wat haar uitgaven zijn. ze doet het prima! ze krijgt 50 euro per maand.

    BeantwoordenVerwijderen