maandag 28 oktober 2013

Opruimen en schoonmaken welk huishoudelijk type ben jij?

Het klinkt misschien een beetje onaardig maar ik ben niet echt groot geworden met de h van huishoudelijke vlijt. Schoonmaken en opruimen was een noodzakelijk kwaad wat mijn moeder af en toe onder luid gemor placht te doen.
Ze was een uitstekend handwerker breidde graag en naaide de mooiste blouses in een handomdraai. Maar echt heel netjes was het niet echt. Ook geen rommel hoor echt niet.
Mijn moeder hield van tierlantijntjes dus oogde het ook snel voller denk ik.
Het was wel anders dan bij twee klasgenootjes daar was het echt een bende.. Daar lag de rotzooi opgestapeld in hoeken en de afwas stond metershoog. Dat was bij ons niet zo maar echt minimalistisch opgeruimd kan ik nou niet echt zeggen.
Mijn zusje is heel opgeruimd die heeft samen met haar vriend een netjes en mooi minimalistisch huis.

Ik kan niet anders zeggen dan dat ik een Chaoot ben die van leegte houdt maar dan wel op de i.kea manier. Dus een tijdschrift op de hoek van de bank en een speelbord op de eettafel waar de kinderen mens erger je niet bij doen.
Veel kussens op een bank met een opgevouwen plaid om eronder weg te kruipen.
In de vensterbank drie kaarsen  die gewoon aankunnen voor warmte en sfeer. Maar verder niets in de vensterbank en alleen 3 grote schilderijen aan de muur van onze kinderen.
Het heeft wel heel lang geduurd voordat ik de boel netjes kon houden. Rotzooi trekt rotzooi aan. Daar ben ik mij van bewust. Ik zie het aan mijn mooie grote kast die is ook zo een bende. Maar de rest houd ik netjes door mijn huishoudschema en mijn strijd die ik dagelijks voer om mijzelf daar in te verbeteren.
En opruimen veel opruimen. Dat is de enige manier. Weinig spullen geeft je vrijheid en ruimte in je hoofd. Weinig financiële verplichtingen geeft je ook vrijheid en dat is met het hebben van spullen ook het geval.
Er gaan bijna iedere week 2 shoppers met spullen naar de kringloop. En iedere keer weer voel ik mij opgelucht als ik er wat naar toe heb gebracht.

De strijd tegen het ver-rommelen van mijn huishouding dreigt in het weekend wel eens wat verloren te gaan. Maar door weinig spullen en de kinderen achter de broek aan.. "Ruim je schoenen o-o-op" kan ik het aardig handelen.
Echter aan het einde van de vorige week heb ik mijn strijd gestaakt. Ik liet de boel de boel en heb er een enorme zooi met mijn familie van gemaakt. En samen met het veranderen van zomer naar wintertijd was ik even helemaal compleet van de leg.
Overigens ik niet alleen onze middelste en jongste kinderen waren ook compleet van de leg.
Gelukkig houd ik van poetsen en opruimen (met een muziekje) en ga ik dan lekker aan de slag nu voordat ik weer de kinderen op moet gaan halen.

Wat voor huishoudelijk type ben jij?

18 opmerkingen:

  1. Als ik het niet bijhoud, wordt het een bende! Ik moet met lijstjes werken, anders doe ik niets ;-)
    Succes met opruimen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben ook een chaoot, zonder twijfel.
    Lijstjes en schema's vind ik vreselijk. Voor sommigen geeft dat vrijheid maar voor mij juist niet. Ik ervaar het dan nog meer als een 'moeten'. Ik moet het meer hebben van mijn opruimbuien en een beetje bijhouden.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Grappig, ik heb ook zo'n moeder. Zij zit (nog steeds) liever met een handwerkje op de bank dan dat ze poetst. Niet dat het een bende werd hoor, en er kon altijd van alles thuis (hele huttenbouwsels hebben er van ons buiten op de stoep gestaan). Ik ben ook erg van de franse slag, wel eens tot ergernis van manlief, wiens moeder juist heel erg netjes is). Maar een beetje stof op de vensterbank, daar kan ik me dus echt niet druk over maken.
    Maar itt mijn moeder heb ik wel een veel leger huis, ik kan absoluut niet tegen troepjes. Dus ik denk dat ik meer tijd besteed aan opruimen dan aan poetsen. Want tegen chaos kan ik absoluut niet.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik kan er ook niet tegen maar ben wel ene chaoot, daarom is het juist een strijd.

      Verwijderen
  4. Ik kan het redelijk op orde houden alleen de was.............. en de strijk.........
    Wassen dan lukt wel, ophangen lukt wel maar dan...... afhalen en strijken.
    Ik streef ernaar 1 x per week te strijken..... slik.....dat lukt niet altijd dus dan hangt het over de balustrade in de hal boven (in ieder geval uit het zicht en dat is ook niet bevorderlijk) Verder hebben we een huis waarin geleefd wordt er liggen dan ook met regelmaat schoenen, tijdschriften, boeken, kassabonnen, jassen, vesten, uitnodigingskaartjes van feestjes, koptelefoons, laptops, reclamefolders, tv gidsen op plekken waar ze eigenlijk niet moeten liggen. Het zij zo!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben een bijhouder, maar mijn huis, daar mag in geleefd worden, het is geen toonzaal/showroom, toch houd ik wel van wat opgeruimde vlakken zegmaar :-)
    Rommel trekt idd rommel aan maar het loopt ook nooit weg, dus eens een dagje de boel de boel laten, kan ik ook heel goed :-D

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Bij ons thuis was het anders. Bij ma ging het huishouden voor alles! Daarom pak ik het, tot haar ergernis, wat minder strak aan. Ik doe wat ik doe wanneer het nodig is en houd gewoon bij. Eens in de zoveel tijd alles heel grondig en dan weer lekker over tot belangrijkere dingen, lees: leven :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik ben een chaoot, en ooit hoop ik zover te komen dat ik ook spullen weg kan doen. Dat lijkt me zo'n verademing :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. hier een chaoot die snakt naar orde en structuur ;) Ik heb zoveel meer energie in een proper huis maar vooral mijn mannen zijn enorme bewaarders/rommelkonten. Het stoort hen helemaal niet dat er op elke kast een hoop prul en boekjes ligt, zo lang het maar niet op hun plaats aan tafel ligt... Ik ben derhalve de enige die het hier netjes houdt, maar vaak gaan het bijleggen sneller dan het opruimen...
    Nu de kindjes uit de luiers zijn en het beneden geen halve badkamer meer hoeft te zijn, heb ik al onze oudste handdoeken weggegooid... niet meer mooi voor de kringloop is ook niet meer mooi voor mij, snap je... haalt mijn lief ze wel niet gewoon uit de vuilbak zeker... voor de lappenmand terwijl die al overvol ligt...
    Gelukkig ben ik op woensdagavond alleen thuis, dan moet de vuilzak buiten gezet worden en krijg ik er vaak nog een hoop in zonder dat iemand het opmerkt ;) want eerlijk is eerlijk, als ze het niet in de vuilbak hadden zien liggen, hadden ze later ook nooit opgemerkt dat het weg was... hebben ze al bewezen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Doordat ik werkte liep niet alles op rolletjes maar nu ik de hele dag thuis ben gaat het perfekt. Ik hanteer wel een strak schema. Dan kan je best eens een dagje weg want je ziet niet dat er een week niks is gedaan en de volgende week komt het weer aan de beurt. We hebben een vrij groot huis. Mijn zussen zeggen bijna elke keer als ze komen jij bent volgens mij de hele dag aan het werk. Helemaal niet, ik doe iedere dag de basis+ iets erbij, de ene keer de ramen de andere keer de lampen enz. Fijne dag. Leuk van je wonderpan.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik houd het redelijk bij.. normaal doe ik maandag een rondje door het huis, maar ik vond het nu nog niet erg genoeg. Heb wel heel veel was gedaan. Het huis is hier wel redelijk leeg maar daardoor is er ook ruimte voor knutselen, treinbanen, ect...

    BeantwoordenVerwijderen
  11. hier ook een chaoot. nog jonge kids, krijgen nog bergen speelgoed met verjaardagen, van sint en met kerst.. en ik ben gastouder. dus ook al worden mijn kids ouder, ik zal speelgoed in huis moeten hebben voor 0-4 jr... dus kan ook niet alles weg doen of verkopen waar ze niet meer mee spelen.. ik moet dus ook echt gaan opruimen. stukje bij beetje zijn we er mee bezig. kids zijn nu net 4 jr en 15 mnd. dus t komt goed :) zoontje heeft echt nog babykamer, moet een kast in voor speelgeod etc. dochter komt ook een andere kast bij en gaan we al t nieuwe speelgoed netjes in zetten en vriend is nu bakken aan t kopen enz bij ikea. deels moet er veel weg, maar deels ist ook beter opruimen en er opruimplek voor maken. best lastig!! we hebben ook xtreem veel spullen.... bizar gewoon wat een meid krijgt voor haar verjaardag..

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ik omschrijf mezelf als een gezellig huishoudtype, wat schoon moet zijn is schoon en de rest, daar kijk je maar doorheen, heb altijd tijd voor gezellige mensen, heb een houtkachel en 3 greyhounds in huis, kan je ook beter niet van dat poetstype zijn, geniet ervan , liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  13. o ja vergeten ben wel heel erggggg van het opruimen...

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Ik doe vooral de kleine dagelijkse/wekelijkse dingen. Maar zaken als ramen lappen en de badkamer doen? Bah, daar heb ik écht een hekel aan! Ook de stofzuiger naar boven sjouwen is niet mijn favoriet.
    Voor het oog lijkt het heel wat, maar ben wel van menig dat we in het huis wonen en dat het beslist niet een museum is!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Ik houd wel van opgeruimd, maar ben niet echt een poetser. Maar ik moet natuurlijk wel, met een gezin van 7 personen.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ja, ik ben ook een chaoot. Hier mochten de kinderen ook best rommel maken. Al vind ik het sinds ze ouder zijn niet altijd zo leuk. Ik hou het vrij netjes en schoon, maar pak maar af en toe ( toevallig nu) dingen als kasten en de zolder aan. Wat je ziet is netjes maar o, o , die kasten!

    BeantwoordenVerwijderen