donderdag 6 september 2012

Huishouden v/s huisvrouw /stay at home mum

Ik dacht vroeger toen ik nog een betaalde baan had. Dat als ik thuis zou zijn ons huis proper, fris en opgeruimd zou zijn.
Toen het moment daar was bleek dat het allemaal wel even wat anders lag. Voorheen was ik wel eens wat eerder uit mijn werk of had ik onverwachts een paar uur vrij dan ruimde ik op en deed wat extra klusjes. Nu zijn er altijd wel kinderen om me heen en heb ik het idee dat het nog meer hap en snap werk is wat ik doe, een klein klusje hier en daar en dan houdt het wel op.
Maar het ging me toch wel tegenstaan. Ik houdt namelijk van een schoon opgeruimd huis.

Ik wordt namelijk blij van wapperende was, grasjes uit de moestuinbak halen, was opvouwen, stoofvlees op een ouderwetse manier klaarmaken en stoven op een petroleum stel. Maar het aller blijst word ik van om dingen weg te gooien.

Een vriendin van me is namelijk erg ordelijk. Haar huis lijkt helemaal niet op een plaatje uit de VT wonen. Er ligt gewoon ook wel een tekening op de stoel. Maar ze is erg praktisch. Ze heeft weinig in huis staan. Een boekenkast gevuld met de boekencollectie een ingebouwde voorraadkast een fauteuil en een keuken met weinig spullen op het aanrecht. Zij beheerst de kunst van het weglaten. Op elk moment als je komt heeft zij haar huis in opgeruimde staat. Als er een wasje gedroogd heeft buiten dan vouwt ze het meteen op en zet ze hem keurig op een dekenkist. En zodra ze naar boven gaat neemt ze het mee. Als er wordt gegeten wordt alles meteen opgeruimd.
Ik sprak er met haar over en had me na de vakantie ook voorgenomen het huishouden op haar manier te runnen.

Eerst heb ik een lijst gemaakt met grotere klussen per ruimte.

Ik schreef op papier wat ik ooit bij een F.low kreeg, de grote klussen lijst. Misschien geeft dat wat extra stimulans?
Mijn lijstje zag er zo uit

Zolder
kledingkasten opruimen
balken afnemen en stofraggen
Tv wegbrengen

Overloop
Waslijntje spannen
werkplekje wit verven

1 ste verdieping
Badkamer kast opruimen en dingen weggooien
rolgordijn maken en schoonmaken

slaapkamers kinderen
kledingkasten opruimen

Slaapkamer jongste
Nieuw bed scoren
En een speelplekje creëren

Ga zo maar verder iedere dag maak een ander lijstje om de dagelijkse dingen goed te doorlopen.

Was opvouwen
stofzuigen
strijken
brood bakken
vlierbessen verwerken

Het lijkt wel simpel, maar voor mij werkt het prima.

Naast dit alles heb ik een kindje wat zindelijk wordt en ook nog vaak ongelukjes heeft, dus ben ik daar ook wel druk mee.

Hoe ben jij in het huishouden? ordelijk, chaotisch of iets er tussen in.







20 opmerkingen:

  1. Ik ben de meest erge desperate housewife die je ooit zal tegenkomen ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik denk dat ik meer lijk op je vriendin. Ik heb nergens rommel. Ja natuurlijk wel van de kids, maar die hebben een eigen kastje in de woonkamer en daar worden de spullen neergelegd die van hen zijn.
    Mijn motto is al jaren: terugleggen waar je het pakt, dan heb je nergens rommel.
    De kinderen mogen de vuile was op de badkamer neerleggen en mijn man of ik ruimen dat iedere avond en morgen op.
    Ik mag wel van mezelf zeggen dat ik het opgeruimd heb.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn vriendin zegt ook altijd ik wil mijn huis zo aan kant hebben dat ik iedereen zo het hele huis kan laten zien zonder mij te schamen.

      Verwijderen
  3. Ik doe dingen als stofzuigen en wassen gewoon elke week. Dat k het maandag doe en dat het dinsdag weer erbij ligt als zondag interesseert me dan niet, gedaan is gedaan. Ontbijtspul laat ik ook lekker staan voor de lunch, ga niet voor de lol zeven keer per week 4 borden en bestek extra wassen en dingen opruimen die ik twee uur later weer uit de kast haal.

    Opruimen doe ik wel vaak. De treinbaan mag best door de hele kamer, maar verder horen spullen in kastjes, dat scheelt mij veel tijd met het poetsen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heej Valhalla, me de beeb die komt moet je straks wel wat meer wassen denk ik hahahah. Ik vind een keer per week heel knap hoor!

      Verwijderen
  4. Dingen regelen doe ik heel strak, het huishouden wil wel eens erbij inschieten met periodes. Dan maak ik me eens goed boos en ga als een tornado door het huis en dan kan het er weer tegenaan. Ik doe het liefst alles in school+werktijd van mijn mannen. Ik mag ook graag dingen weg gooien. Wordt er ook blij van. Zo'n twee keer per jaar is het raak en verdwijnen vuilniszakken vol spullen hier :) Mijn mannen hamsteren ongeloveloos veel

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja precies, ze moeten er niet bij zijn want dan wordt het lastiger vind ik. Nee dat wil ik wel houden, dat kan ik vast later nog wel gebruiken. Doordat ik veel heb opgeruimd en weggedaan is het makkelijker opruimen vind ik.

      Verwijderen
  5. pfff zindelijkheidstraining. De kinderopvang is ermee begonnen (waren ze mijn wasbare luiers beu?) en zo ging ik erin mee... nu 2 dagen bezig en doe niet anders dan tijd bij de po doorbrengen en plasjes opkuisen / onderbroekjes wisselen. Hmmm... ze zijn pas 20 maanden hé... ik kijk het 2 weken aan maar als ik hiermee vergelijk zijn wasbare luiers een makkie... op hoop van zegen dat er toch eentje zindelijk wordt, probeer ik mee met de kinderopvang...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik vind 20 maanden veel te vroeg jongste is nu drie. En nu heeft hij veel ongelukjes dus ik was me de rambam.

      Verwijderen
  6. Zoals je vriendin zou ik het ook graag voor elkaar hebben! Het gaat steeds beter, maar dan wel beperkt. Dus: de kamer is tegenwoordig eigenlijk bijna altijd bezoek-klaar, maar de rest van het huis...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ah ja joh het is ook mijn utopia, terwijl zij mijn kook/bespaar kwaliteiten wel zou willen hebben.

      Verwijderen
  7. Omdat mijn bovenkamer ietswat chaotisch is, zou ik verdwalen in een huis waar het rommelig is en daarom ben ik (tot ergernis van mijn pubers) bijna über-gestructureerd en kan niet tegen rommel (hoe meer rommel, hoe groter de chaos in die hersenpan).

    Wil niet zeggen dat mijn huis ook op en top gepoetst wordt, zou ik wel willen, maar tis mijn hobby niet en met een fulltime baan schieten bepaalde klussen er wel bij in. Toch is mijn huis netter en opgeruimder dan de periodes dat ik thuis ben / was; dan zit ik snel in een kan-morgen-ook-wel ritme terwijl dat niet zo is als ik aan het werk ben :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is precies wat bij mij ook het geval is. Ik ben erg chaotisch vnamijzelf. En wordt ook gek van troep dan zie ik het allemaal niet meer. Door de bomen het bos..

      Verwijderen
  8. Ik heb alles graag opgeruimd en schoon...de ene week lukt dat beter dan de andere....soms moet ik oppassen dat ik niet doordraaf in mijn opruimwoede ;-) er moet natuurlijk wel geleefd kunnen worden!
    Succes met je klussenlijst!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik denk ook een beetje van beide. Ik heb een strak ritme wanneer ik wat doe, en tussendoor is soms chaotisch.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hoi,

    zou je misschien tijd en zin hebben mee te doen aan een interview (via mail) over Thuisblijfmoeder zijn voor onze rubriek Thuisblijfmoeders op Het Moederfront. In deze rubriek vertellen vrouwen over hun keuze van fulltime moederen!

    Ik hoop van je te horen,

    hartelijke groet,
    Nicole Orriëns (Redactie Het Moederfront)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, dat is goed ik mail je even.

      Verwijderen
    2. ooh ik heb je mail adres niet, als je mij dat geeft dan mail ik je even hahha

      Verwijderen