dinsdag 21 oktober 2014

Hoe nu verder...

Ken je dat je opent blogger, en dan bekijk je de leeslijst. Vervolgens lees je een paar eerste zinnen van een blog, en je klikt verder. Ik lees meestal alles wel wat ik volg.
Vanmiddag bekeek ik blogger even en kwam op haar blog, ze is er een tijdje niet geweest maar ik ben blij dat ze er weer is.
In de eerste zinnen las ik dat als je bezuinigt op een bepaald punt komt, dat het een gewoonte wordt. En dat je overal waar je op kan bezuinigen al gedaan hebt.
Die zin trof me zo, omdat ik er waarschijnlijk al lang mee bezig ben en niet echt tevreden ben metmijzelf.
Ja iedereen die mijn huishoudboekje leest ziet dat ik het op orde heb, ik spaar wat, ik kom uit of niet met mijn budget. Bezuinigen is een "way of live"geworden.
Ik stap ieder jaar over van energieleverancier, bespaar geld met de zorgverzekering, heb eigenhandig een woekerpolis afgekocht (eeh 2) ik kan een passende begroting maken. We kunnen van een heel modaal inkomen rondkomen (zonder toeslagen) en ik kan voor een euro bij wijze van spreken een maaltijd klaar maken. Bovendien geef ik niets om materiaal, op mijn keukenmachine ná dan.
Nee, waar het bij mij aan schort is de lange termijn visie..

Ik leg het uit (met een voorbeeld), ik heb afgelopen jaren veel opgeruimd en ons huis is een beetje zoals in de kea gids, weinig spullen maar wel een tijdschrift op de hoek van de bank schoenen die ergens verkeerd zijn uitgedaan. Dat je s ochtends het gevoel hebt dat er een bom is ontploft maar dat je na 5 minuutjes spullen wegleggen een kamer bekijkt die netjes is. Dit is wel een lastige ik geef het toe.. Maar als vergelijkingsmateriaal heb ik andere huizen gezien.. En hier klik ja als je wilt zien hoe mijn kamer er zo'n beetje uitziet.. Dat is wel ná die vijf minuten.  Anyway ik was en ben een chaoot maar ik heb toch stapje voor stapje ons huis leefbaar zien te krijgen.
Toen ik nog veel werkte wilde ik wel dat het prioriteit had maar ik was hondsmoe, hoe moest ik dat netjes houden er nog bij doen?
Uiteindelijk ben ik door mijn huishoudschema redelijk constant, alhoewel ik natuurlijk soms ook alles zat ben, en het weer even een chaos wordt, maar minder lang en minder heftig dan eerder.
Wat ik hier mee wil zeggen (sorry ik heb soms even een aanloopje nodig :-))
Dat op bezuinigingsgebied het best aardig is. Maar dat het nog wel veel beter kan. Nog meer proberen te besparen op boodschappen bijvoorbeeld. Ik zou graag nog sneller een grotere buffer willen hebben. Ook op zakelijk gebied, dat loopt bij ons natuurlijk een beetje door elkaar.
Van haar leerde ik hoe dat gaat met doelen. Ik denk dat het zou kunnen werken, maar hoe stel je je doelen op zodat ze ook enigszins haalbaar zijn? Al met al ik zou constanter willen presteren. Ik ben best een aardige voetballer, maar ben niet constant in vorm (zoiets)
Heeft iemand suggesties, om die vorm wat meer vast te houden?