donderdag 23 oktober 2014

been there, done that, bought the T-shirt

Bedankt lieve mede bloggers voor al dat lieve commentaar op mijn vorige blog, ik werd er weer helemaal blij van.
Na enig speurwerk zag ik inderdaad dat we een erg bescheiden inkomen hebben en ik het inderdaad goed doe wat betreft uitgaven/inkomsten.
Toch ga ik regelmatig over mijn budget en gaat het sparen niet snel genoeg in mijn optiek en ik wil wat structureler presteren zeg maar dit is mijn hoofddoel de acties die daar naar leiden zal ik hieronder beschrijven. Ik moet langer in vorm blijven. (Als we weer over die voetballer spreken)
Ik heb bedacht om alle vaste en variabele lasten nog eens onder de loep te nemen.
Dat heeft niet veel haast, want zoals gezegd.

Been there, done that, bought the T-shirt


Ik moet binnenkort toch weer aan de slag met de ziekenfondsverzekering, en de hypotheek rente vast zetten (voor héél lang dit keer) dus dan kan ik beter alles stelselmatig doornemen.
Ook met betrekking tot de opbouwhypotheek moet ik wat wijzigen en dan kan ik even goed het hele plaatje meenemen. 
De variabel lasten zijn ook de moeite van het bekijken waard. Ik wil eerst de komende maand precies analyseren waar het geld naar toe gaat. Meestal gooide ik alle variabele lasten op een hoop en deed alles daarvan. 
Voor mijn blog is het wel leuker dat ik alle posten stuk voor stuk bespreek, maar voor de chaos in mijn hoofd is het beter om een en ander eerst concreet te beschrijven:

Probleem: Te weinig buffer om arbeidsongeschiktheid voor een periode op te vangen, in de toekomst een zo groot mogelijke buffer te hebben voor studie kinderen/ vlierbloesem/ sabbatical/dag minder werken

Doel 2015: 10000 privé buffer 25000 zakelijk (vrij opneembaar)

Actie's
Extra inkomen genereren
vaste lasten kritisch bekijken en eventueel veranderen. 
Variabele lasten analyseren en bekijken of er nog besparende maatregelen genomen kunnen worden

Evaluatiemoment: Eind november moet ik voor alle afzonderlijke actie's een plan du campagne hebben gemaakt.