maandag 13 oktober 2014

Een feest!

Afgelopen zaterdagavond heb ik een feestje gehouden voor onze vrienden en broers en zussen, naar aanleiding van mijn verjaardag enkele weken geleden. et sloot onverwacht ook nog erg leuk op het thema van de kinderboekenweek aan ;-)
Ik zit altijd wel wat met een dilemma want het is niet erg goedkoop, maar wel erg gezellig.
Er gaat wel bier en wijn doorheen, maar van dat laatste had ik nog genoeg in de kelder liggen.
Onze dochter heeft een kwarktaart gemaakt, ik kocht wat oranjekoekstukjes in de reclame bij de plaatselijke super en ik bakte mijn eigen bedachte appeltaartcake.
Hieronder het recept:


Appeltaartcake

250 gram tarwebloem
200 gram roomboter
200 gram suiker
4 eieren
vanillesuiker
halve citroen
ongeveer 750 gram appels
rozijnen
en kaneel
amandelschaafsel (of een paar kaakjes of beschuiten)
oerzoet een halve eetlepel
springvorm

Beschrijving

Schil de appelen en snij in stukjes ik had ze ongeschild. Meng de rozijnen en kaneel en oerzoet of wat honing een eetlepel. Doe ook nog het sap van een halve citroen door de appels
Smelt de boter, en mix de bloem/suiker/ en eieren en boter. Laat het een luchtig deeg worden. Vet de springvorm in, en verdeel het met de schuimspaan keurig in de springvorm.
Stort het appelmengsel in de springvorm, en druk hem met de schuimspaan aan. JE krijgt dan dan het zachte deeg onderin tussen de appels gaat zitten, je weet niet wat je proeft. (ik weet dat ook niet want ik eet geen suiker ;-)
Strooi het amandelschaafsel over de taart heen, ik gebruikte maria kaakjes (3)
Bak de taart op 200 graden voor 35 minuten. Prik met een sate prikker in het midden en kijk of de taart goed is.
Bovenstaande appels heb ik gebruikt. Die komen van een boom uit de buurt.


Zo zag de taart eruit voordat ie in de oven ging. Er werd goed van gesmuld. Het is ook lekker als je er walnoten doorheen doet.

De kosten van het gebak waren nihil, de spullen had ik in huis. De hapjes heb ik ook low profile gehouden en alles zelf gemaakt. Ik heb nog kaasblokjes, augurken, boterhamworst, ambachtelijke droge worst, radijs, komkommer, cherrytomaatjes, oranjekoek stukjes, roomboter, stokbrood, aioli, tapenade en olijven gekocht. (liflafjes om V maar weer aan te halen ;-))
Ik had niet veel tijd meer om dat zelf te maken. Wel heeft onze dochter de kruidenboter zelf gemaakt.
Als alternatief voor de bitterbal maakte ik pizza, in kleine stukjes gesneden en en blaadje basilicum er op gelegd. De totale kosten waren ongeveer met het drinken €60 euro. Er waren ongeveer 12 mensen. Er is nog drinken en zo over, dat blijft gewoon goed tot de kerst. Dat zet ik weg achter in de voorraadkast. Zoals vriendin Valhalla zegt er is geen betere raad dan voorraad. En zo is dat.

We hebben er ook een heerlijk feestje van gehad, ik heb er veel plezier aan beleefd. Ik ben ook erg verwend. Ik kreeg douchefris van rituals, een klein boeketje in een glazen potje waar ik weer een kaarsje in kan zetten als het op is.  Een boek en thee, prosecco, en ik had van mijn andere vriendinnen kaarsen en een mooi kussen gekregen. Van mijn andere vriendin kreeg ik geld, en daar heb ik meteen de volgende dag wat van gekocht maar daarover later deze week meer.
Ik ben voor een sober en zuinig leven maar ook een echte bourgondiër, er kan altijd iemand meeëten van de vriendjes van de kinderen en ik houd van een gezellig feestje. Toch snap ik dat die uitspattingen betaald moeten worden, en daarom ben ik dan de rest van de maand uiterst zuinig en trek ik het wel weer glad. Ik ben benieuwd wat mijn lezers daarvan vinden, de vraag van vandaag is dan ook:

Past een feest bij een sober en zuinig leven?

Noot van de redactie: :-) Ik ben nu ook op bloglovin te vinden, ik moet het nog wat uitvinden hoe het werkt maar hier vind je de link: http://www.bloglovin.com/blog/3268838/?claim=evmzqn2d9rp
Ik ben ook op facebook te vinden, want je kan daar naast de aankondigingen van een nieuw blog wat andere kortere dingen op kwijt. Ik had bedacht m het gewoon maar eens te proberen. Je kunt mij vinden op: https://www.facebook.com/pages/Creatief-met-weinig/607669889355051