vrijdag 10 oktober 2014

Financiële opvoeding

Als ouders vinden wij het erg belangrijk dat onze kinderen verstandig met geld leren omgaan. Zo kreeg onze oudste die nu 15 is ieder kwartaal 100€ kleedgeld. Inmiddels hebben we dit stopgezet. Hij kocht er keurig kleding van binnen het budget, maar hij is enorm begonnen te groeien dat hij ook erg veel nieuwe of tweedehands kleding moest hebben. Soms had hij iedere twee maanden een andere maat schoenen aan.
Als ouders dien je er natuurlijk voor te zorgen dat de kinderen voldoende kleding in de kast hebben.
In onze optiek zijn dat minimaal 3 spijkerbroeken, wat truien, een aantal shirts, ondergoed, trainingsbroek en sportkleding een warme jas en schoenen.
Door die groeispurt die nog even doorzet koop ik zelf de kleding samen met zoon. Soms moet ik daarvoor wat andere posten aanspreken begroting klik
Voor onze dochter koop ik de kleding ook nog zelf met haar en veelal tweedehands. Ze gaat nu met haar oma een winterjas kopen, wat mij weer scheelt in de portemonnee.
Voor de jongste heb ik een aantal items online besteld met een kortingscode, en voor hem krijg ik via levendige ruilhandel ook veel toegestopt. Niet vergeten een appeltaart te bakken voor de gulle gever.

Zakgeld

Oudste zoon krijgt 5€ zakgeld per week en zijn telefoonabonnement. Dat laatste is ook zijn allerliefste bezit. Zijn leeftijd is 15 jaar hij is actief op zoek naar een bijbaantje en waarschijnlijk kan hij ergens vakkenvuller worden.

Dochter is 12 jaar en zit in groep 8 zij krijgt 3 euro zakgeld. En ze heeft nog geen telefoon. Die krijgen ze bij ons pas in de eerste klas van de middelbare school.

Ik merkte dat er niets nuttigs met het zakgeld werd gedaan. Het ging op aan weggooi dingetjes of een versnapering in de kantine. Wij hebben deze week een gesprek met de oudste twee kinderen gevoerd over dit geld gedrag. Daarbij heb ik de oudste twee onze begroting laten zien. Vooral oudste zoon was daarvan onder de indruk. Hij zag dat zijn treinkaart veel geld kost per maand en de energiekosten en boodschappen en wat ik toch nog had gespaard van ons bescheiden inkomen.

Daarop hebben wij aangegeven de teugels wat aan te halen; Wij hebben een zakgeldcontract opgesteld. Ze mochten daarbij zelf bepalen wat ze willen sparen. Onderstaand zakgeld contract hebben we gebruikt. Waarbij we op de stippellijnen het bedrag aangaven wat ze willen sparen.

Dochter was heel inventief, die is haar eigen pedicure praktijkje begonnen inclusief bubbel voetmassage badje. Behandeling kost 3 euro ;-O
Voor tips over de hoogte van het zakgeld kijk op www.nibud.nl
Wat doen jullie aan financieel opvoeden?