vrijdag 4 januari 2013

Mijn begroting

Vandaag deed ik door een bericht op een van mijn gevolgde blogjes een ontdekking.
Volgens het NIBUD was de uitkomt -6. Dat is nog wel op te brengen dacht ik zo vooral als je mijn besparingslijst ziet vorig blogje.

Mijn begroting is ook vastgesteld en ziet er als volgt uit:

Vaste lasten per maand: 1540
boodschappen 5 keer 80 = 400
kleding 100
onderhoud, fiets en hobby 100
kadootjes 50


De 650 wil ik eigenlijk maandelijks van de rekening halen maar het is nu toch maar gewoon wekelijks gebleven.

De vaste lasten zijn de Hypotheek, gas en water en elektrisch de waterschapsbelasting, overlijdens verzekeringen, peuterspeelzaal en het treinabbo van oudste zoon. (vrij naar @Valhalla "De lasten waardoor je deurwaarders op de stoep krijgt als je ze niet betaald" )
Ook het voetbal, zangles,streetdance en hobby van man zit erbij. Al die lidmaatschappen komen verrekend per maand toch op 85  euro uit terwijl als ik ze onderverdeel de kosten best meevallen kijk maar mee:

Marjorette/zangles 35
Voetbal en Streetdance 18
schildercursus 12
Rest contributies (vergunningen, ANWB, donateurschap lokaal theater, politieke partij, vogelwacht en ouderbijdragen school) 20 Bij dat laatste heb ik al het meeste geschrapt. De ANWB heb ik overwogen maar voor de vakantie haal ik altijd met kortingen het voordeel alweer uit het lidmaatschap.


Ik heb al 700 euro naar de spaarrekening kunnen storten maar dat komt mede door de kinderbijslag die gestort is. We hadden deze maand ook de uitgave voor een nieuwe bril en twee keer kleedgeld voor onze zoon. Ik ben van plan om halverwege deze maand een eerste extra storting te doen op de aflossing.. De rest gebruik ik om te bufferen.

De uitgaven van het cash geld schrijf ik in een speciaal schrift. De begroting maak ik in family monthley budget een excel sheet wat voor gebakken is. Het werkt voor mij super.

Waarmee maken jullie een begroting?