dinsdag 2 oktober 2018

De broekriem

Is toch raar dat er eerst een maand tussen moet zitten voordat ik weer schrijf.
Maar onlangs vond onze buffer een historisch dieptepunt. Tel rijlessen en afrijden (voor de helft), collegeld, boeken,  nieuwe laptop, voortuin op laten schonen en een kapotte vaatwasser, eigen bijdrage taxi ed bij elkaar op en het gaat hard.
Ik weet het ook nog van mede bloggers als ze een aflossing hadden gedaan op de hypotheek bijvoorbeeld, een fijn gevoel maar de broekriem moet wel weer even aangehaald worden.
Nu leven we van 1 salaris met zijn zessen en dan moet je wel creatief zijn.
Als je begint met besparen of consuminderen dan maak je eerst een lijst met alle vaste uitgaven en de variabelen als je geen idee hebt van wat je uitgeeft aan boodschappen en zulks is dat wel een klusje maar het geeft je inzicht. Minimaliseer in lasten kijk op deze blog voor tips. Zoek het lek in je uitgaven. Net zoiets als clean your sink first hahah.  Ik doe dit maandelijks en kan als luxe alleen netflix bedenken en wellicht de yoga en schilderslessen. De sporten van de kinderen zijn noodzakelijk vind ik. En nee met ons inkomen krijg je geen gemeentelijke voordeeltjes.
Waar heeft die broekriem dan ruimte? Nu, ten eerste op het busabbonement van dochter daar krijgen we vanaf januari korting op. Van €104 naar €74 in de maand door stages en werkweken en uitwisselingen is haar jaarabbo pas in januari begonnen, en je betaald in 10 termijnen dus november en december heb ik de 104 "over"
Dan verkoopjes via marktplaats en gewoon ordinair de hand op de boodschappen knip. Koken met wat je hebt en het doen met wat je hebt of er iets op verzinnen.
Bij mij zijn het vaak niet de boodschappen die de pan uitrijzen maar de andere kleine kosten. Zoals kapper, cadeautjes zulks.
Voor het beeld neem ik jullie de komende dagen even mee in mijn uitgave dag.
Op veler verzoek zal ik ook even schrijven over wat ik allemaal doe op die dag, het leven van een huisvrouw met 4 kinderen waarvan 1 met beperking is bepaald geen sinecure:-))