woensdag 30 mei 2012

Consuminderen is ook een kwestie van tijd

Als ik het druk heb koop ik sneller een potje wortelen. Als ik het druk heb koop ik koek (wel zonder toevoegingen), als ik het druk heb sodemieter ik alle kleren in de droger.
Nou ja ga maar even door. Zelf wortelen schrapen kost nou eenmaal tijd. En zelf koekjes bakken ook.
En was ophangen, nou ja, je begrijpt mijn punt. Teveel kopen kost geld..
Voor mijzelf is het dus fijn dat ik meer tijd heb om dit soort dingen zelf te maken en dat ik daardoor geld kan besparen. Tweede winstpunt: Dat onze kinderen daardoor betere voeding met basis producten krijgen.
En ons jongste zoontje minder agressie en typisch ADHD gedrag vertoont.

Vind jij ook dat consuminderen mede een kwestie van tijd is?




11 opmerkingen:

  1. Nee, geen tijd geen zin is mijn motto. Als je tijd hebt kun je daar op inspelen door iets extra's aan eten te maken en in de diepvries te steken en de was loopt niet weg, als je het druk hebt was je op een andere dag. Zo zijn er nog wel wat dingen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Minder boodschappen doen, minder even naar de stad voor dat ene of gewoon doelloos shoppen. Dat kost ook een berg tijd.
    Zeker met groente maak ik er soms tijd voor, zodat ik later niet gelijk mispak (ik stop dus zelf groente in potjes of in de vriezer:geen zout en prima houdbaar)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik denk dat het vooral een kwestie van plannen en vooruitwerken is. Groente uit de diepvries (zelf blancheren en invriezen natuurlijk) is toch weer goedkoper en minder toegevoegde zooi. Zelf heb ik altijd gesnipperde ui in de vriezer en paprika in blokjes (allemaal handwerk), dan ben ik - ook als ik het druk heb - al een heel stuk onderweg met pastasaus.
    Extra koken en invriezen is ook heel prettig.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Potje met groente kan af en toe, maar ik vind dat er niet heel veel tijd gaat zitten in groente snijden, hoort gewoon bij het koken. Wat ik soms wel moeilijk vind, is de eeuwige vraag wat eten wij vanavond? Heb geen weekmenu daar houdt ik mij toch niet aan. Miriam

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Waar je zin in hebt maak je tijd voor. Maar in de hectiek van een gezin kan het idd soms net teveel zijn. Ik doe dan ook even makkelijker. Maar dat doe ik niet te snel. Als je routine hebt gaan veel dingen toch ook weer vlug.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik vind het wel heel makkelijk gezegd hoor: dan maak je maar tijd. Toen ik werkte had ik echt minder tijd om dingen zelf te maken. Natuurlijk kun je er dan voor kiezen om bv. later te eten en toch alles vers te koken, maar de kids later naar bed doen vond ik ook niet verantwoord.
    Nu ik niet meer werk kan ik de dingen echt goedkoper doen: zelf groente kweken in mijn moestuintje, from scratch koken. Natuurlijk is het altijd een kwestie van prioriteiten stellen maar ben het toch echt WEL met je eens!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Als je drie dagen werkt, ben je daar gauw 24 uur mee bezig, plus nog de tijd van voorbereiden ervoor en erna. Nu vind ik het makkelijk om tussendoor even een half uurtje vrij te maken om het eten voor te bereiden maar als ik uit werk kwam had ik daar echt geen zin in. En drie avonden in de week uit de vriezer eten vind ik ook niet alles...

    Maar hoe meer tijd je voor de dingen hebt, hoe minder ze hoeven kosten...

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik vind de reactie van Johanna nogal kort door de bocht. Zin maken...alsof alles om consuminderen draait. Het leven moet ook geleefd worden vind ik. En als ik dan een dagje niet toe kom aan extra werk in welke vorm dan ook, dan maar niet.

    Consuminderen is ook genieten. Van je gezin, van je vrienden en van je omgeving. Het betekent niet dat je altijd maar bezig moet zijn met geld besparen.

    Als je werkt buitenshuis en je hebt een reistijd van jezelf en andere gezinsleden om rekening mee te houden, dan schiet het er af en toe bij in en ben je eerder met het maken van tijdsbesparende keuzes.

    Dus ja, consuminderen is ook een kwestie van tijd.

    Groet Kopka

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Grappig, mij triggerde de opmerking van Johanna ook. Toch denk ik wel dat ze voor een deel gelijk heeft: geen tijd is vaak geen prioriteit.

    En ja, soms kies ik dan voor iets anders (tijd in plaats van geld) en gaat de was in de droger of eten we gemakkelijk. Met een gezin, opleiding en baan moet je af en toe keuzes maken.

    Maar ik denk dat het wel goed is om je daarvan bewust te blijven.

    groeten van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oei, was ik wat te streng. Ooit werkte ik ook 40 uur per week, had een gezin al was dat dan maar 1 kind, wat ook moeilijk was soms, maar deed wel altijd aan consuminderen. Nu heb ik meer tijd dat is waar en mijn leven staat ook echt niet bol van consuminderen. Maar ik geef toe, ik kan best heel streng zijn voor mezelf. Het was maar een aanreiking.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Het is niet erg @Johanna ik voede het niet als aanval ofzo hihi. Mijn punt is gewoon dat ik heb ontdekt dat als ik ergens meer tijd voor neem ik veel meer en uitgebreider consuminderen kan. M

    BeantwoordenVerwijderen