dinsdag 8 mei 2012

Kleurstoffen

Toen de juf van mijn dochter begin dit jaar vroeg waar haar spreekbeurt over zou gaan, antwoorde ze kleurstoffen! Vervolgens vroeg ze mij veel over kleurstoffen/e nummers en additieven en zocht ze van alles op internet op. Ze leende van mij het boekje "Wat zit er in uw eten" en mijn kookboek van koken zonder e.
Ze zou op stukjes zelfgebakken cake trakteren. Ik zou haar foute produkten meegeven en produkten zonder e.
Zo gezegd zo gedaan. Ze maakte een powerpoint  presentatie met behulp van haar broer. Daarin verwerkten ze op het einde bovenstaand filmpje.
Ik had gif limonade gekocht (die hele slechte van veertig cent), verder had ik nog cola light staan en nassimix.
Chocola, diksap, zelfgemaakte nassimix met korianderblad en zeezout. Dat verdeelden we in twee groepen zonder e en met e. Zo toog ze die dag met een groot krat naar school. En de USB stick onder haar arm.
Het was een groot succes bleek later. Er waren veel kinderen die er niet veel van wisten of niets. En ook ouders die mij er later dingen over vroegen. Ze onderzoeken nu nog steeds in de pauze de ingredieten van een koek, of w.ickey (!?) Haar spreekbeurt kreeg de beoordeling goed. En onze dochter is nog bewuster geworden van wat ze eet.