dinsdag 8 mei 2012

Kleurstoffen

Toen de juf van mijn dochter begin dit jaar vroeg waar haar spreekbeurt over zou gaan, antwoorde ze kleurstoffen! Vervolgens vroeg ze mij veel over kleurstoffen/e nummers en additieven en zocht ze van alles op internet op. Ze leende van mij het boekje "Wat zit er in uw eten" en mijn kookboek van koken zonder e.
Ze zou op stukjes zelfgebakken cake trakteren. Ik zou haar foute produkten meegeven en produkten zonder e.
Zo gezegd zo gedaan. Ze maakte een powerpoint  presentatie met behulp van haar broer. Daarin verwerkten ze op het einde bovenstaand filmpje.
Ik had gif limonade gekocht (die hele slechte van veertig cent), verder had ik nog cola light staan en nassimix.
Chocola, diksap, zelfgemaakte nassimix met korianderblad en zeezout. Dat verdeelden we in twee groepen zonder e en met e. Zo toog ze die dag met een groot krat naar school. En de USB stick onder haar arm.
Het was een groot succes bleek later. Er waren veel kinderen die er niet veel van wisten of niets. En ook ouders die mij er later dingen over vroegen. Ze onderzoeken nu nog steeds in de pauze de ingredieten van een koek, of w.ickey (!?) Haar spreekbeurt kreeg de beoordeling goed. En onze dochter is nog bewuster geworden van wat ze eet.


12 opmerkingen:

  1. En volgens mij haar klasgenoten met haar. Echt een leuk idee en heel bijzonder. Als de kinderen weten wat er allemaal eigenlijk voor rotzooi in 'gezond' eten zit, dan kijken ze misschien toch anders naar wat 'lekker' is.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik vind dat toch zo stoer van jouw meisje! En de reacties zijn ook geweldig. Hopelijk zet ze ouders ook aan het denken. Heb je goed opgevoed ;)

    Als ik zie wat kinderen naar school krijgen, een pakje wickey en een suikerwafel? Wat is er mis met diksap en een appel of een cracker?

    Zonder te willen generaliseren zie ik dit toch vaak bij dikkere moeders, die ongetwijfeld klagen dat ze ''gewoon heel makkelijk aankomen''. Tja.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat goed dat ze hier een spreekbeurt over heeft gedaan!

    Kinderen staan best open voor dit soort info en hopelijk zijn hun ouders ook aan het denken gezet.

    Groetjes, VeggieMo

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat heb jij je dochter goed ingelicht! Blijkbaar beseft ze het nut ervan ook goed, anders zou ze er geen spreekbeurt over geven.
    Wel leuk dat de kinderen uit haar klas zo de ouders een beetje mee opvoeden

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk zeg! Ook mooi dat kinderen het oppikken, toen wij jong waren, was dat echt geen issue en waren we daar dus totaal niet mee bezig. Nu moet ik zeggen dat er toen natuurlijk ook nog minder 'gif' was, maar wel heel goed dat kinderen er nu (tenminste hier en daar) wél mee bezig zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @lottebees En dat zonder e iets ook lekker kan zijn!

    @Valhalla Ik ben zelf een te dikke moeder maar heb dunne kinderen dus ik doe vast wat goed (hahha)

    @Veggiemo Er zijn nu echt een aantal ouders die erg kritisch kijken naar de produkten die ze kopen maar er is vaak ook gemakzucht. Dat wil niet zeggen dat wij nooit iets fouts eten. Wij maken ook wel eens fouten en eten ook friet met bio mayo

    @nena Ze is zelf erg geïnteresseerd in eten enzo, maar eet soms ook een softijsje bij de snackbar en neemt soms sinas. Dat ga ik ze niet verbieden, dan doen ze het wel stiekum.

    @LLMM Ja wij waren er vroeger ook niet mee bezig maar ik heb wel rotzooi gegeten denk ik.

    @roerend Goed Ik zal het daar doorgeven

    @Nena

    BeantwoordenVerwijderen
  7. En niet alleen je dochter dus....
    Ze heeft velen tot nadenken gezet.
    Wat super en wat leuk dat haar broer heeft geholpen met deze mooie presentatie.

    Fijne avond

    Lieve groet

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Och ja, vandaar het niet willen generaliseren. Je zal het type niet zijn een frietje met te compenseren met een cola light ;) Als je maar goed voor jezelf zorgt toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Gaaf zeg! Dat heb je dan maar mooi bereikt, bewustwording bij je dochter!

    Wacht nog op je mail ;-) maar ik heb geduld!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @valhalla Tsja de uitzondering op de regel misschien maar ze bestaan wel (zou ook niet best zijn) Zal ik je wat stuitends vertellen? onze dochter wordt door de schoolarts ieder jaar gewogen en gemeten. Toen ik vroeg waarom, zei ze dat het voorzorg was. Ik vroeg haar of het kwam dat ik zelf te zwaar ben. MAar dat was volgens haar niet de reden. Ik heb geweigerd om het jaar daar op weer te gaan onze dochter is bijna 1.50 en 31.5 kg .. En ik stop mijn kind niet vol met aspartaam!

    BeantwoordenVerwijderen