maandag 14 mei 2012

Tomatensoep

Gisterochtend kreeg ik van de kinderen een ontbijtje op bed van de kinderen. Van de oudste kreeg ik een DVD en een bordje met van delen wordt je niet arm. Grandioos vind ik zoiets. Dat een beetje stuntelige puberjongen zoiets voor mij uitzoekt.. prachtig.. Ik ga het op een mooi plekje hangen.
Onze dochter had een bon gemaakt met een voet verwen uurtje en een vaas met bloemen.
De jongste had op de peuterspeelzaal een bloem met foto gemaakt. Zo mooi!
Voor de rest van de dag heb ik wat gepruts in huis en zijn we even bij de schoonmoeder op bezoek geweest. Ik kocht voor haar een Azalea op de markt.

S avonds kookte ik tomatensoep. Ik wil dit recept graag met jullie delen want hij is hier erg geliefd.


  • 1 kg tomaten
  • 1 teen knoflook
  • 2 uien
  • 1 eetlepel oregano
  • 1 eetlepel Italiaanse kruiden
  • 2 eetlepels versgeplukte peterselie
  • 1,5 liter bouillon

foto van www


  • Fruit de uien in de soeppan
  • Snij de tomaten in vieren
  • Doe de teen knoflook in stukjes erbij



  • Doe alles in de pan en laat even sudderen vijf minuten
  • Doe vervolgens de kruiden erbij en maak het erg fijn met de staafmixer of met de roerzeef.
  • Giet de bouillon erbij. Ik gebruik bouillon blokjes zonder toevoegingen en gist van de BIO boer.
  • Ik doe er dan 4 blokjes op 1,5 liter water.
  • Naar smaak zout en peper toevoegen. Of gehaktballetjes. Laat de soep minstens twintig minuten pruttelen.


Het mooie van deze soep is dat hij goedkoop is, geen toevoegingen kent. Vooral als de plaatselijke tuinder en ikzelf weer heel veel tomaten verbouwen is het een soepje voor een prikje.
Onze zoon vind het heerlijk en eet er goed van terwijl hij echt een slechte eter is.

Vanochtend kwam mijn oma voor de wekelijkse afspraak. Ik had eergisteren appeltaart gebakken en dat ging er in als koek. Mijn koffiezetapparaat van DE voor een euro bij de kringloop doet het goed. En ik kan hem beter schoonhouden. Wij houden van een kop koffie op zijn tijd.

Mijn doel om de vaatwasser en de droger niet meer te gebruiken gaat goed. Het afwassen op de hand met de kinderen is gezellig en goed.
Het wassen en drogen buiten gaat met dit weer oke. Maar ik vrees voor de winter. Toch heb ik een list bedacht. Ik zet bij de trap een wasmand neer die leeg ik iedere dag. De kinderen moeten alle was daar dan verzamelen. En niet meer op hun kamer in een aparte wasmand. Ik schat dat ik als ik maar een wasje per dag hoef te draaien ik het droog probleem ook gedeeltelijk oplos.
Overigens met onze nieuwe wasmachine kan een gehele lading was al niet meer in de droger omdat mijn wasmachine acht kilo wast. Reden te meer om het ding te verkopen.

Nu ga ik maar weer even wat doen. Klein vriendje slaapt op de bank en ik moet de afwas nog doen.
Ik zag dat de voortuin ook aardig woekerde. Dus ik zal voor deze week een to do list maken met dingen die ik nog moet doen! Aan het werk maar weer !