maandag 23 maart 2015

Traktaties en opruimen

Vorige week had ik een productief weekje, ik begin vandaag gewoon met puin ruimen in de kamer. Het is na het weekend altijd een beetje rommelig. Overal speelgoed. Binnen een half uurtje is alles dan ook weer spik en span. Het speelgoed weer in de kasten. De kussens op de bank opgeschud, de koffie vlekken van de tafel geveegd en de keuken weer leeg.
Ik wil deze week wat opruim klussen doen maar die komen vanzelf. De afspraken elders worden gelukkig wat overzichtelijker zodat ik me kan richten op de huishoudelijke taken.

Vorige week hadden we twee keer verjaardagen te vieren en vooral ook traktaties te maken. Het is voor mij een beetje een sport omdat origineel en goedkoop te doen.

Voor dochter haar laatste keer trakteren maakte ik monchou taart in een glaasje.
Het recept en het idee is niet origineel, dus ik kan er geen afbeelding van laten zien. ik kan wel een link van het recept plaatsen. klik
Ik heb zelf de meest economische versie gemaakt. Ik had een mengsel gemaakt van brosse koeken van de a.ldi en maria kaakjes, ik heb geen boter gebruikt om het te binden. Ik heb ook geen basterdsuiker gebruikt maar gewone witte suiker. De koekjes had ik nog en ook twee blikjes met vlaaifruit. Die heb ik ooit eens gekregen van iemand uit een kerstpakket.
Het recept gaat over 6 glaasjes maar ik moest er 25 maken.
Ik heb alleen 4 pakjes monchou gekocht en glaasjes en lepeltjes bij de a.ction. Totale kosten €7 euro. Anders is deze traktatie duurder omdat je nog slagroom en vlaaifruit moet kopen. Ik had ook nog een kilo oude bananen en heb tussen de monchou en vlaaivulling stukjes banaan gedaan.
Je kunt natuurlijk ook alle soorten fruit gebruiken in plaats van vlaaifruit.
Helaas heb ik er geen foto van gemaakt.

Voor zoon die zes was geworden maakt ik egeltjes
De inspiratie kwam van pinterest, maar ik heb zelf het recept bedacht.
Het was een hele klus.
Nodig voor 28 egeltjes:
Tumtummetjes 2 zakken €0,89 per zak
225 cocktailprikkers
hagelslag
smeerbare roomboter of halvarine
chocolade stift per 3 2 euro

Voor de cakejes:
2/3 siliconen vormen voor muffins
250 gram bloem
175 gram suiker
4 eieren
1 zakje vanille suiker
200 gram gesmolten roomboter


Voorbereiding:
Tel 225 tumtummetjes, knip van één kant de punten van de 225  cocktailprikkers af. Doe vervolgens op alle onthoofde cocktailprikkers een tumtummetje via de scherpe punt.
Mix alle droge ingrediënten en daarna de natte ingrediënten in de keukenmachine of met de mixer. Als het mooi gemixt is de muffin vormpjes met een eetlepel mix vullen. Je hebt er bij twee muffinvormen 24 stuks. Ik heb nog een ijzeren en daar heb ik nog 4 ingedaan.
Bak de cakejes in 25 minuten op 200 graden. Laat ze even afkoelen (half uurtje) met de deur open en wip de cakjes op een blad. Besmeer de helft van de cakjes met boter en druk ze in de hagelslag, doe dat met alle cakjes en teken met een chocostift een mondje en oogjes. Prik vervolgens de cocktailprikker met de scherpe punt in het cakeje. En dan heb je een best leuke traktatie een egel in de lente ;-)