woensdag 29 april 2015

Creatief met koningsdag

Dit jaar had ik geen verplichtingen in ons eigen dorp wat betreft festiviteiten tijdens koningsdag.
in ons dorp is er geen vrijmarkt en eigenlijk ook niet direct in de omgeving.
Vandaar dat ik op het internet gezocht heb naar vrijmarkten in Friesland.
Ik had namelijk 70 euro gekregen, en had bedacht dat we dat door vijven gingen delen. Iedereen mocht dat dan verbrassen op een of twee vrijmarkten die we gingen bezoeken. De oudste had andere plannen gemaakt, die heeft 15 euro gestort gekregen. De andere kinderen gingen mee en man natuurlijk. We gingen eerst naar een middelgroot dorp. Ik had op internet gelezen dat er vrijmarkt was om de kerk heen. We waren nog nooit in dat dorp geweest en het was echt een leuk en gezellig dorp. Met van die gezellige smalle straatjes met prachtige gerestaureerde huisjes om de kerk. Waar allemaal kinderen en hun ouders met hun kleedje zaten, in de pastorietuin kon je koffiedrinken.
Voor een euro. ;) Zoontje van 6 sneupte overal tussen en hij vond echt heel veel leuk. Hij had zoiets nog nooit meegemaakt. Ik liet hem zien hoe dat ging. Even later ging hij zelf vragen. Het was overal echt spotgoedkoop cars autootjes voor 50 cent. Zoontje liep daarmee in de handen rond, toen werd mijn man op zijn schouder getikt en vroeg of mijn man iets gratis wilde hebben, hij had nog een racebaan staan van cars, die kreeg mijn man mee gratis en voor niets. Zoontje helemaal blij. Voor twintig cent kocht hij bij een jongetje twee cars wegschiet dingen. Man en ik kochten nog twee boeken. Voor oudste meid was er niet veel, maar dat zou vanzelf komen. Ondertussen waren we best koud geworden, en zijn in de auto gestapt. We hebben voor het eerst sinds tijden decadent koffie gedronken bij een restaurantje aan het water. De kinderen vonden dat prachtig! Ze kregen thee en chocomel en wij lekkere biologische koffie. We bestelden ook nog appeltaart. Hij was heerlijk eigen gemaakt maar helaas nog iets bevroren...
Meid van 13 giebelde een beetje, eigenlijk was ze een beetje zenuwachtig, zo vaak komt dat ook niet voor decadent koffie en thee drinken :) Zelfs op vakantie niet vaak..
Toen reden we naar Sneek. Daar was het veel drukker, het was dan ook al een uur of één. Hier had dochter prijs ze kocht voor tien euro aan make up rotzooi. Ik kocht voor jongste nog een spijkerbroekje. Onze zoon moet optreden in een spijkerbroek en wit tshirt, maar draagt altijd jogging broeken. Hij vind spijkerbroeken oervervelend zitten.
Vandaag heeft hij de spijkerbroek aan gehad voor de generale repetitie en hij zit m als gegoten. Geluk op de rommelmarkt ;-)
Het werd ons op een gegeven moment wel wat druk. Toevallig kwamen we bij de S.capino langs waar man een paar mooie blauwe leren schoenen voor netjes kocht.
Even later liepen we langs een tuin waar een koor een prachtig optreden gaf. In de tuin waren ook verschillende springkussens.
De kinderen hebben genoten. Dochter had trek, ik dacht nog om krentenbollen te gaan halen bij de supermarkt de meegebrachte boterhammen waren al op. Manlief beloofde dochter frietjes te gaan bakken thuis. Voor een fractie van frieten uit de snackbar hebben we thuis frietjes gegeten, we hadden ons geld dan ook al aan koffie uitgegeven. We hadden nog 30 euro over van het vrijmarkt budget. Dat is het voordeel van minimalisme en consuminderen je hebt niet meer zo veel behoefte aan spullen... Behalve onze kleine man dan die vind ander speelgoed het einde!