maandag 20 april 2015

Consu-minderen

Mijn moeder wil minder werken, of moet straks minder werken omdat het contract met het schoonmaakbedrijf waar ze voor werkt niet meer wordt verlengd.
Het is nog niet zover, maar ik denk dat het beste advies wat ik ooit aan een hele rits mensen gaf die ook noodgedwongen moesten consuminderen gaf ik haar ook.
Zet zolang je de uren nog werkt het gehele bedrag wat je daarmee verdiend met aftrek van eventuele kosten apart op een gelabelde spaarrekening. Met eventuele kosten bedoel ik de tweede auto, kinderopvangkosten de werkster en dergelijke. 
Voor mensen die geen overzicht hebben op inkomsten en uitgaven raad ik aan eerst een en ander op een rijtje te zetten. 
Ooit gaf ik advies aan de man van een gezin die ging stoppen met werken, zijn vrouw ging veertig uur werken. Ze hebben eerst alle inkomsten en uitgaven op een rij gezet, bezuinigd en het geld wat hij verdiende met aftrek van de kosten op een aparte rekening gezet. Het half jaar wat hij nog moest dienen voor het einde van zijn contract, hebben ze wel besteed en de pot werd alsmaar groter.
Uiteindelijk hebben ze het potje wat gespaard was gebruikt voor een kleine verbouwing. 

Toen ik stopte met werken zaten wij in een lastiger positie, mijn man begon zijn eigen zaak, en we hadden geen flauw idee wat we hem uit konden betalen. Gelukkig nam hij veel oude klanten mee van zijn oude baas, en we wisten dat daar beheer werk weg zou komen, en dus ook inkomsten.
De eerste drie jaar vond ik verwarrend en ik was blij dat ik mij had toegelegd op de kunst van het consuminderen.

Hieronder nog wat tips:

  • Maak een juiste begroting. Wat komt erin en wat gaat eruit
  • Kijk kritisch naar de,zoals ik die noem luxe posten, als je de tering naar de nering moet zetten. Is luxe ook een vakantie en een auto. Hoeft dat niet en is er ruimte dan kun je kiezen voor waar jij graag geld aan uit wilt geven. Ik ken veel mensen die biologisch eten belangrijk vinden of liever geen kunststof kozijnen nemen maar wel graag op vakantie willen tweemaal per jaar. Mits er ruimte is kan dat natuurlijk.
  • Zorg voor een goede buffer (Kijk op de NIBUD site voor een berekening voor de juiste buffer)
  • Vind uit waar jou genoeg ligt uiteindelijk kom je daar achter wat is GENOEG?
  • Minimaliseer je huis en verkoop overbodige spullen, echt een leger huis doet wonderen voor je gemoedstoestand en consuminder modus. Er was een tijd dat ik met twee grote shoppers met accessoires uit de action/xenos/hema kwam voor in ons huis ;-) Ik heb nu moeite om geld uit te geven aan zoiets. Ik ga me weleens te buiten maar alleen in de kringloopwinkel en dan is de schade niet zo groot ;-)
  • Boodschap basic, groente, fruit, macaroni, tomatenpuree, roomboter, kokosolie, melk, yoghurt, kruidenthee, koffie en brood. Maak de lekkerste gerechten zelf met wat fantasie en de googles
  • Geniet van een sluitende begroting en de kleinste momenten, haal energie uit het kweken van biologische tomaten of zoiets.
  • Wees blij met wat je hebt en probeer het plezier van het leven uit jezelf te halen. Geniet van de eerste zon op je gezicht of een wandeling door het bos