dinsdag 27 augustus 2013

BRAMEN

Mijn lieve vriendin was dit weekend wezen varen. Ze had me al gezegd dat aan de oever van de vaart die van ons durpke en een ander durpke loopt en weer naar een kleiner meertje loaded was van de bramen.
zelf had ze al flink wat jammetjes gekookt en wellicht zou ik er ook warm voor lopen.
Nou was iedereen hier ineens ziek, as we speak ..ben zelf ook al niet zo fit nu ik dit schrijf overigens ;-) Man was ziek en ik zou de zuster gaan spelen maar dat hoefde niet van man hij is heus geƫmancipeerd. Een kruidenthee getrokken en op weg naar vriendin gegaan. Andere vriendin was ook al paraat (net de drie musketiers) Snel een bakkie en op weg. Eerst ons mooie dorp door het was prachtig windstil weer. Heerlijk weer overigens niet te warm. Al gauw kwamen we bij het land van melk en honing. Bomvolle braamstruiken aan de rand van een grote strook weiland. Niemand die er bij kan komen mits je in een bootje zit.
En die bootjes zijn tegenwoordig van die foute sloepjes met grote picknickmanden die veel te druk zijn met het drinken van iets bubbelends of met hun ei phone bezig zijn. Niet met bramen plukken dus.
Zoals gezegd de struiken hingen topzwaar tot boven het water.
Ieder meisje plukte haar mandje vol. En haar mondje was ook paars van het gesnoep van het goddelijke fruit. Zo zoet en puur / natuur. Omdat mijn voorraadkast al heel wat jammetjes bevatten.\
bedacht ik mij dat ik er heerlijk zoet siroop van ging maken.

Daarom nu een recept van een bramen siroop.

Nodig bramen
suiker per liter sap 1,5 kg suiker (jajaja ik weet het)
25 gram citroenzuur

Maak het fruit schoon, zelfs bij een goddelijke oever zitten spinnetjes die horen ook thuis in het land van melk en honing.
Pureer het met een staafmixer. Of een roerzeef. Als Sinterklaas mij ooit een kitchenaid komt brengen zal ik ieder avond een heel regiment aan sinterklaasliedjes voor de haard zingen, maar zolang dat nog niet het geval is gebruik ik wee en gebeente mijn h.ema staafmixer.
Vervolgens hang je een vergiet in een grote pan met daarin een theedoek of neteldoek. Laat het sap er doorheen vallen. Je kan ondertussen je wenkbrauwen epileren of zoals ik deed de kamer stofzuigen. Het is voor mij twee jaar geleden dat ik mijn wenkbrauwen epileerde een beetje gek dat ik het nu zou gaan doen :-)
Ik had twee liter sap dus gebruik ik 3 pakken kristal/oer/riet suiker maar met stevia zal het ook smaken.
Weeg het citroenzuur af. Verwarm het sap, los alles op, laat het afkoelen en giet in de flessen.
U heeft een overheerlijk siroopje met veel suiker. Maar aangelengd met water zullen u kinderen de vrouw des huizes smeken om een glaasje heerlijcke ranja iedere dag.