dinsdag 20 maart 2012

Geen voedsel weggooien

Het is schrikbarend hoeveel voedsel er in Nederland weg wordt gegooid. Het is helemaal ridicuul als je bedenkt dat er veel mensen zijn met honger in deze wereld. Daarom probeer ik nooit wat weg te gooien.
Naast dat het financieel aantrekkelijker is om spaarzaam met voeding om te gaan, is het ook beter voor het milieu. Bij ons in de gemeente wordt de rest afval container 1 keer per 2 weken opgehaald. Bij ons zit ie dan helemaal vol. Ik heb me vaak bedacht hoe dat kon. Ik scheid al het afval, heb een compostvat en toch iedere keer die bak helemaal vol.
Doordat ik kritisch bekeek wat voor afval erin ging was ik verheugd dat het tegenwoordig vooral ballast is. Ik gooi zoveel weg dat ik spullen die kapot zijn gewoon in de bak gooi. Zooi uit de laden weg ermee! Ik bedacht ook dat ik spullen wat kleiner kan maken voordat ik het in de prullenbak stop.
Ik besef dat ik nog midden in het proces zit. Ik lees om heen veel blogsters die de rotzooi al te boven zijn. Maar bij mij is het nog bezig zeg maar...

Nu voedsel. Ik maak meestal wel teveel voedsel klaar. We hebben kinderen in de groei en de ene keer eten ze meer dan de andere keer (puber) De aardappelen van een week bewaar ik in de koelkast in een bakje. Aan het einde van de week bakken we die op. Soms hebben we teveel voor een dag dan eten we midden in de week nog eens opgebakken aardappelen. Van overgebleven groente maak ik wel weer eens wat anders of ik doe het op de pizza/ in de Quiche. Vlees wat over is doe ik op de boterham. Mijn man neemt wel vaak een boterham met vlees mee naar zijn werk.
Pasta zoals macaroni en dergelijke breng ik naar mijn oma. Zij is alleen wonend en maakt dat eigenlijk nooit klaar. Zij smult echt van het macaroni hapje uit mijn gezins pannen.

Voor de rest kun je vrijwel alle restjes invriezen. Dat is altijd handig als je een keer snel een maaltijd op tafel moet toveren.

Ik kreeg vragen over mijn recept voor een custardtaart. Ik zla er de volgende keer een blogje aan wijden, nu ga ik naar buiten met mijn kleien vriendje.
Vanmiddag staat stofzuigen, strijken en traktatie voorbereiden op het programma. Ik heb hier altijd wel wat te doen. Ik bedenk me net dat ik ook nog wat belronden moet doen. Mijn nieuwe bankpas is er nog niet dus ik kan niet internet bankieren en wij hebben een tien minuten gesprek op de school van onze oudste zoon vergeten dus dat moet ik ook weer regelen. Genoeg te doen!