woensdag 29 maart 2017

Deel 1 van de afgelopen week

Alweer een week geleden dat ik heb geschreven, en vooruit temidden van het avond eten even bloggen, ik heb vandaag alweer genoeg onkruid gewied. Oh nee dat was gisteren vandaag heb ik de keuken gepoetst.
Es even kijken wat heb ik allemaal beleefd vorige weekwoensdag kreeg ik een telefoontje van mijn verloskundige, dat zit zo.. Ik heb last van witte jassen hoge bloeddruk. Dat krijg ik als mijn bloeddruk moet worden gemeten in de spreekruimte van de dokter, en in dit geval bij de verloskundige. Het probleem is bekend en ik heb daarom een op doktersadvies een bepaald merk bloeddruk meter aangeschaft. Toen ik vorig jaar overspannen was was mijn bloeddruk veel te hoog, maar na een tijdje moest ik hem weer opmeten een week lang op drie momenten van de dag, toen was ik ook al een boel afgevallen overigens. Maar toen was hij iedere keer keurig volgens mijn huisarts. 130/74 of lager.
Tijdens de zwangerschappen heb ik altijd wel op een gegeven moment last gekregen van mijn bloeddruk , bij de tweede had ik zelfs Pre eclampsie. Bij de derde slikte ik voor de kenners de laagste dosering aldomed. Nou ja lang verhaal kort, ik hoopte natuurlijk dat ik niet te snel weer naar de gyn zou hoeven. En gelukkig hoeft dat ook niet! Mijn bloeddruk is thuis in de rust keurig, maar helaas bij de verloskundige te hoog. De verloskundigen hebben dit met de gyn besproken, en die heeft aangegeven dat ik de bloeddruk niet meer tijdens het spreekuur hoef te meten maar dat mag gewoon thuis! En daar is ie keurig. Mijn bloedwaarden waren ook nog weg, gelukkig had het LAB ze snel weer gevonden en daar was ook al niets aan het handje. Ik lijk zo gezond als een vis ;-P
Ik werd daarover gebeld in een Hema in een middelgrote stad waar ik even met mijn man heen ging. Mijn man ging wat halen, en ik ging de stad even in. Ik kocht een kopje thee bij de H.ema en bekeek mijn lijstje. ik snuffelde bij de H.ema en vond een X.enos. Wat leek het lang geleden dat ik achteloos dingen in mijn mandje stopte en afrekende.. Ik kocht nu nieuwe paaseieren voor in de tak, de oude had ik wegens gedeukt weggegooid en de kringloop had er geen. Ik kocht ook kaarten, chili saus, whole weat wraps, pakjes drinken en 50/50 van roosvicee. Allemaal dingen die nodig zijn.
Daarna toog ik naar een Biologische winkel en kocht honing, zeezout, bouillonblokjes,lollies zonder suiker en kleurstof en dat was dat. ik heb er wel erg verlekkerd naar het assortiment gekeken. Maar ik heb verder niets gekocht. Ik koop minder biologisch want mijn portemonnee vind het niet meer zo logisch allemaal.
We dronken nog ergens koffie en moesten hals over kop naar huis. We zouden nog uit eten gaan maar hebben met de kinderen friet gehaald ;-)
Dus qua extra budget uitgegeven wel wat, maar dat was voorzien.


Op donderdag heb ik de bovenverdiepingen opgeruimd, te beginnen met de zolderverdieping. Daar is een slaapkamer en een overloop. met de op handen zijnde interne verhuizingen komt daar een werkplek. ik heb de kast van dochter uitgemest, en bekeken wat ze aangevuld moet hebben. te kleine dingen kunnen weg. Ik deed ook nog boodschappen voor het weekend. En het is een fijn gevoel dat dat allemaal op de fiets kan.

Op vrijdag kocht ik een paastak voor €2,50 dat is budgettechnisch niet heel goed natuurlijk. je kunt gewoon een tak in het park knippen. Daar kwam ik niet aan toe en ik was weg van de tak bij het bloemenkraampje op de markt. Ik houd van tradities en we ontbijten wat uitgebreider met pasen, de kinderen maken van het eieren zoeken een heel spel. De groten verstoppen en de kleine zoekt;-0 Szoiets.  S ochtends werd de oudste verwacht bij een sollicitatiegesprek. Hij was meteen aangenomen hij gaat nu tijdens de duur van zijn studie bij een vakantiepark werken als terreinmedewerker. Hij heeft bijna drie jaar bij de supermarkt en de a.ction vakken gevuld en wilde nu graag ander werk doen. De kinderen werken vanaf dat ze wit mogen werken vanaf 15 jaar. Eerder hebben ze folders en kranten gelopen. Ik schrijf daar later wel eens uitgebreider over. Het viel in ieder geval in goede aarde dat zoon altijd vanaf dat het mocht van de wet zeg maar ;-) gewerkt had.

Vrijdagmiddag togen we weer op de fiets naar de zwemles, dat is in een naburig stadje zo'n zes kilometer verder. Dat fiets ik bijna alle vrijdagen met zoon achterop. Dat zijn grote besparingen voor ons (maar voor iedereen denk ik) een tweede auto kost gewoon geld. Al weet ik, dat de wegenbelasting niet hoog is maar het is een belasting voor het milieu en voor je portemonnee. Bovendien geeft het mij een heerlijk gevoel om door de landerijen te fietsen. zoontje weet het precies, bij de grote weg de automerken raden, dan bij de schapen met de lammetjes bij de camping langs, richting station en de blaffende honden achter het hek (gelukkig) bij een veld vol zwanen! over het fietspad richting de haven heerlijk. Als het regent fietsen we ook met regenkleding en afgelopen vrijdag woei het windkracht 6/7 gelukkig hadden we de terugweg in de wind.

Uit de knip: boekhandel Geodriehoek en lijntjespapier €4,50
Slagerij €20,40
de groene winkel €19,04
supermarkt €3,50 +34,24
22,50 groenteman
2,50 paasstak
9,55 DA (haargel 2 keer en kastanjebadschuim mega verpakking met 20% korting)
3,50 bakker

35,64 3 examenbundels nieuwe voor zoon we wilden de nieuwste gebruiken.


Ik heb een paar besparingen doorgevoerd. Ik gebruik van wasmiddel bij de LIDL de helft van wat wordt aangegeven. Bij vieze witte sportbroekjes doe ik een half kopje baking soda. Ik doe de wasmiddel in een bolletje in de machine. Ik heb zelf ook een hele tijd wasmiddel gemaakt. Dat is het allergoedkoopste. klik

Ik koop brood op voorraad bij de supermarkt. Deze week is daar een aanbieding van waldkorn brood 2 voor €3 de kinderen eten dat ook graag. En ik heb er nu weer een voorraadje in de vriezer liggen.
Eens per drie weken kan ik het nu rekken om naar de LIDL te gaan. Daar haal ik siroop, boter, crackers en dergelijke. Wij hebben op het dorp een supermarkt waarvan ik de folder doorspit. Ze hebben veel acties van 1+1 gratis en bovendien heeft zoon deze maand nog personeelsbonnen met 10% korting per week.

Wordt vervolgd