vrijdag 7 november 2014

Boodschappen budget

Ik had het hier al beloofd, ik ga de afzonderlijke budgetten, tegen het licht houden om te kijken of er nog iets van ruimte is voor het behalen van mijn doel een buffer van 10000 privé.

We beginnen met de boodschappen. Omdat man en ik beide suikerloos eten, zijn er bepaalde dingen die we niet in een reguliere winkel halen maar bij de bio winkel. Buiten dat we sommige producten echt biologisch willen eten, zijn de biologische crackers met rozijnen echt zonder suiker, bij de L.idl zit er suiker in. Verder koop ik er soms groenten als ze goedkoop zijn, een pakje maple syrup stroopwafels/honing/ bouillon/zeezout/kruiden/aardappelen/bakingsoda/rozijnen/kinderlollies.
Ik doe een keer in de maand een bestelling en zonder bezorgkosten en kosten krat ben ik daar rond de 60 euro kwijt. Als ik die uitgaven tegen het licht houd dan kan ik de koekjes/ sultana schrappen.
Ik ga proberen dat de komende tijd zelf te maken. De honing van bioplus uit de supermarkt is goedkoper en komt beter uit de test bij de consumentenbond, een niet biologische zal ik niet nemen ivm de antibiotica/toegevoegde suiker/ minder biodiversiteit. De T.raay schijnt de honing aan te lengen met allerlei andere soorten honing en misschien ook wel niet biologische. Daar betaal ik ruim 7 euro per pot voor en dat laat ik dan maar even.
De bio+ kost €2,29. Misschien kan ik de andere producten beter via een webshop bestellen.
Vriendin Jolanda van de blog Een beetje groener klik heeft een goede lijst gemaakt met webshops, daar staat vast een voordelige bij. Dat ga ik nog uitzoeken verder.

Groente en fruit komen bij tuinders of hobby volkstuinders uit de buurt.
Fruit: Ik heb in september een grote doos met appeltjes gekregen. Die eten we nu nog. Soms haal ik de appels biologisch en soms ook niet. Dan koop ik ze bij de l.idl. Helaas zijn ze dan wel bespoten. Maar op is op en er gaat hier zeker een kilo aan appels doorheen per week. Vandaar dat die kostenpost mij biologisch te duur wordt. Ik neem wel vaak diepgevroren biologisch zachtfruit mee die liggen standaard in de vriezer. Ook eigen geplukte bramen en frambozen gewoon langs het kanaal en de weg. Perssinaasappels komen ook bij de l.idl vandaan, bananen komen ook bij de l.idl vandaan. Soms fairtrade soms niet.

Groente: Alle groenten die we eten zijn regionaal uit ons dorp. Ik heb drie adresjes waar ik onbespoten groente koop, voor erg weinig geld. Daarvoor pin ik gemiddeld 10 euro in de twee weken. Ik heb 5 kg uien voor 2 euro een komkommer voor 1 euro, paprika's, prei, boerenkool, sperciebonen, kroten, kooltjes winterpeen (erg goedkoop en echt fijn met een blokje roomboter en peterselie) Ik kijk altijd wat er is en pas me erop aan. De vergeten groente zoals pastinaak, ligt ook in de kraampjes langs de weg. Aardappelen had ik nu een buitenkansje voor. 35 kg voor minder dan 24 euro. En biologisch.
Voor groente kijk ik altijd in de dirty dozen, aardbeien koop ik nooit bespoten. Dan maar niet.
Hier hoef ik niet op te bezuinigen, het is erg goedkoop.

Vlees: Komt bij de scharrelslager vandaan en ook de kaas is boerenkaas. Daar wil ik niet op bezuinigen. Maar ik kan wel minder kaas kopen. Als ik bijvoorbeeld 1300 gram jonge kaas koop is dat ook binnen een week op. Als ik 800 gram koop ook. Dan vraag ik een kleiner stuk. De slager verkoopt de biologische kaas.
Verder koop ik bij de slager: Gehakt. Ik ga een keer per week naar de slager maar zou dat op woensdag moeten doen. Dan is het gehaktdag en dan is het gehakt bijna een euro goedkoper per kilo.
sucade lappen, verse worst, hamlappen, pepercervelaat en fijne leverworst. Dat is eigengemaakt fijne leverworst en zonder suiker en aditieven. Dat kost per 224 ons 1,99. Ik kan ook vlees van de L.idl gaan kopen en dan de diervriendelijke variant. In ieder geval zijn we minder vlees gaan eten in ieder geval twee dagen per week niet. En ook de stukken doe ik altijd door de midden.
Conclusie: Kopen als vlees in de aanbieding is (woensdag gehaktdag), sommig vlees bij de L.idl kopen met het beter leven keurmerk. Minder grote stukken kaas kopen. Deze week betaalde ik €34,95 bij de slager..

Overig: 1 keer per twee weken gaan we naar de L.idl en de andere week ga ik naar de plaatselijke supermarkt. Afgelopen week kocht ik dit:

knip tarwe 2
Bruine bakkersbollen
afbakbroodjes
bananen
stoofpeertjes
perssinaasappelen
calvé mayonaise twee halen een betalen
ontbijtkoek zonder suiker
honing
melk
sinas
kindersuprise
tropical siroop Ik betaalde hier €31 euro voor

Hier zie ik nog wel verbetering ontbijten op zondagochtend met harde broodjes is een luxe, maar willen we niet verliezen we zitten dan lang te tafelen met de kinderen zo heerlijk.
kindersuprise was op de reclame voor de jongste in de schoen alvast gekocht.
De mayonaise was ook op de reclame. Melk wordt hier heel vele gedronken in de thee, maar ook zo een glas ik heb liever dat ze melk drinken dan een of ander suiker drankje.
Dat is een flinke kosten post. Ik moet maar even bekijken of ik dat niet beter bij de boer kan gaan halen.
Conclusie: Ik koop bij de super ook wasmiddel, dat ga ik vanaf nu weer zelf maken. Zelfs in de aanbieding is dat nog duur. Daar blog ik later weer over, verder kijk ik goed de aanbiedingen na.

Volgende keer zal ik deel 2 schrijven van mijn budgetten. De andere week l.idl komt ernog bij en het brood van de bakker. Als ik alle verschillende delen van het boodschappenbudget heb behandeld, heb ik ook een goed beeld van wat ik anders moet gaan doen.
Voor nu heb ik geconcludeerd dat: Ik meer ga proberen zelf te maken zoals sultana, nog minder vlees te kopen en minder kaas.