zaterdag 8 november 2014

Creatief met weinig: DIY Zelf handzeep en wasmiddel maken

In de reeks creatief met weinig, handzeep en color wasmiddel.

Ik maak al jaren mijn wasmiddel zelf, maar het laatste jaar was ik eraf gestapt. Het werd allemaal niet meer zo denderend schoon. Vooral de witte was niet. Maar omdat ik nu drastisch het Boodschappenbudget omlaag wil brengen, en bovendien mijn color wasmiddel op was, heb ik het weer gemaakt.
Ik had nog een pakje sunlight zeep liggen in het aanrechtkastje, 40 gram eraf geschaafd, 2.5 liter aan de kook brengen en de zeepvlokken toevoegen.Je kan er ook 25 druppels pure etherische olie toevoegen maar ik had alleen nog maar mandarijn en lavendel ;-( Dus net gedaan. Dan roeren totdat alle vlokken zijn opgelost. Het roeren kan met een houten lepel. Voor witte was mag er  (40 gram) Soda bij ik doe er dan ook nog 30 gram ossengal zeep bij, of bij iedere wasbeurt een half kopje baking soda. Ik had nog witte waspoeder dus dat hoef ik eerst niet te maken. Laat de pan met het deksel erop een nachtje staan. De volgende dag is het wit slijm. Goed roeren, lekker grieme om het in een lege fles te krijgen. De kosten waren in mijn geval nihil, de sunlight zeep kreeg ik van mijn moeder.
Als ik er nog eens tegen aanloop neem ik zo'n handig can...

Tapt makkelijk denk ik zo.
Op de website www.budgi.nl (pas op allemaal reclame) staat een goed recept voor het maken van zwitsal zeep...

De handzeep in de wc en op het aanrecht was op.
Ik had het wel eens eerder gemaakt, maar het toeval wilde dat ik nu voor de natuurlijke vlekkenspray klik glycerine in huis had.
Ik had een blokje dove zeep een keer gekregen, schaafde daar op de gok 40 gram vanaf, gooide een eetlepel glycerine daarbij en een liter gekookt water.
Je laat alles opstijven n 24 uur. Roer na 24 uur de zeep met kracht door. Druk de lege zeeppompjes onder in het zeepmengsel, als je het goed doet zal het rustig in het zeeppompje glijden.
Je kan het natuurlijk beter met een trechtertje doen. 
Dit was het resultaat:


Het is ook een leuk kadootje om te geven. Sosm vind je wel van die mooie glazen handpompjes op de rommelmarkt of koop een aantal bij de x.enos of i.kea, een leuk kadootje en de geur is heerlijk!
En je kan het hartstikke vaak maken,
De volgende keer zal ik voor de kinderen van die prachtige glycerine, een bellenblaasgoedje maken.

Bronvermelding: De plaatjes zijn van pinterest, behalve de onderste 2 die zijn van mijzelf.
De recepten kun je op internet vinden, ik heb dat ook gedaan eerder maar heb mijn eigen draai eraan gegeven. 

Maak jij je eigen wasmiddel/handzeep?