vrijdag 31 januari 2014

Sport

Bij LLMM (voor intimi)  Voor de anderen Lekker Leven met minder:-), las ik ooit dat als je wilt dat iets een gewoonte wordt je het negentig keer moet doen, en het dan als vanzelf een gewoonte wordt. En als LLMM het zegt neem ik dat graag aan.

Ik wil namelijk al een tijdje wat meer aan beweging doen. Nou is het in mijn geval niet zo dat ik niet aan het half uur beweging per dag kom. Iedere dag stofzuigen, was opvouwen, poetsen, achter kinderen aan hollen :-) en opruimen zorgt ook voor voldoende beweging, maar ik wilde er wat bij doen.
Omdat ik rijbewijsloos ben, fiets ik veel. En ik houd van fietsen. Ik hoorde laatst dat ze ook fietsen op de sportschool met harde muziek en in een bepaald ritme wat de sport juf aangeeft. Ze noemen dat volgens mijn bron spinning. Ik zou zelf nooit voor in mijn ogen veel geld naar de sportschool gaan wat jezelf ook prima kan doen. En inmiddels doe ik dat nu ook al ruim twee weken fanatiek, ik fiets 12 km op een dag.
Om zoiets een beetje in te bouwen in je dagelijks ritme, heb ik mijzelf opgelegd om hooguit kwart voor zeven mijn bed uit te gaan, en ervoor te zorgen dat ik helemaal klaar ben als ik de kinderen naar school breng. Dat betekend in mijn geval dat de kamer netjes is de vaatwasser geleegd en gevuld, er een was draait. Fruit en lunch gemaakt is en de vloer schoon. Dat laatste daar spijbel ik wel eens mee. Ik stofzuig ook wel na de lunch.
Om kwart over acht breng ik de jongste naar school en fiets ik meteen mijn rondje. Ik fiets dan bij een groot meer langs wat er met zonsopgang adembenemend eruit ziet. Ik heb vaak tegenwind, maar zet m gerust een tandje hoger. Heerlijk die natuurlijke tegenstand.
Het korte rondje is 9 kilometer en het lange 12 ik ben om 10 over negen weer thuis en kan dan mijn bezigheden weer oppakken. In de praktijk is dat koffiedrinken en bloggen en daarna de klussen ;-)

Mijn idee is dat ik het negentig keer volhoud het een gewoonte geworden is.
Omdat dit een bespaarblog is natuurlijk en ik mezelf toch een consuminderaar noem, durf ik best te beweren dat ik de sportschool tamelijk overbodig vind om naar toe te gaan. Vooral omdat het een groot hap uit je budget is, of zie ik dat helemaal verkeerd?
Wat vind jij?

28 opmerkingen:

  1. buitenlucht lijkt me ook fijner en frisser :-) dat die grote zaallucht waar al velen staan te hijgen en zweten enzo :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben ervan overtuigt dat een sportschool echt niet nodig is. Bedompte ruimte met veel spiegels, bah. Niets voor mij! Nee, doe mij maar een lange wandeling met de hond of een fietstochtje naar de supermarkt. Of snoeien en bladeren harken in de tuin... ja toch?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Leuk logje!
    Lekker bewegen in de buitenlucht.
    De sportschool is zooooo 2011 ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Goed bezig! De buitenlucht is sowieso goed voor je, ook voor je weerstand. Ik overweeg zelf wel weer om de sportschool op te pakken, maar dat is ook om wat meer onder de mensen te zijn en ook daar wat positieve stimulans uit te halen, iets wat ik op dit moment wel kan gebruiken. Nog niet ingeschreven, maar ik denk erover...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ALs je es wat wilt kletsen mail je maar hoor ;-)

      Verwijderen
  5. Ik ben het er helemaal mee eens. Ik zag van de week nog een filmpje om op een creatieve manier te stofzuigen en dweilen. En met schrobben verbrand je ook al 460 calorieen. Ik zit ook vaak op de fiets.En eens per week wandel ik. EN wat je zegt, je tempo is zoiezo al hoger met een gezin, ik doe de dingen soms ook al hollend;))

    BeantwoordenVerwijderen
  6. wat goed zeg!! super! ik zou ook vaker willen/moeten fietsen. vanmorgen dus lekker met de fiets en zoontje en oppaskindje (beide 18mnd) naar kinderboerderij geweest. niet zo ver, maar een goed begin ;) nu nog vaker doen haha. maar heb altijd in mn hoofd dat t voor hen niet leuk is om alleen maar te fietsen, dus ik wel ergens naartoe moet...(van die smoesjes dus om niet te hoeven gaan....)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Gewoon een blokje fietsen een leuk rondje misschien een beejte buiten de stad. Volgens mij is dat overal wel.

      Verwijderen
    2. wordt dan wel gelijk een heel groot rondje. nu nog niet echt te combineren met zn slaapje(en op tijd weer op school zijn om dochter op te halen) of met oppaskindjes die soms al vroeg komen, maar moet (van mezelf, en wil!!) het wel gaan doen als t beter weer wordt en zoontje langzamerhand echt over gaat naar 1 slaapje. redt hij nu nog niet elke dag.. grote slaapkop.. :p ruim 18 mnd.. en vaak nog 2x slapen of 1x lang (wat op schooldagen dus niet gaat...)

      Verwijderen
    3. IS ook zo je doet het toch allemaal hartstikke goed? Met al die kleine kinderen om je heen daar blijf je achteraan rennen :-)

      Verwijderen
    4. haha ja idd. blijf wel redelijk in beweging. maar zou toch wel paar kg er nog af willen.. :p en t is gezond natuurlijk ;) maar ach wie weet komt het nog. nu lukt het gewoon even niet.. ;)

      Verwijderen
  7. Ik ben het helemaal met je eens! Ik breng mijn kinderen hardlopend naar school. Zo sla ik twee vliegen in een klap. En ik bespaar op de sportschool.

    Midas Dekkers schreef ooit dat al die mensen die aan het spinnen zijn eigenlijk moeten worden aangesloten op een electriciteits opwekker! Ik vind dat een briljant idee.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Goed bezig! Ik beweeg zelf al enorm veel tijdens mijn werk en natuurlijk het huishouden, dagen thuis met kind etc. Ik ben inmiddels ook 3 kg lichter dan voordat ik überhaupt zwanger raakte. Mijn fiets is helaas kapot en de vervangfiets laat even op zich wachten, dus dat mis ik wel! Ik hou enorm van fietsen :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Helemaal mee eens! Ik sport ook liever gratis! Wat ook super werkt: hopsen achter de PC! Youtube-fitness met Jillian Michaels of Bob Harper, nou, het komt helemaal goed met die spiermassa Ü!
    Succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik weet dat Valhalla dat ook doet of deed idd.

      Verwijderen
    2. Ik doe dat ook, en het werkt voor mij super. Ik heb net het 3 maanden durende programma van Jillian Michaels afgerond en ga nu insanity proberen. Eens kijken of dat wat voor mij is.
      Voordeel is dat het gewoon thuis kan en ook nog eens gratis is!

      Verwijderen
  10. Nou, mij zie je ook echt niet in de sportschool hoor! Wat goed van je, dat je bent gaan fietsen. Lijkt me heerlijk, zo 's morgens. Ik ben weer 2x per week gaan hardlopen, ook al mijn kloffie aan als ik dochter naar school breng. Dan kan ik me niet meer bedenken ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee pcies gewoon doen is mijn devies heb ik het maar weer gehad. En na het fietsen lekker koffie drinken. En dan aan het werk.

      Verwijderen
  11. Je hebt helemaal gelijk.
    En nu ben je ook lekker in de buitenlucht en zie je veel meer moois om je heen.
    Succes met het volhouden!!!

    groetjes van Frederique (je nieuwste volger)
    http://frederiqueloveslife.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor het volgen ik zal es bij jou kijken!

      Verwijderen
  12. Ja dat geld kun je zelf wel verdienen. Een aantal jaren geleden ging ik naar de sportschool omdat we de helft vergoed kregen van de baas. Ik ben wel van mijn pijnlijke knie afgekomen door de goede aanwijzingen van de instructeur. Mijn knie ging steeds op slot door een scheurtje in de meniscus (los floddertje)wat wel weer over kon gaan door goeie begeleiding. Dus op die manier heb ik er nog steeds baat bij gehad. Later kregen we geen vergoeding meer en fietste of wandelde ik altijd naar het werk.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik ga wel 3 keer per week naar de sportschool. Niet alleen voor het sporten, maar ook vanwege de sociale contacten. Het stimuleert mij ook om mijn hele lichaam beweging te geven en niet alleen bv. te fietsen of hardlopen, maar ook de rest van mijn lichaam in conditie te brengen. Ik werk niet en ben 50plusser en ben dan ook via de ouderenbond lid geworden van de sportschool. Dit scheelt mij € 13 euro per maand aan lidmaatschapskosten.
    Maar ieder heeft zijn eigen manier om aan beweging te komen en ik kan het alleen maar toejuichen als mensen bewegen, op welke manier dan ook.

    BeantwoordenVerwijderen