vrijdag 31 januari 2014

Sport

Bij LLMM (voor intimi)  Voor de anderen Lekker Leven met minder:-), las ik ooit dat als je wilt dat iets een gewoonte wordt je het negentig keer moet doen, en het dan als vanzelf een gewoonte wordt. En als LLMM het zegt neem ik dat graag aan.

Ik wil namelijk al een tijdje wat meer aan beweging doen. Nou is het in mijn geval niet zo dat ik niet aan het half uur beweging per dag kom. Iedere dag stofzuigen, was opvouwen, poetsen, achter kinderen aan hollen :-) en opruimen zorgt ook voor voldoende beweging, maar ik wilde er wat bij doen.
Omdat ik rijbewijsloos ben, fiets ik veel. En ik houd van fietsen. Ik hoorde laatst dat ze ook fietsen op de sportschool met harde muziek en in een bepaald ritme wat de sport juf aangeeft. Ze noemen dat volgens mijn bron spinning. Ik zou zelf nooit voor in mijn ogen veel geld naar de sportschool gaan wat jezelf ook prima kan doen. En inmiddels doe ik dat nu ook al ruim twee weken fanatiek, ik fiets 12 km op een dag.
Om zoiets een beetje in te bouwen in je dagelijks ritme, heb ik mijzelf opgelegd om hooguit kwart voor zeven mijn bed uit te gaan, en ervoor te zorgen dat ik helemaal klaar ben als ik de kinderen naar school breng. Dat betekend in mijn geval dat de kamer netjes is de vaatwasser geleegd en gevuld, er een was draait. Fruit en lunch gemaakt is en de vloer schoon. Dat laatste daar spijbel ik wel eens mee. Ik stofzuig ook wel na de lunch.
Om kwart over acht breng ik de jongste naar school en fiets ik meteen mijn rondje. Ik fiets dan bij een groot meer langs wat er met zonsopgang adembenemend eruit ziet. Ik heb vaak tegenwind, maar zet m gerust een tandje hoger. Heerlijk die natuurlijke tegenstand.
Het korte rondje is 9 kilometer en het lange 12 ik ben om 10 over negen weer thuis en kan dan mijn bezigheden weer oppakken. In de praktijk is dat koffiedrinken en bloggen en daarna de klussen ;-)

Mijn idee is dat ik het negentig keer volhoud het een gewoonte geworden is.
Omdat dit een bespaarblog is natuurlijk en ik mezelf toch een consuminderaar noem, durf ik best te beweren dat ik de sportschool tamelijk overbodig vind om naar toe te gaan. Vooral omdat het een groot hap uit je budget is, of zie ik dat helemaal verkeerd?
Wat vind jij?