maandag 3 februari 2014

Administratie

Een halve dag in de week de administratie, facturatie en bank zaken voor onze zaak doen, blijkt in de praktijk bar weinig te zijn.
Te haastig, de administratie doen zorgt voor fouten. alles zorgvuldig doen te veel tijd.
We zijn nu bezig met de aangifte van 2012 en ik wil 2013 er meteen maar achteraan doen.
Maar een blik op al die papieren stemt mij weemoedig. 
Daarom wordt het tijd om alles rigoureus aan te pakken, zodat alles wel in een halve dag gaat passen.
Ik wil natuurlijk niet te veel met de boel bezig zijn.
Een beetje zoals een leeg huis, dan ben je ook zo klaar met schoonmaken en opruimen.

Dus ik heb alle administratie naar huis gehaald en ga nu eerst stapels maken. En dan alles opnieuw in mappen doen. Als ik dit af heb ga ik de privé boekhouding updaten. Want ondanks dat ik mijn huishoudboekje goed op orde heb. Is mijn achterliggende administratie een zootje..

Wish me luck..

Hoe heb jij je administratie georganiseerd?

10 opmerkingen:

  1. Ik loop ook achter de feiten aan. Dit vooral de laatste jaren, maar dat voelt niet rustig in mijn hoofd. Ik weet ook dat bij houden het halve werk is en daar ga ik mij deze week dus op storten. Ik wens je veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. papieren liggen boven, nooit nodig, maar mogen nog niet weg..:p (papieren van verzekeringen, belasting etc). betalingen gaan via ideal (online bestellen etc), bank, en vaste lasten via auto incasso dus geen omkijken naar. staat allemaal in excel. bevalt super.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Troost je, je bent de enige niet.... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. De administratie heb ik op orde. Alles in mappen het enige wat mij te verwijten valt is dat ik alles bewaar. Zelfs de rekening van ons 1e bankstel heb ik nog. De bank hebben we niet eens meer maar ik bewaar het uit nostalgie.
    Ook al mijn loonbriefjes heb ik nog, ik kan daar geen afscheid van nemen. Manlief vernietigd zijn eigen administratie na 7 jaar. Die van mij ligt er nog vanaf dat ik zelf verdien.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik ben jaloers op mensen die dat kunnen. Mijn man was ooit administrateur dus ik heb er geen omkijken na. Helaas weet ik vaak ook niks van die zaken af. Het is ook niet mijn ding die rompslomp met cijfertjes. Het maakt me ook wel een beetje angstig dus zet ik me tegenwoordig in om met Joh de dingen door te nemen zodat ik er meer van te weten kom. Altijd handig. Anders is zoonlief er nog maar die heeft het druk genoeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. ik ben juist angstig als ik niets weet. dus ik doe zelf de administratie en man kijkt dus soms bij mij mee. ik durf echt geen cent uit te geven als ik niet weet hoe of wat... :p nu weet ik wat er binnenkomt, uit gaat aan vaste lasten, naar de spaar gaat etc. dus ik weet wat we uit kunnen geven aan boodschappen, kleding, overigen etc.. beetje controlefreakje.. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. JA dat weet ik ook allemaal. Bijna op de cent wat er af gaat. Maar de administratie van de zaak en privé is een behoorlijke puinhoop. Vanochtend in ieder geval een goed gat er in geslagen. Eerst heb ik overal briefjes vna gemaakt. inkoop 2012/2013 verkoop 2011/ belastingpapieren/ verzekeringen en prive. Daarna heb ik alles uitgezocht en opnieuw in van die blauwe hoezen gedaan. Nu maak ik eerst 2012 af en daarna 2013. Dan de rekeningafschriften waarom heb ik die niet allemaal digitaal? Veel makkelijker en waarom laat de bank die afschriften niet eindeloos staan?

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Ik heb nogal de pest aan administratie. Maar gisteren heb ik mezelf toegesproken en heb de spullen in map georganiseerd!

    <a href="http://www.huisvlijt.com>Huisvlijt</a>

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Ik heb de rekeningafschriften bewust niet alleen digitaal.
    Doordat ze elke maand binnen komen werk ik gelijk alle bonnetjes weg.
    Evt bijzonderheden schrijf ik op het afschrift erbij.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. ik heb een xls sheet gemaakt. ik heb een budget werkblad gemaakt voor de jaren 2014 t/m 2027. ja....klopt...is een planning.
    verder heb ik per maand een sheet gemaakt en binnen zo'n sheet per week. daar zet ik in wat ik heb uitgegeven. foor een link zie je dan ook het budget.
    Voordeel is, dat als ik mee of tegenvallers heb dan zie ik dat direct maar ik zie ook wat dit voor gevolgen heeft voor komende jaren.
    verder nog een werkblad met daarin wat er gespaar is en hoe de aflossing loopt. los ik bv meer af dan zie je wat dit opleverd en wanneer ik de hypotheek dan afgelost heb.
    Dus veel werkbladen en koppelingen maar werkt erg goed.
    mijn motto is inzicht is overzicht en dan kun je keuses maken

    BeantwoordenVerwijderen