vrijdag 3 januari 2014

Gezondheid & Oliebollen

Volgende week begint het normale ritme weer. Hoezeer ik ook geniet van die dagen rondom kerstmis, het is ook weer goed om gewoon weer in het ritme te komen.
De kinderen zijn ook wat hangerig en weten niet meer goed iets te verzinnen om wat te doen.
in de dagen tussen kerst en oud en nieuw heb ik definitief de zorgverzekeringen aangepast (waarover later meer) Dat was ook wel nodig want ik was door mijn enkel gezwikt tijdens een bezoek aan #SR13 en dat was behoorlijk pijnlijk. Geloof me ik ben niet echt een aansteller en heb ook niet gehuild maar zéér deed het wel.
Dat ongemak was lastig want het was vlak voor de kerstdagen en op één van die kerstdagen zou ik koken. Gelukkig had ik eerder in het jaar een elastische band gekocht voor om de enkel van onze zoon ne met dat ding kon ik me redelijk voortbewegen. Dit ongevalletje kwam na een explosie van maandelijks leed wat bij mij dit keer een tweemaandelijks leed was, het duurde bijna ook twee maanden ;-) En laat mij zeggen het liedje "Tsunami" wat veel gedraaid werd tijdens #SR13 kon in dat opzicht betrekking op mij hebben. Toen dat weer een beetje hersteld was kreeg ik dat gedoe met mijn enkel waardoor mijn opruim projectjes, maar ook mijn gewone primaire huishouden eronder te lijden had.
Een to do lijst dus voor de eerste week van januari van hier tot Tokyo.

Wat mij vorig jaar met oud & nieuw opviel was de prijs van oliebollen. Ik kocht er zes voor 4 euro voor een goed doel bij de deur. Ze waren niet te eten en ik vond het eigenlijk ook nogal duur.
Maar bij mij telt het principe we kopen alles van de plaatselijke verenigingen want negen van de tien keer is er iemand van ons gezin die mee moet lopen langs de deuren, maar toch ik vond ze duur en bij de bakker ook.
Ik berekende dat ik 35 oliebollen kon bakken voor iets minder dan twee euro. Bloem 59 cent melk ook zoiets en gist heb ik gewoon staan. (bloem ook maar het moet toch een geloofwaardige rekensom worden) 2 liter zonnebloemolie kost een euro. Dus ik denk eigenlijk dat ik voor minder dan twee euro 35 oliebollen kan bakken voor twee euro. Ik heb er zeventig (!) gemaakt ook nog met rozijnen en geraspte appeltjes zodat er voor ieder wat wils was.
Overigens waren die zeventig niet voor onze maagjes alleen bestemd. Ik deel hier altijd nog twee keer tien van uit voor de wederzijdse ouders. En we kregen visite zodat er aardig wat doorheen was. Op nieuwjaarsdag smaakt het ook nog wel.

Rest mij jullie een heerlijk, consuminderig 2014 te wensen!