woensdag 1 mei 2013

Moestuin maandag op woensdag

Ik doe mee aan moestuinmaandag copyright ligt bij Helena
Geinspireerd door Alys Fowler en haar edible garden, is mijn plan om de aardappelen, knoflook en uien tussen de bloemen voor in de border te zetten.
De border moet wel zoveel mogelijk onkruidvrij worden gemaakt. En dat is lastig want ik heb veel bijenmengsel eerder gezaaid en dat verspreid zich zienderogen door mijn tuin. Wat ik natuurlijk fantastisch is, de bijen zoemen er nu al lustig op los.

De bovenste foto is de boeddah die ik van mijn ouders kreeg. Zoasl je ziet heb ik de clematis met vrolijke lintjes op geknoopt. De lintjes zijn uit een linten deurgordijn gehaald en gebruik ik overal voor.
Beneden de paarse bloemetjes en de geranium die overal opkomt. Ik vind het leuk staan. Ik houd wel van een iets wildere spontane tuin. De kantjes meoten nog gemaaid dat kun je wel zien.

Voor ons huis is de meeste zon dat is op het zuiden. De aardbeien zijn hoopvol de bloemetjes en de aardbeien die weliswaar erg klein zijn maar er al behoorlijk uit beginnen te piepen.
Wel goed water geven en zon dan begint het goed.



Vorige week zag je nog niets, maar deze week piept de pluksla eruit.

De moestuinbak heb ik geheel grasvrij gemaakt en nieuwe compost en potgrond op gegooid. Je kan zien dat ik tegen de achterkant een framboos heb staan. Dat is naast de maatregelen van de boer (het prikkeldraad) mijn eigen natuurlijke prikkeldraad heb aangelegd. Er staan hier in de zomer koeien.
Vorig jaar aten ze het wortelloof/ sla en alles waar ze maar bij konden op. Ik plant nu zoveel mogelijk alles voorin de bak.
De zaailingen beginnen uit te lopen nog even en ik kan ze verspenen. Een van de drie kinderen heeft zijn jas er onnadenkend opgegooid dat vonden een aantal piepkleine plantjes geen goed idee ;)

Vandaag heb ik de peterselie laten voorweken, die zal ik morgen planten.
Verder staat er op het programma de voortuinborder onkruidvrij maken en de forsythia in snoeien.