vrijdag 10 augustus 2018

Oeps maand later

Had ik eerst nog beloofd om vaker te schrijven met de vakantie en alle kindjes thuis komt dat er vaak gewoon niet van.
In de meivakantie zijn we naar een huisje in winterberg geweest met ons hele gezin, natuurlijk in de last minute sale maar desalniettemin was het een kostbare vakantie omdat een groot huisje nou eenmaal wat duurder is. Zoals iedere vakantie budgeteer ik strikt. Er is per dag een leuke dingen pot en een boodschappen pot. De kinderen weten niet beter. De grote kinderen waren ook mee en een pretpark ed hebben we niet gedaan maar we hebben veel gewandeld en de grote kinderen gingen het dorp lekker in. Per dag houd ik alle uitgaven bij. En ik bewaar alle bonnen. Dat is niet alleen handig, maar toch ook echt een leuke herinnering. Man heeft na de vakantie zijn baan opgezegd bij de ene baas en is op 1 juli begonnen bij zijn nieuwe baas. Omdat we nu een duurdere auto hebben en geen pensioenregeling moest ik mijn en onze balans opnieuw opmaken. Het maakt creatief om met minder te moeten doen en toch zo dat alles doorgaat.

De vakantie is in het Noorden al drie weken oud. Dit keer gaat de middelste (kind nummer 3) 1 keer per week naar de zorgboerderij. Dat is veel minder dan dat hij vorig jaar ging. We zijn geswitched tussen zorgaanbieders en deze heeft niet meer plek. We gaan niet op vakantie, dat zijn we dus al geweest. Daarom heb ik een nieuwe pictobord gemaakt en het geeft hem echt structuur in de dag en een "leeg" hoofd. Voor mij is het natuurlijk wel zo, dat ik met een dreumes van bijna een jaar en zoon met een beperking soms wat achter de feiten aanloop op huishoudelijk gebied. De was en de rommel de wc's en het eten (pannen vol eten😉) de rest komt na de vakantie wel weer😁😁😁

Toch doen we in de vakantie soms leuke dingen die geen geld kosten: naar het strand, fietsen en bijv naar de plaatselijke kringloop. We gaan deze vakantie nog een keer naar de dierentuin. Ik heb geen auto en de jongetjes zijn tevreden met kleine dingen. De oudste 2 zijn eigenlijk constant aan het werk. Met de stikhitte stond dochter in de keuken af te wassen bij een restaurant en zoon was aan het straten op de camping waar die werkt. Dochter werkt vrijwel iedere avond van zes tot sluit maar past ook heel veel op kindertjes. Ze verdienen nu goed maar hebben ook veel plezier ervan.

Dan nog wat creatiefmetweinigjes

Ik heb een plantenhobby erbij, kamerplanten overal in gewone terracotta potten die ik van mijn moeder kreeg. Stekjes van de pilea heb ik voor bijna niets gekocht van de marktplaats van het dorp, en bij de garagesale had de bloemenwinkel 50 procent korting op planten. Toen heb ik mijzelf verwend en me wat cadeau gedaan 6 planten voor 20 euro. Sanseveria, aloe vera, en  een zeer grote plant.

Overal zijn zomermarkten een uitstekende tijd voor mij om de cadeautjes voorraad bij te vullen. Meestal bij de kleedjesmarkten van kinderen of kerkelijke organisaties. Ik kocht houten treintjes van Thomas de trein voor jongste die eind augustus alweer 1 jaar wordt. Ook kocht ik een Tomke pop helemaal in de verpakking en een 1 voor op de verjaardagstaart.

Zomerfruit voor een habbekrats, van mijn groenteman op de markt kreeg ik 4 dozen aardbeien voor €2,50 daar maak ik jam van ik moest alleen nog wat jampotjes scoren.

We hebben de voortuin leeg laten trekken door een hovenier. Daar had ik al lang een potje voor gespaard. Het geeft zoveel licht en ruimte in de tuin en matuurlijk komt er een zoveel mogelijk bij en vogelvriendelijke tuin voor terug maar wel wat leger.

Volgende keer eindelijk het KLEDINGBUDGET ik ga ook uitgebreid schrijven over nieuwe budget wat krapper maar dat maakt creatief!