dinsdag 14 augustus 2018

Kledingbudget

Ik heb er denk ik vaker over geschreven. Meestal over alle onderwerpen wel overigens, check de zoekbalk als je wat zoekt.
Ik kreeg via facebook de vraag hoe ik het kledingbudget heb geregeld voor alle kinderen. Oudste zoon had dit jaar een tussenjaar en heeft zijn kleding zelf betaald. Komend schooljaar gaat hij weer studeren ik heb afgesproken dat wij dan zijn kleding weer voor onze rekening nemen, overigens wel op onze goedkopere manier. En max 100 euro per 3 maanden.
Dan dochter die krijgt 100 euro per 3 maanden kledingbudget. Dat is wel als ze echt iets nodig is. Op een gegeven moment kwam het zoveelste blousje van de HM uit de sale toen heb ik dat wel een halt toegeroepen. Goede bh's een winterjas en schoenen zijn de grootste posten. We kijken eerst of ze wat nodig heeft en daarna kan ze rustig kijken wat ze wil. Is er niets nodig dan gaat het gereserveerde geld naar haar potje. Als we bij de kringloop iets vinden voor een habbekrats is dat een gift van mij. Of ze koopt het zelf.
Zoon van 9 draagt alleen trainingsbroeken en katoenen lange mouw tshirts en tshirts erover heen. De sokken zijn ook altijd hetzelfde. Katoenen sneakersokjes van de Hema. Winterjassen en traingsbroeken tweedehands. Net zoals zomerjassen vaak tweedehands.
Jongste baby van bijna 1 jaar heeft het meeste gekregen. Soms koop ik wat voor hem. Maar de rompers broeken tshirts en dergelijke zijn allemaal gekregen. Zakken en dozen vol. Super blij ben ik ermee want  hij groeit als kool.
Man draagt nette kleding naar zijn werk. Ik koop spijkerbroeken van marktplaats van een bepaald merk. PME, Gstar of Replay vaak voor 25 euro per broek. Witte strakke tshirts voor onder de overhemden zijn goedkoop bij z.eeman (lange rug t shirts) overhemden kopen we nieuw maar soms vind ik ze ook op de rommelmarkt. Laats een Hugo Boss voor 2 euro...
Voor mijzelf koop ik ook alles tweedehands, maar ik heb deze zomer ecco sandalen gekocht voor 50 euro.

☆Ik heb even gerekend en heb dit jaar ongeveer voor 500 euro aan kleding gekocht inclusief kleedgeld dochter en exclusief kleding zoon. Inclusief slaapzak voor baby en 3 max hydrofiele doeken.
De schoenen voor man waren ook aan vervanging toe ze waren met heelw at korting in de uitverkoop. Schoenen met Italiaanse shnitt. Nu 45 euro. Van leer.☆

Mijn tips:

♡Geef kinderen vanaf 13 jaar kleedgeld, ze leren er door rekenen. Een tip van Teunie van eenvoudig leven die ik ook hanteer. Neem een kleiner budget dan het NIBUD budget het is goed voor de creativiteit van kinderen om veel met weinig te doen.

♡Winkelen doe ik nooit bewust om kleding te kopen, ik vind het leuk om af en toe naar de stad te gaan maar dat is dan om even een kop koffie te kopen bij de Hema en een pot kruiden bij de Appie te kopen. Ik probeer een vooruitziende blik te hebben in de kringloop en op marktplaats. Ik koop het liefst snowboots in maat 35 voor 2 euro op een kleedjesmarkt. Als de gaten in het ondergoed vallen koop ik dat gewoon maar wacht niet speciaal op een aanbieding. Soms is dat trouwens wel  verstandig. De ondergoed van Hugo Boss die ooit eens bij de Aldi te koop waren gaan al bijne twee jaar mee bij zowel man als zoon.

♡Sneupen dus.. voor mij iedere week even neuzen in de kringloop. Soms niks soms schatten. Ik kocht oude skechers voor zoon voor 1 euro om op te voetballen in de tuin.

♡Marktplaats in de gaten houden en koop alleen iets als je het echt nodig hebt. Kijk eens op minimalistische blogs wat eigenlijk nodig is aan hoeveelheid kleding. Dat is vaak minder dan je denkt!

♡Stel een budget samen. Ik neem altijd wat van de kinderbijslag. Sowieso het kledingbudget voor dochter. Maar ik reserveer nog eens 100 euro voor de kleine jongetjes.

♡Houd de kasten op orde en geef kleding weg. Geven maakt blij ruimt op en vaak krijg jezelf ook weer veel voor terug! Als ik alle zakken kleding optel die ik heb gekregen! Bij de kleintjes vormt dat gewoon de basis.

♡sneakersokjes worden hier opgegeten door het wasmonster. Toch heb ik maar een paar bundels gekocht allemaal zwarte verschillende boeit dan niet zo. Ik leg ze allemaal in een bak beneden zodat ze een bolletje eruit kunnen pakken. Is het op? Moet ik weer bundeltjes gaan maken😁

《 foto's zomerjassen van derde zoon 9jr, neon jas twee euro bij de kringloop, blauwe joggingjas 1 euro kringloop. Baseball jasje van zus gekregen

Baby jasje oranje neon gekocht bij de Z.eeman sale €4,95, vestjes gekocht voor 2 euro per stuk.

Dochter haar jassen allemaal tweedehands en 1 gratis gekregen. Schitterende jasjes. Bijelkaar niet meer dan 5 euro.

Mij leren jasje nep denk ik hihi. Gekregen van zusje gratis!

Voor zoon kocht ik gisteren een zomerjasje bij de welkoop een fijne al weather jas voor 15 euro. Hij was bijna vijftig euro geweest.

NB  Zoon kreeg een groeispurt op zijn vijftiende of zestiende alles te klein binnen een maand. Ik hoor daar mijn vriendinnen ook over. Voor dat soort onverwachte dingen heb ik een potje en hopelijk dozen met kleding in die maat.