zaterdag 19 november 2016

Algemeen budget stand van zaken, consumindertip

Deze week was ik woensdag met een vriendin sinterklaas inkopen aan het doen.
Ik winkel altijd met het idee in mijn hoofd, dat ik alleen iets moet kopen wat ik nodig heb en niet buiten kan. 
Om dat bewust zijn te vergroten, kun je een aantal dingen doen. Maak een lijstje met dingen die je moet kopen of dingen die je wilt kopen. Voor sinterklaas bijvoorbeeld of om de voorraad aan te vullen, of omdat je iets nodig hebt. 
Daarnaast kun je een contant bedrag opnemen wat je uit wilt geven. Ik vind het zelf prettig om te pinnen, maar om je bewustzijn te vergroten kun je wellicht beter werken met contant geld.
bedenk bij alles wat je in je mandje stopt of het echt op je lijstje hebt staan en of het nodig is.
vergelijk de prijzen. Zoonlief wil graag een geurtje van David Beckham bij de Sinterklaas van opa en oma. Ik hoef het dus zelf niet te kopen, maar heb de prijzen bij verschillende winkels vergeleken en kwam erachter dat bij de opisop winkel het goedkoopst was.
Als je de aankopen op de tafel hebt staan, streep je op de bonnen aan of iets nodig was, of goedkoper kon.

Zo heb ik alle bonnen nageplozen. Ik wil namelijk proberen om deze maand met mijn budget van 650€ inclusief sinterklaas aankopen uit te komen. Onze buffer is namelijk enorm geslonken na de betaling van de belasting van 2015. Mijn doel is om 300 euro per maand te sparen om de buffer weer aan te vullen. De kinderbijslag en belastingteruggave niet meegerekend. Mijn doel is om volgend jaar 4000 euro te sparen. Daar later meer over.

Nu weer terug naar de bonnen. 
Analyseer ze, wat is voor de post drogist, wat voor Sinterklaas, wat voor kleding, wat voor schoonmaken, wat was echt onzin om te kopen? Mijn vriendin tikte me op de vingers, die koopt goedkope wasmiddel en ik kocht 3 pakken voor €8.,- dat was overigens wel mijn enigste uitspatting die dag.
Het geeft je inzicht in de verschillende posten. Ik heb een algemeen budget gesteld van €650 per maand. Maar houd nu bij zoals je kunt zien op de laatste foto wat de verschillende posten doen. Helaas zit ik nu in de nieuwe maand (die loopt van 15 tot 15) als op €321,41 maar daar zitten de post Sinterklaas ook bij. Toch wil ik proberen om onder het bedrag van €650 te blijven. Gelukkig heb ik heel veel voorraad. 
Er worden heel veel eitjes gegeten bij ons thuis, ik kocht ze altijd biologisch €2,50 per pak van 12, nu heb ik een particulier ontdekt die de kippen los laat lopen en biologisch voert, daar betaal ik €1,50 per doos eieren.
Ook bespaarde ik op brood, ik kocht deze week volkoren bij de j.umbo voor €1,- zonder suiker en e nummers. Bij de bakker betaal ik €2 per brood. Maar daar zitten ook geen enge e nummers in.


Dus stel jezelf een doel, en probeer creatief om te gaan met de uitgaven. Denk bij alles na, voordat je wat koopt! Maar vooral, houd al je uitgaven bij!