dinsdag 22 december 2015

Een goedkoop kerstdiner

Hoe je een goedkoop kerstdiner kunt maken voor veel mensen.

Twee dagen hebben we visite met de kerst, we gaan ook met elkaar eten. Of tenminste de familie eet bij ons. Traditioneel maak ik rollade. Ik heb er dit jaar goed geld voor betaald want het was een blije rollade :-) Het is natuurlijk ook mogelijk om rollade's eerder in het jaar te kopen in de aanbieding, en er zal deze week ook wel een rollade met 35% korting in de koeling liggen. Je kunt ook een blije kip kopen.          

Hieronder het diner voor 6 volwassenen, 2 pubers en 3 kleinere kinderen.
Ik maak een buffet, want ons huis of woonkamer is te klein voor met elkaar aan de tafel zitten.
Dus ik heb een sta tafel en mogelijkheid om in het zitgedeelte te zitten en aan de eettafel. De keuken is het buffet. Ik hoop dat het werkt; ;-) Dan nu het diner:


Rollade
vega burgers
hamburgers
ijsbergsla
stoofperen
gebroken sperciebonen/mais/ spekjes/uitjes
pommes duchesse
rozemarijn aardappeltjes uit de oven.
pasteitjes met champignon ragout (vega)
huzarensalade
eiersalade
jachtsaus
bbq saus
soep groente/uien
zelfgebakken speltbrood
kruidenboter
groente rauw paprika worteltjes
fruit ananas stoofpeertjes
voor de kinderen frietjes en poffertjes

Rollade: twee halve gepelde uien met kruidnagelen erin gedrukt.

Een klont roomboter smelten de uien om en om braden, aan de kant duwen en de rollade vlug om en om rollen en braden totdat alle kanten gebraden zijn. Dan water toevoegen en rode wijn en 3 blaadjes  laurier
toevoegen. Je kan ook nog bouillonblokjes toevoegen.
Zeker een dagje laten ploppen op een petroleumstel. Niet te hard laten ploppen slowwwwww.
Lekkere rollade de volgende dag. zalig.

Vega burger
Dit jaar kreeg ik afbak mini hamburger broodjes een stuk of 16. Ik maak kleine vegaburgertjes, ik maak ze volgens het recept van eten uit de eerlijke moestuin van Annemiek van Deursen. http://annemieksmijmeringen.blogspot.nl/ Maar er zijn online ook genoeg recepten te vinden bijvoorbeeld hier Bak ze in wat olijfolie. (gemaakt van alles wat ik al in huis had)

Hamburger
Ik meng half om half gehakt met een eetlepel griekse yoghurt een eetlepel van die gekarameliseerde uien en wat ketjap. Kneed het goed door het gehakt. Maak er balletjes van en druk ze gelijkmatig plat. Gril ze in wat olijfolie.  (1 pond half om gehakt van de slager op woensdag gehaktdag voor 4 euro kan goedkoper natuurlijk) De rest van de ingredienten heb ik in huis.

Pommes Duchesse/ Roosmarijn aardappeltjes
Borstel een kilo aardappelen goed af ik gebruik biologische snijd in stukken. Niet te groot, leg ze in een ovenschaal besprenkel ze met olijfolie en ris vier takjes roosmarijn boven de ovenschaal, pers vervolgens twee tenen knoflook en meng alles. Stooi er nog wat paprika poeder en een beetje zeezout overheen. 40 minuten op 180 graden. Om en om keren.
De pommes duchesse heb ik kant en klaar gekocht ze zijn bij iedere winkel op de reclame. Ik frituur ze.

Jachtsaus
Klik hier Ik gebruik het recept uit het koken zonder pakjes en zakjes boek van Karin Luyten .
Ik gebruik kastanje champingnons. Die heb ik gekocht voor iets meer dan een euro bij de LIDL de rest van de ingrediƫnten heb ik in huis.

BBQ saus
Ik denk dat ik deze ga maken maar er zijn talloze te vinden hier of deze
Ik kan het allemaal met spullen uit de voorraad maken.

Kruidenboter
Laat een pakje roomboter op kamertemperatuur komen Hak tuinkruiden en twee knoflooktenen en meng het door de boter. Ik gebruik peterselie en bieslook en wat roosmarijn.
Doe het in een mooie vorm.

Brood

Kant en klare spelt brood mix heb ik nog van Lidl, stop ik in de broodbakmachine. Een lekker brood bakken. Ik heb er ook nog stokbrood bij.

Sperciebonen en mais ui en spekjes

Snij de uitjes, gooi de sperciebonen en de mais in een vergiet. Bak de uitjes en de spekjes in een beetje olie. Roerbak daarna nog kort de mais en de sperciebonen.
De sperciebonen/mais en spekjes heb ik gekocht de uitjes waren op de reclame. Kosten €3,-

aioli
2 eierdooiers
6 geperste knoflookteentjes
2 eetlepels citroensap
175 cl olijfolie
kruidenzout ik gebruik van dr vogel

De eierdooiers klutsen de knoflookteentjes toevoegen. Al roerend de olie toevoegen. Op smaak brengen met zout en citroensap. Heb ik allemaal in huis uit de voorraad

Stoofperen

Schil de stoofperen, snij de ze in stukjes wij houden niet van hele stoofperen. Kook ze in water met 6 jeneverbessen een kaneelstokje en een schep suiker. Doe er rode roosvicee, bessensap of twee lepels bramenjam erbij. Laat het ploppen.
De geur van kerst. De stoofperen heb ik gekregen van een buurboom echte gieserwildeman. Ze zijn ook overal op de reclame!

De poffertjes bak ik volgens het recept van Teunie (eenvoudigleven.blogspot)
Kosten nihil (uit de voorraad)

Ik heb alle boodschappen al gedaan, door de voorraad op peil te hebben. Ik heb mijn ogen uitgekeken bij de L.idl maar geen liflafjes gekocht. Lekker eten is fijn, de dankbaarheid voor zoveel en ook het gezellig met elkaar samen zijn.

En voor nu wens ik jullie fijne kerstdagen en een consuminderig 2016. Ik heb veel plannen en zal mijn nieuwe huishoudboekje in 2016 publiceren.
Het was voor ons een bewogen jaar. Maar nu even vakantie!