dinsdag 27 december 2016

vaatwasser reinigen

Er zijn niet veel dingen in het huishoudelijk werk waar ik een hekel aan heb, maar op de hand afwassen vind ik niet echt leuk....
Daarom ben ik super zuinig op mijn vaatwasser. Ik ben nu aan mijn tweede vaatwasser begonnen de andere was na 7 jaar op. dat is niet lang nee.. Dat was ook nier echt een erg goede vaatwasser.
Ik heb na veel dingen uitgeprobeerd te hebben. Wellicht een aantal goede tips om je vaatwasser te reinigen. het is bijelkaar gepint en gegoogled en uitgeprobeerd.



  • Maak iedere dag het filter van de vaatwasser schoon. Etensresten en vooral kleine stukjes eischaal verpulveren in kleine stukjes en gaan verstoppen.
  • Eens in de paar weken, ga ik gewoon met de vingers! (kan ook met een wattenstaafje) de kleine gaatjes onderin het filter vrijmaken van vuil. Soms zit daar ook vuil.
  • Eens in de maand prik ik de gaatjes van de sproei armen door met een cocktail prikker.
  • Zorg dat alle wieltjes onder de vaatwasserkorven zitten. Als er wieltjes weg zijn dan leunt ie teveel op de onderste sproeiarmen en dan draait ie niet goed.
  • Maak met een sopje met afwasmiddel de randen van de vaatwasser schoon, en poets de bovenkant van de vaatwasser helemaal schoon.
  • Voor grondige reiniging.
  • Doe een halve liter azijn in een vaatwasmachine bestendig bakje en zet hem in de bovenste korf. Het bakje met de azijn staat gewoon met de azijnkant naar boven in de vaatwasser.
  • Zet de verder lege vaatwasser met het bakje met azijn zonder bestekbakje op de warmste stand en het snelste programma. Variospead heet dat bij mij.
  • Als het programma klaar is doe je drie koppen soda onderin de vaatwasser of 1,5 kopje bakingsoda en laat je hem weer op de warmste temperatuur draaien. Ik heb weer de variospead gedaan.
  • Daarna heb ik de zwarte randen ingevet met vaseline.
  • Mijn eigen glansspoelmiddel maak ik zo: half kopje water in de litermaat met 6 druppels hara verzorgingsmiddel.
  • Recepten voor vaatwaspoeder kun je hier vinden klik of anders even googlen pinnen klik




14 opmerkingen:

  1. Goede tips, het meeste deed ik al, ik verzorg hem met liefde;)
    Van alles wat stuk kan gaan vind ik de droger het minst erg..die is nu dus ook stuk..hopelijk wordt die vandaag gemaakt.
    Maar de afwasmachine en de wasmachine vind ik het ergst.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Daarom was ik liever met de hand af :)
    Het onderhoud van zo'n machine vind ik de tijdswinst niet waard.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als je het bijhoud hoef je bv ook nooit spoelarmen te reinigen. en leeg laten draaien met schoonmaakmiddel vindt ik erg zonde hier eens in het jaar met bleek en uitzetten op warmste temperatuur en dan paar uur uitzetten en zo weekt labyrint ook mooi schoon. Randen af en toe met goede ontvetter en zeker geen vaseline gebruiken want dan blijft er vuil aan plakken. Gebruik jaren poeder met pondje soda en zo blijft machine in goede conditie en voor spoelglans kun je ook azijn gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik houd altijd de zeef leeg en toch zat er een klein splintertje aardewerk in een van de gaatjes van mijn sproeiarm. Als de vaseline is in getrokken heb ik geen last van viezigheid.

      Verwijderen
    2. Zeker de grote en kleine zeef maak ik hier ook geregeld schoon, maar spoelarmen hier niet nodig komt waarschijnlijk omdat het pro-machine is dus kan bijna niet verstoppen want water wordt met hoop geweld doorheen geblazen :)vaatwasbeurtje duurt ook slecht 20 minuten. Jazeker bleek en dan paar uurtjes machine uitzetten van binnen ook labyrinth brandschoon.

      Verwijderen
  4. Grappig ik maak mijn vaatwasser nooit schoon, de vorige kocht ik tweedehands voor toen 100 gulden, hij was toen al 10 jaar oud een Miele en bij mij heeft hij het nog eens 10 jaar prima gedaan, de vorige eigenaresse deed hem weg omdat hij er ouderwets uitzag en qua kleur niet bij haar nieuwe keuken paste, later bekende ze spijt te hebben dat ze hem weggedaan had, ze had niet verwacht dat hij nog zo lang mee zou gaan, inmiddels als weer ruim 4 jaar een geleden een toen nieuwe Miele gekocht en die doet het prima ook al maak ik hem niet echt schoon.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is een mooie aanwinst, ik moet toch echt mijn vaatwasser schoonmaken. Maar ik spoel niet voor.
      Mijn witgoedman adviseert toch echt af en toe reinigen op bovenstaande manier.

      Verwijderen
  5. Bedankt voor deze tips. Ik ga ze uitproberen. Onze vaatwasser is altijd in no time weer vuil, ondanks dat ik altijd voorspoel. En daar baal ik wel van want ik ben heel blij met onze vaatwasser. Ideaal in gebruik.
    Die tip van de HaRa ga ik ook eens proberen. Ik gebruikte het ook wel eens als vaatwasmiddel, maar dan werd de vaat niet schoon.
    Als het allemaal wat oplevert laat ik het je weten.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Fijne tips. Zelf doe ik het anders en soda is volgens mij niet zo goed 4 keer per jaar maak ik de zeef schoon en er zit bijna niks in terwijl ik nooit voorspoel, inmiddels draait hij zolang we hier wonen dat is nu 18 jaar. De randen en het rubber maak ik wel altijd schoon.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik heb pas sinds 3 maanden een vaatwasser en was van plan er morgen eens goed naar te kijken, dus deze post komt op het juiste moment.

    Ik gebruik alleen een all-in-oneblokje van de l.dl, is dat niet voldoende?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mijn vriendin gebruikt ook geen aanvulling op het 3 in 1 blokje. Ik doe het wel. Zout hoef ik maar eens in de drie maanden bij te vullen.glansspoelmiddel ook niet zo vaak.

      Verwijderen