woensdag 9 december 2015

REVOLUTIE

Even leek het erop dat de ChristenUnie de SGP en het CDA nog roet in het eten konden gooien.
Stay at home mums of paps, we zijn weer een minderheid! Een achter het aanrecht geduwde minderheid. Want eenverdiener gezinnen waar de eenverdiener evenveel verdiend dat tweeverdieners met hetzelfde bedrag gaan de tweeverdieners er op vooruit. Die krijgen kinderopvangtoeslag en meer belastingvoordeel want werken loont! Dames en heren, het cynisme wat u leest in dit blogje klopt.
Het zat natuurlijk al even in de lucht de op handen zijnde veranderingen. Dus ik had de tijd om cynisch te worden. Het kwam ook door meerdere oorzaken. Lees maar mee.

Eerst dat veranderde belastingstelsel. Dat was wel duidelijk dat het er aan zat te komen. De regering wil stimuleren dat we allemaal lekker werken. Bovendien wil de regering ook dat we lekker zorgen. Voor onze ouders de buurvrouw en ons beperkte kind. Maar ook werken veel werken liefst, hoe meer hoe beter!
Het kwam in dezelfde week dat onze zoon werd geadviseerd om naar de huiswerkbegeleiding te gaan a €450 euro per maand. Wat de nieuwe BSO voor pubers is volgens mij.
En in die tijd werd ons bedrijf overgenomen en adviseerde de boekhouder ook aan de niet werkende partner (ik dus) minimaal acht uren te gaan werken in de week om in de volle belastingvoordeel te zitten. Man vertelde dat we dat niet gingen doen en dat was dat. Tijdens het zetten van de handtekening door mij onder het contract voor overname van ons bedrijf. Vroeg de directie van het nieuwe bedrijf waar man ging werken wat ik nu zou gaan doen. Ik voelde enig onbegrip toen ik aangaf voorlopig ging zorgen voor onze kinderen en ook onze beperkte zoon. Eerst dus even niets. Lieve man benadrukte onze gelijkwaardigheid en de tevredenheid met de  keuze die we negen jaar geleden hadden gemaakt, en een eerder gebruikt argument tegen over mij een compliment verpakt in wat venijn, ja je hebt wel capaciteiten. (of; En dat met jou capaciteiten!)
De nieuwe paria's naast de asielzoekenden van de samenleving de huismannen en huisvrouwen!

Een paar dagen daarna had ik het met mijn gelijkgestemden vriendinnen erover die ook soms thuisbleven bij hun kinderen als de tijd daar was. Welbespraakte intelligente dames met goede banen. Die beide weer wat zijn gaan klussen na het klimmen van de jaren van de kinderen maar altijd vastblijven houden aan de rust en kwaliteit van leven aan het zelf doen.
Die kotsten op argumenten als je staat stil en denk aan je capaciteiten. Die lieverds die me troosten dat ik niets deed met mijn capaciteiten. Die mij herinnerden aan de besturen die ik had verblijd met mijn capaciteiten en ook niet te vergeten de ijver die ik had getoond om onze jongste zoon zover te krijgen dat hij ondanks zijn forse beperkingen het toch goed doet.

Dus even vond ik mijzelf een zielige huisvrouw, totdat het vuurtje van mijn idealisme en schijt aan hokjes instelling weer boven kwam. Al pakken ze ons honderden euro s aan belastingvoordeel af, dan nog teken ik voor revolutie. Ik moet de barricaden weer op REVOLUTIE voor gelukkig zijn hoe dan ook met je baan of niet. Gewoon doen wat jezelf wilt en gelukkig van wordt. Zorgen voor je kind of liever een managementfunctie? feminisme is vrijheid toch? De vrijheid om zelf te kiezen. Kies jij voor beide werken en een mooi huis? Prima! Wij kiezen voor een oud woningbouwhuis en één inkomen. En wat de regering kiest ik vind het allemaal prima. Ik ga in ieder geval stoppen met verdrietig erover zijn of cynisch te worden. Ik ruim een kast op, flikker vijftien vuilniszakken weg en zeg na veertien jaar mijn lidmaatschap op groenlinks op. De centjes moet ik gebruiken voor het opbrengen van de de belasting tegenslag. Of om te sparen voor mijn revolutie. !!!

Dusss


12 opmerkingen:

  1. Applaus.......goed geschreven.
    Werd ook een beetje rebels van je blogje (ben ook lang huisvrouw en thuisblijfmoeder geweest )

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het kwam in ieder geval uit mijn hart ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha, je bent op dreef!! Ik ben de barricades voorbij, het interesseert mij geen snotje meer dat ik bij een minderheidsgroep hoor. We zien het wel wat het ons belastingtechnisch kost of oplevert. Ons gezin vaart er wel bij dat ik thuis ben, en dat heeft voor mij meer waarde dan geld. Nu ben ik natuurlijk inmiddels zelfstandig ondernemer **kuch**, maar dat voelt nog niet als werk.
    Hoeveel moest je betalen voor huiswerkbegeleiding?? Mensen zeg, wat een bedrag! Hier ook veel (werkende) ouders die hun kind naar huiswerkbegeleiding sturen want dan hoeven ze zelf de strijd niet aan te gaan met hun kind. Ik vind dat bij het ouderschap horen dat je je kinderen ook hierin begeleidt. Met de oudste heb ik behoorlijk wat strijd geleverd, maar het resultaat is dan ook daar. Opvoeden heet dat (en ook loslaten en verantwoordelijkheid aanleren). En dan nog kan het zo zijn dat een kind er met de pet naar gooit he! Je hebt niet overal meer grip op op die leeftijd. Volgens onze regering heeft dit allemaal geen economische waarde, gelukkig maar dat wij weten wat we onze kinderen te bieden hebben en wat dat werkelijk waard is!
    Je bent een kanjer, en je benut meer capaciteiten dan dat ik je een baan ooit zou kunnen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik zit er nog bijna op te wachten dat huiswerkbegeleiding straks ook gesubsidieerd wordt, net als de BSO idd. Want tja, als de regering wil dat we allemaal blijven werken....... En huiswerkbegeleiding ziet de overheid ook alleen maar als werk als betaalde krachten dat doen, net als kinderopvang. Wanneer je het zelf doet, is dat natuurlijk niets waard. Kinderen van 0-18 in de kinderopvang/BSO/huiswerkbegeleiding, whahaaaa!

      Verwijderen
    2. Ik ben het helemaal met je eens, de economie moet blijven draaien. Huiswerkbegeleiding dan werk je toch gewoon een dagje meer? Het lullige is, de precieze uitwerking van het belastingplan voor eenverdieners is nog niet helemaal bekend. Althans ik kan het niet vinden.

      Verwijderen
  4. Applaus!
    Wie kan er beter beoordelen of je je capaciteiten juist benut dan jij zelf. Daar moet je nooit aan twijfelen! En die centjes......zijn ook maar een ruilmiddel. Niet meer en niet minder. Dat anderen daar een gevoelswaarde en een status aan hangen moeten ze zelf weten. Ik wil hier niet aan mee doen. Laten we gewoon het pad volgen dat het beste bij ons (en het gezin) past. Helena

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Goed verwoord! Ik weiger ook om nu een betaalde baan te zoeken, alleen omdat de regering dat wil..

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Dikke duim!! Een heel goed stukje!! Ook hier een thuisblijfmama, bewuste keuze van 10 jaar geleden. Nu op zoek naar een klein parttime baantje (uurtje of 12) maar ja...........net iets boven de 40 dus TE OUD!!! Ik ben te oud, wil te weinig (!!) uren werken en dus kan de regering zeggen dat werken loont maar dan moeten ze wel zorgen dat je ongeacht leeftijd of aantal uren wel werk kunt krijgen en niet als afgeschreven beschouwd moet worden. Tja....hier dus ook wat euh..........frustratie... maar de prioriteit ligt bij het gezin en met blije kinderen die lekker in hun vel zitten laat ik dat baantje gewoon maar lekker zitten ;-) Het is een uitdaging om met zo min mogelijk geld zoveel mogelijk te doen en daar hebben we nog lol in ook ;-)
    Hoera voor de thuisblijfmama's!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. hahha! Zo is dat, je kunt misschien wat voor jezelf beginnen startups daar kicken ze op in Den Haag ;-)

      Verwijderen
    2. herkenning Hier precies zelfde verhaal!

      Verwijderen
  7. Hele andere situatie hier, maar zeker wel een mooi stukje!

    BeantwoordenVerwijderen