dinsdag 15 december 2015

Ik beken ik ben een kerstfan!

Ik ben een echte kerstfan. Van kindsbeen aan, ik vond het altijd iets magisch hebben. Op kerstavond naar de kerk om kerstnachtdienst met elkaar te beleven. Ik kan me nog een keer herinneren dat we thuis kwamen en dat mijn moeder (die thuis was gebleven om op mijn zusje te passen) allerlei waxinelichtjes in de vensterbank had gezet. We kregen dan warme chocolade melk met een musketkransje en gingen heerlijk gloeiend van de warmte van de gaskachel met wasrekje erboven snel slapen. Eerste kerstdag hadden we dan om vier uur kerfstfeest van de zondagsschool. Ik kna me niet herinneren dat we vaak naar familie gingen. Volgens mij vond mijn vader er niet veel aan.
Later kreeg ik verkering met mijn huidige man, die kwam bij ons eten op eerste kerstdag. Gourmetten dat deden we ieder jaar :-)
Een feest van tradities maar ook van denken aan de ander, de keer dat we voor het goede doel dingen deden als gezin tijdens of na kerst. Een lekker ontbijtje, maar geen ontzettend uitgebreide kerstdis. Wel iets extra's en een lekker ontbijtje maar verder gewoon.
Mijn moeder had de traditie om zelf kerstkaarten te maken. Zo hebben wij ook onze eigen tradities.
Maar liefst wel budget vriendelijk. Zo hebben we jaren een tweedehands kunst kerstboom gehad. Dit jaar heb ik een echte. Die heb ik gekocht bij de w.elkoop met twee waardebonnen van 15 en 10 euro.
De lichtjes die ik bij de kringloop had gekocht waren op, toen heb ik geïnvesteerd in een LED slinger. Hier kan ik weer jaren mee. Dit jaar heb ik dus wel wat geld uitgegeven aan de kerstboom en nieuwe lichtjes. Maar voorgaande jaren gebruikte ik daar de opgespaarde waardebonnen voor
 Een traditie bij ons is dat de kinderen de kerstboom mogen versieren. Ik zet hem alleen tamelijk recht :-) en doe de lichtjes erin. De oudsten talen er niet meer naar, maar de jongste is super enthousiast natuurlijk. Onze kerstboom hangt vol met tradities. Allerlei zelfgemaakte kerstballen en dergelijke allemaal zorgvuldig bewaard. De school van de oudste twee gaf altijd een kleinigheidje na het kerstdiner voor in de boom en dat jaren lang, onze boom hangt er nog vol mee. Er zitten een ook een aantal return to sender dingetjes in, die ik voor Sinterklaas heb gekregen;-) Een ratjetoe maar wel gezellig. Jongste had de knuffelballen uitgezocht bij de kringloop.
 Van een andere hoek;-)
 Kerstloos hoekje
 Boekje van de kringloop ;-)
 Huisjes lekker kitsch allemaal van de kringloop/rommelmarkt. De kinderen vinden het helemaal leuk ;-)
 Mijn lieve bonte vogel, ik heb hem vast al een jaar of tien.
Onze dochter zit op een VMBO groen en maakte dit mooie stukje!
Tip is dus kijk ook eens bij de kringloop om spulletjes het is vaak erg goedkoop, en je komt er nog weleens mooie spullen tegen.

Jullie ook een beetje kerst fan?

Nog een tip voor budget kerst eten! klik