donderdag 3 december 2015

Een nieuwe ritme

De afgelopen dagen was ik weer helemaal alleen. Dinsdag is mijn man begonnen met zijn nieuwe baan. En op 9 november is onze jongste begonnen op de speciale basisschool in de stad.
Hij wordt om twintig voor 8 opgehaald en om 15:50 weer thuisgebracht. Op woensdagmiddag heeft hij vrij en eens in de veertien dagen ook op vrijdag. Dit is de lange week, dus hij moet morgen (vrijdag) ook de hele dag naar school. Omdat mijn man allerlei voorbereidingen moest treffen om de overgang zo makkelijk mogelijk te laten verlopen was hij vorige week ook veel thuis.
Bovendien kreeg ik afgelopen donderdag mijn verstandskiezen eruit, rechts boven en beneden. Boven heb ik geen centje pijn maar beneden heb ik de hele dag een zeurende pijn, maar het is inmiddels met ibuprofen vol te houden. Ik heb een vieze smaak in mijn mond dus er is ook een ontsteking in gekomen, of het is de oude ontsteking. Ik ben q10 gaan slikken en een multivitamine hopelijk gaat het snel over. Niks aan. Afgelopen maandag leek het net of er een bom ontploft was in huis want ik was gewoon niet lekker, en kreeg niets uit mijn handen en met een boel mensen in een tamelijk kleine ruimte is het zo een zooi dus ik moest er even tegenaan.
Onze oudste zoon is meestal tussen half drie en half vier uit, en dan ga ik hem helpen met zijn dagplanning. (net als bij de huiswerkbegeleiding maar daarover later meer)
Middelste dochter doet het ook goed op school en heeft echt een heel mooi rapport. Die maakt lange dagen maar heeft niet veel huiswerk. Meestal is ze tussen kwart voor vier en half zes thuis.
Om half zeven sta ik op, en laat zoontje douchen en aankleden. Met behulp van de dagroutine kaarten op zijn kamer gaat dat heel goed. Ik trek vlug mijn trainingsbroek aan en mijn oude vest en ga de tafel dekken. De thee moet gezet en 3 broodbakjes gevuld. Mijn man eet op zijn werk brood, maar die ontbijt ook met ons en luncht pas om 13;00 uur dus ik maak een tussendoor bakje voor hem voor de snaai. Ik maak de bakjes ja, en dat moeten ze zelf ook kunnen já, maar ik wil niet dat er vier boterhammen met pastachoca worden besmeerd ;-)
Dan tandenpoetsen, toet vegen en nog even op de tablet. De oudste kinderen gaan om twintig over zeven met de bus.
Jongste wordt om twintig voor acht opgehaald van huis. Man vertrekt meestal om acht uur. Dan ga ik ontbijten, nieuws kijken en gapen naar een ontbijtboel....
Dat kan beter.. Dat zou ik natuurlijk meteen moeten doen, douchen en de bovenboel opruimen, was meenemen, doekje over de badkamer. In het nieuwe jaar beloof ik beterschap ;-)
Mijn ochtend is verder gevuld met bakken/stofzuigen/ wassen en dergelijke. Ik heb allerlei extra klussen erbij gedaan. Dus ik wil deze week de zolder helemaal klaar hebben.
S middags was vouwen even naar de kringloop, brood halen en dan komt de oudste alweer thuis. Als ik die aan het werk heb gezet komt jongste thuis.
Ik ga meestal met hem fietsen, dat vind hij erg leuk en ondanks dat hij omvalt van vermoeidheid, is het bewegen buiten lekker voor hem. Wat we s"middags doen hang ik met picto's op het prikbord, daar kijkt hij meteen op als hij thuiskomt. De plaatjes kijken zegt ie dan.

Meestal begin ik om half vijf met koken. Dan eten we om ongeveer half zes, veel later moet het ook niet worden voor jongste. Kert met Linus op de DVD en dan lachen met zijn vader die net thuis komt.
Oudste moet vaak werken of voetbal trainen. Dochter gaat na het eten ook wat dingen doen aan haar huiswerk en haar tas klaarmaken. Zoontje gaat om half zeven/zeven uur slapen. Hij was iedere keer erg vroeg wakker dus we hebben SAM voor hem gekocht een wekker die groen wordt als je nog even moet blijven liggen en zijn ogen open doet en gaat blaten dan gaat onze zoon altijd juichen. En begint de dag weer.
Omdat bij onze zoon niet ingevulde tijd kliertijd is hechten we juist aan de vrije momenten een ijzeren discipline. En eerlijk gezegd plukken wij daar nu de vruchten van.

Maar een nieuw ritme, en nog wel veel klussen op mijn todo list waar ik na de kerstvakantie mee verder ga. We hebben afgelopen weken een spannende tijd gehad dus ik heb een alibi

Heb jij ook een vaste structuur?