donderdag 28 mei 2015

Consuminderen en spullen vervangen, plus de kringloop vangst!

Op het pad van consuminderen is een goede manier om geld te besparen, wachten met uitgeven.
Daarmee bedoel ik, een paar weken of een maand wachten of je het product nog steeds 'nodig'hebt of best wel zonder kunt.
Een voorbeeld: Onze prullenbak is kapot, het deksel sluit niet meer goed. Je zou kunnen zeggen je moet een nieuw. Als iets kapot is en je het niet meer kunt repareren zou je kunnen zeggen dat je het moet vervangen. Voorlopig doet hij het bij ons al een paar maanden met de veger (van het blik op het deksel :-))
Mocht je uiteindelijk toch iets moeten aanschaffen dan is een goede raad om eerst te kijken bij de kringloop. Ikzelf neus daar regelmatig. Soms moet ik mijzelf bedwingen en afvragen of ik het nodig heb. Maar kleding voor de opgroeiende kinderen, mooie schoenen of wat nieuw speelgoed kan ik altijd wel gebruiken. Te klein, of uitgespeeld breng ik er ook weer naar de kringloop.
Vanochtend was ik er ook een half uurtje, meestal vind ik onze kringloop niet heel geweldig met kleding maar nu hingen er allemaal mooie kleding in maat S, en mijn kleine dame kan daar bijna of al in. Eerst vond ik Rieker open schoenen voor mijzelf, ze zitten echt heerlijk. En ik heb alleen nog maar een paar Birkenstocks tweedehands aangeschaft. Ik zocht ook nog bekers, die kletteren nog wel eens in stukken op de grond.
Deze zijn lichtblauw en van I.kea lekker voor een bakkie.
Het jurkje het witte shirtje en een leuk hip zwart truitje was ook voor de dochter bedoeld.
Een hip truitje van de Zara met een leren band en een mooie rits.
Als klapper een zomer jas van het merk B.ench!
Dit allemaal voor €12

Mijn dochter had maar één zomerjas en wat trainingsjasjes. Nu heeft ze een net jasje erbij en met een leuke sjaal is het een super combi. Ze vond ook alles mooi wat ik voor haar had gekocht en het stond ook nog prachtig. Voor zoontje vond ik nog een gestreept sweatshirt van de HenM.

Iets waar we ook lang mee hebben gewacht is de aanschaf van een nieuwe bank. We zaten al een jaar op een stapel boeken omdat de tweedehands bank was doorgezakt. Bij de I.kea waren de stoffen banken op de reclame. Bovendien kregen we nog 10% korting. omdat mijn man artrose in zijn knie heeft moet hij s avonds languit zitten met zijn been, en ik wilde niet een lounge gedeelte aan de bank. Dat was ook ruim 200 euro duurder. Daarom kocht ik er een hocker bij. Al met al was ik 289 euro kwijt aan de bank en de hocker met in totaal 25% korting. Het jongetje komt trouwens niet bij de I.kea vandaan ;-)

En soms wil je wat "meer"in je huis dan alleen twee schilderijen en twee planten ;-) 
Daardoor kocht ik deze prachtige feestelijke slinger van https://sites.google.com/site/fideldiedein/Home

14 opmerkingen:

  1. Ik vind dat je heerlijk gescoord hebt! ;o)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Die bank hebben wij ook al een aantal jaren. Inmiddels wel een keer een nieuwe hoes gekocht, maar hij zit nog steeds prima! Een goede aanschaf dus!! En wauw, wat een mooie kleding scoorde je bij de kringloop. Hier alleen maar armoedige zooi bij de kringloop, qua kleding dan.
    En wat lief dat je mijn winkeltje noemt <3 De link klopt alleen niet, die verwijst naar mijn niet meer bestaande blog. Maakt niet uit hoor, dan googelen ze maar even op Fideldiedein. Ik moet echt gaan opschieten met de nieuwe site als jij ineens reclame voor me gaat maken ;-) Ben al weer druk aan de haak aan de volgende slinger!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Snuffelen bij de kringloop is altijd leuk. Niet eens om er iets te kopen, maar zomaar. Dubbel leuk als je dan van die mooie spulletjes ziet die je echt kunt gebruiken! Leuk fleurig jurkje. En schoenen, da's ook een bof.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Gave bank en fijn van die korting. En ooh, kringloopvondsten. Moet je hier op een regenachtige dag ook effe langs de kringloop in Grimstad hoor. Vandaag ook weer zo leuk geslaagd. Twee stepjes voor 60 kronen totaal, een grote bak houten treinbaan voor 100 kronen, 4 kettingen en een h&m vest voor mezelf (alle kleding = 10 kronen)...
    De slinger van Jolanda is echt vrolijk en blij! Zulke mokken vind ik ook fijn, hier gaat er ook zeer regelmatig een in gruzelementen. Maar mokken zijn ook leuk om te kopen, vind ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Haha, grappig dat stukje over het jongetje. Het had maar zo gekund natuurlijk, want andere ouders raken wel kinderen kwijt in de ikea :-)

    Een aanschaf uitstellen werkt echt. Soms komt er in huis een hele goeie vervanger bovendrijven, of blijkt iets te repareren (wat in eerste instantie niet zo leek). En het werkt ook nog heerlijk bevrijdend om het idee los te laten dat iets vervangen moet worden.

    Mooie kleding gevonden!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Heel goed gedaan. Regelmatig kijken, vaak slagen wij niet maar doordat we elke week gaan hebben we nog wel eens kans om mooie kleding te vinden. Daar geniet je toch van, ik wel, voor mij is het als nieuw. Wat me opvalt dat ik ook veel beter weet wat ik wil, terwijl je in de winkel ook past.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik vind dat jurkje erg leuk. De kringloop is echt een prima winkel als je er regelmatig rond neust. Fijn dat je die Rieker sandalen hebt gevonden ook. Dat is een prima merk.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Je hebt goed gekocht. En die bank is echt fijn. Heb ik in het verleden ook gehad.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Bij ons in de buurt zit een 'dorcas'. Is gewoon een kringloop maar dan is de opbrengst voor het goede doel. Iedere week loop ik even binnen. Als je ziet wat mensen schenken aan Dorcas. De meest mooie spullen worden daar verkocht en ja ook ik snuffel daar graag rond. Laatste aankopen; fietsmand voor de hond, bierpul leesboek, 2 thermobekers.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oeps...... vergeten. Je hebt een mooie bank.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk geslaagd met alles! Nu genieten van je vondsten!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een fijne vangst. Onze kringloop is de laatste tijd flut. Heb voor oudste zoon nu nieuwe broeken gekocht, voor het eerst (hij is 11)! Helena

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ohhhh dat jurkje!!! Super!
    Net als de rest van je aankopen, geweldig geslaagd!!!

    Je begin van je verhaal deed me denken aan mijn eigen prullenbak, ook de deksel kapot maar op een gegeven moment zag ik het niet eens meer.....
    En toen overleed mijn moeder en erfde ik zomaar onverwacht een schitterende wesco-prullenbak, blij mee :)

    BeantwoordenVerwijderen