zondag 22 september 2013

huishoudboekje

Het huishoudboekje zoals beloofd. Het spijt me dat ik het er niet zo netjes op krijg maar mijn excel bestand pikt ie niet op.
Even een paar opmerkingen. De hypotheekrenteaftrek wordt niet maandelijks bij ons gestort maar verrekend met de aanslag van ons bedrijf. Meestal krijgen we wel iets terug. Dat stort ik naar de buffer.
Er zijn een aantal posten die 10 keer of 8 keer zijn. Als er maanden zijn dat ik ze niet hoef te betalen stort ik ze in buffer.
Elektriciteit en gas is nogal hoog terwijl ik vorig jaar 800 euro terug kreeg. Ik ga hier in de wintermaanden goed naar kijken. Prioriteit zou bij ons moeten liggen in het verkrijgen van dubbele beglazing op de bovenverdieping. Maar dan moet de buffer huis eerst weer op pijl zijn.

Vaste lasten
Hypotheek                                   567,01
levensverzekering                            70
spaarhypotheek                                52,55
ziekenfonds man en kinderen          116,20
Vlierbloesem ziekenfonds                100,53
gas/elektra                                     195
Water                                             21
Gemeentelijke belasting (vanaf april)  72,32
Hefpunt (vanaf april)                        30,43
Huur CV ketel                                  27,25
verzekeringen                                   34,71
uitvaartverzekeringen                           8,96
Openbaar vervoer trein (10 maanden)147,10
goede doelen                                      5
sport kinderen                                   25,50
zangles                                             30
schoolgeld jongste twee                        4,80
Schoolgeld oudste                                7,25
bankkosten                                        2,90

Sparen studie kinderen en buffer        240

totaal:                                             1758,81

Variabele kosten
Boodschappen                                450
zakgeld kinderen                               32
onvoorzien                                     75
kleding/persoonlijke verzorging         100
kadootjes                                        20
zakgeld Vlierbloesemman                  50
Hobby man                                     10

totaal                                          738
                                                     


salaris                                             2000
toeslagen                                         264
kinderbijslag                                     232,71

Totaal inkomsten                              2496,71
Totaal uitgaven                                 2495,81






20 opmerkingen:

  1. Wauw, das strak gepland.
    ik word altijd een beetje zenuwachtig als het bedrag op mijn betaalrekening onder een.bepaald niveau zakt (voor september bijv. dag voor nieuwe inkomsten bleek er nog €0,22 op te staan. Mijn laptop met schema is nog niet in leven en alles loopt wat in de soep)
    Mijn gas/elektra/water rekening is stukken lager(echt laag zag ik al vaker. doe niks bijzonders ook), maar onze hypotheek dan weer hoger.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja onze gas en elektrisch is vrij hoog. We hebben een huis uit de zeventiger jaren en niet echt goed geïsoleerd. Toch krijgen we ieder jaar geld terug. En ik houd de standen bij, dan kom ik altijd onder het gemiddelde van een gezin met kinderen uit.

      Verwijderen
    2. Je kunt ook je 0 punt verschuiven. Dat van mij staat niet op 0 maar op 250 euro, dan hoef je niet bang te zijn als je salaris eens een paar uur of een dagje later gestort wordt terwijl een leverancier iets eerder afschrijft dan verwacht. Met de huidige rentestanden is het verschil tussen de rente op je betaalrekening en op je spaarrekening toch ook niet zo groot. Het geeft wel heel veel rust.

      Verwijderen
  2. Een goede budgettering! Strak.
    Jullie hebben geen auto? (scheelt een hoop geld)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja wij hebben wel een auto maar die zit in de "zaak"Ik rijd nooit omdat ik geen rijbewijs heb ;-)

      Verwijderen
  3. Mooi schema, ik heb het eigenlijk ook altijd zo strak gepland, dat werkt het beste voor me.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is voor mij ook het beste om het zo strak te doen.

      Verwijderen
  4. Da's nog eens tot op de cent budgetteren, knap hoor!
    groet

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wauw mooi huishoudboekje. En lekker eerlijk! Dat is ook eens mooi om te zien, al begrijp ik best dat anderen het voor zich houden. Ik geef ook niet alles prijs, misschien wel eens leuk om de vaste lasten met jullie te delen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ach joh, ik blog anoniem. Tenminste er zijn drie vriendinnen die meelezen . En nu ook weten hoe wij ervoor staan hahhaha Haai G,S en S

      Verwijderen
  6. je bent een goed voorbeeld van hoe het goed kan gaan met budgetteren, voorlopig geen annemarie van gaal nodig ihi, geniet ervan , liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Leuk al die kosten te zien dat mis ik vaak bij de meeste. Maar vraag me af hoe jij omgaat met tegenvallers omdat er niet heel veel ruimte is.
    Ik heb elke maand wel 'tegenvallers' zodat er minder gespaard word als ik op papier over kan hebben.
    Vind altijd leuk wat geeft iemand uit en hoeveel dingen kosten en hoeveel ze over hebben

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. We hebben ergens wel een buffertje maar die wil ik niet gebruiken. Zoals ik eerder schreef zit ons salaris rond de 2800 euro. Maar dat gaat allemaal extra in de buffer van de zaak. Ik kan altijd overschrijven. Zoals je ziet gaat er altijd 80 euro in de buffer. Ook alle belasting wat terug komt stort ik naar de privé buffer. Ik zal daar later nog wel eens over schrijven. o ja bedankt :-)

      Verwijderen
  8. ons huishoudboekje

    2 verdieners. ik 2125 netto zij 1850 + 13e maand 3300 netto
    teruggave belas. 95+380
    totaal 4462
    kinderbijsl. gaat na de vrouw daar koopt zij kleding van
    Uitgave vind ik te hoog maar doen niet echt gekke dingen maar leven zker niet zuinig
    gaat me ook niet lukken zitten niet op 1 lijn.
    wil graag kosten naar beneden brengen maar ja dat moet je dan wel beide willen.
    hyp. 606 br
    gas 55 euro maar krijg terug en houtkachel staat van okt/mrt aan
    elec 60
    gemeente bel 55
    hoogheemraad 24
    inboedel opstal 30
    levensverz 34 [vind deze onzinnig ivm hoog hyp/eigen geld]
    internet/tv/bellen 60
    3x mobiel 28
    sparen voor seizoenplek camping 150 [onze luxe]
    gids 4.16
    anwb 6
    bieb 7.2 [3X]
    huur grond 3.5
    lenzen vrouw 16
    digitenne [ivm slechte verbinding thuis] 12.5
    sport jongste 20
    sport oudste 13.5
    schoolgeld oudste 17.5
    naschoolse opv. 203
    schoolgeld jongste 4.6
    overblijven jongste 10
    reserveren eigen risico 60
    auto verz. 23.37 all risk
    auto verz 24 wa
    wegenbel diesel 95
    brandstof per maand 220
    reserveren voor hout kachel 21
    reserveren auto onderhoud 42
    ziektekosten 236
    huishoudgeld 250
    maandgeld incl zakgeld kids 500
    reserveren voor te veel belas terug gave 111
    caravan verz 16.5
    stalling 50
    totaal 3125 [ongeveer]
    dan zouden we 1338 over kunnen houden maar elke maand wel extra kosten.
    gut hou doet iemand dat met 1 salaris
    volgend jaar na aflossing wel iets meer over maar toch.
    luxe 2 auto s maar ja moeten ook op het werk komen en moet op de terugweg ook nog dingen mee nemen en dat gaat niet op de fiets.
    en mijn vrouw brengt de jongste weg en dan naar het werk [ergste komt nog werken bij de zelfde baas]
    maar ik begin vroeg en kunnen het niet combineren.
    onze hyp is nu 144000 waarde huis 230000
    voor aflossing nog spaargeld 44000
    buffer 16500
    en nog een buffer voor onze kosten die we op jaarbasis krijgen [3 jaar = 10000]
    en nog 15000 vast gezet als potjes voor kosten school mocht het ooit nodig zijn
    veel geld maar ten opzichte van onze uitgave vind ik het niet veel
    oja toekomst bij deze baas zie ik somber dus dat kan ons leven op de kop zetten.
    dit salaris krijgen wij nooit meer
    daarom zou ik graag de lasten naar beneden zien te krijgen zodat we het langer uit kunnen zingen ook met lager salaris
    jeetje wat een kosten he

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Akkie. Zou je willen besparen? Misschien omdat je baan er in de toekomst misschien niet meer zal zijn? Of omdat je een goed salaris hebt en meer af wil lossen? En waarom wil je vrouw niet bezuinigen? Ziet ze de voordelen er niet van? Ik heb op dit blog weleens een casus geplaatst als je zou willen zou ik jou huishoudboekje ook "live" op mijn blog kunnen doen. Als je dat wilt kun je mij mailen op creatiefmetweinig@gmail.com

      Verwijderen
  9. Hallo,
    ja ik wil proberen om in elk geval iets meer over te houden of van 1 salaris te kunnen leven.
    maar omdat we niet echt op de kosten letten en twee auto s hebben en met vakantie gaan zit echt zuinig aan er niet in.
    En op dit moment proberen we ook te sparen om volgend jaar de tuin te doen. nieuwe blokhut met luifel en nieuwe tegels dus een duur project. sparen voor ooit een andere auto.en meer buffer te hebben mochten we wel werkloos raken.
    mijn vrouw wil gewoon leven en niet dat zuinige.en ik heb zoiets van ergens niet zijn lampen uit en sneller de kachel uit doen of niet volop stoken.dan word het moeilijk om op 1 lijn te zitten. het is ook moeilijk we verdienen redelijk maar het geld gaat zo snel op en toch aan gewone dingen. okee we maken buffers en geven de kids zakgeld etc maar willen ook gewoon leven.bijv we gaan met de herfstvak. weg maar nemen deze omdat deze de helft goedkoper is. en dus deze maand dat hebben betaald en de volgende maand toch weer een week weg gaan en dan wel gewoon leuke dingen willen doen. dus eigenlijk een beetje tegenstrijdig. oja gaan nog even weg ivm dat mijn vrouw in de grote vakantie ziek is geworden en dus nog wat te goed heeft.
    maar wat vind jij/jullie van mijn huishoudboekje geef ik nou echt te veel uit?
    Hoop de komende 3jaren te zakken met hypotheek van nu 350 netto naar 225/250 netto maar daarna maar kijken hoeveel ik per jaar weg kan leggen en dan moeten we wel ons salaris behouden.
    100/125 naar beneden maar dat kost mij dan wel 44000/52000 euro spaargeld.
    Maar het zijn de totale kosten/lasten waardoor wij zo veel nodig hebben maar hoop dat we steeds meer overhouden.
    oja ik heb er geen probleem mee om deze cijfers op internet te zetten en vind het altijd leuk om te lezen hoeveel iemand verdiend en wat ze uitgeven mits ze alle kosten laten zien. maar vaak mis ik vele kosten bij mensen.
    op het werk word je vaak uitgemaakt als krent terwijl ik denk zolang ik 3300-4300 per maand op maak ben je geen krent en dat zijn vaak personen die ik nog nooit 1 cent heb zien uitgeven.Ben voor die westelingen die krent uit het noorden!!!!!!
    Denk dat het steeds beter moet gaan en later als de kids ooit zelf verdienen dat je dan echt geld over houd. maar ja dat duurt nog heel wat jaren[nu 10 en 14 jaar]
    dus minder uitgeven en steeds meer proberen over te houden maar wel leuke dingen doen.pretparken etc dus niet want dat soort dingen vind ik schandalig duur

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja joh niemand kent je hier. Het www is groot.

      Wat mij opvalt is de tegenstrijdigheid in je verhaal. De basisbehoefte van een mens zijn Liefde (aandacht) voeding en een dak boven zijn hoofd.
      Zie ook mijn blog. Alles wat jij noemt wat geld opslokt is luxe en dus overbodig in mijn ogen. Op herfstvakantie, twee auto's, een blokhut met een luifel, waarom nog weg in de zomervakantie? (shit happens!)
      Als je aan de ene kant de lichten uitdoet maar aan de andere kant de luxe nog wel blijft financieren is het mijns inziens dweilen met de kraan open.
      Wat ik mij ook afvraag is wat kinderen meekrijgen. Ik zie namelijk niet meer dat onze kinderen in de toekomst hetzelfde gaan verdienen en de luxe hebben van twee auto's en drie keer op vakantie. Wij leven van één salaris. En believe it or not mijn cijfers zijn op de cent nauwkeurig. Wij hebben gekozen voor een zuinig en sober leven. Dat neemt niet weg dat ik een gezellige bourgondiër met heel veel vrienden ben. Dat de sjeu er wel af is als je consuminderd is echt niet waar. Je denkt gewoon beter na wat je doet en wanneer. Toen onze salarissen op het niveau van jullie zat, had ik ook helemaal geen rust om gezllig thuis te kleuren met de kinderen. Ik had de hele week gewerkt en wilde naar de kinderboerderij naar het bos lunchen, zwemmen naar de bioscoop. Toen ik zag dat voor alles wat je moet verdienen een prijs is, namelijk levensenergie. Moet je met die prijs/geld wat gaan doen om minder levensenergie te hoeven verbruiken.

      Kijk, iedereen heeft wel iets waar hij of zij niet op wil bezuinigen. In mijn geval is dat uit eten met mijn vriendinnen een keer per jaar. Jij moet voor jezelf uitmaken wat jou genoeg is.

      Als ik dit soort bedragen zie, zie ik vrijheid en misschien op termijn zelfs financiële onafhankelijkheid. Maar dan moet je samen wel een keuze maken over wat jullie samen willen.

      Ik zie wat je nu doet als een light versie van een levenstijl.

      Verwijderen
  10. Dank je wel dat ik even mee mag kijken in je huishoudboekje.
    Ik moet tot mijn schaamte bekennen dat wij het allemaal niet zo op een rijtje hebben, onze inkomsten en uitgave, bedoel ik ;-)
    We leven een beetje van salaris naar salaris en dat ging tot nu toe wel goed, we hebben ook nog een spaarpotje dus niets te klagen.
    Maar sinds kort ben ik gedwongen van werk veranderd en werk ik minder uren. Wat ik trouwens prima vind maar ik merk dat we het nu iedere maand net niet redden tot het volgende salaris. Het is duidelijk dat we wat moeten veranderen aan de manier waarop wij met ons geld om gaan. Vooral nu onze kinderen allebei op de middelbare school zitten zullen we vaker extra kosten gaan maken.

    Je hebt me geïnspireerd om de boel ook eens op een rijtje te zetten.
    En eens even eerlijk te kijken naar onze uitgavepatroon.

    Vriendelijke groet en fijn weekend, Yvonne

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ja tegenstrijdig dat klopt wil minderen zodat het later makkelijker gaat. maar vrouw en ik zitten met een aantal dingen niet op 1 lijn. en dat gaat deze man niet winnen.
    Okee ik weet ook waar ik kan bezuinigen zoals de auto maar ik heb de auto nodig omdat ik ook dingen vervoer op de terugweg naar huis en dat kan niet op de fiets. zou kunnen terug rijden maar dan kom ik nog een uur later thuis en red het dan net wel/niet voor de opvang. ben dan ook 11.5 uur weg en deze tweede auto is niet de duurste een kleine 107 goedkoop dus.
    maar ja wil graag minderen maar wel leven. en na een jaar werken willen wij er ook even uit dus vakantie dan wel verdiend.
    En om extreem te bezuinigen dan moet je dat wel samen doen met partner en kinderen.
    ik gun de kinderen dan ook gewoon hun zakgeld en telefoon maar laat merken dat niet alles gewoon is.
    Ik vind duur uit eten onzin maar gun het een ander het zeker en snap dat iemand dat leuk kan vinden alleen wij niet.
    En voor yvonne zet alles snel op 1 rijdje en kijk wat je kan doen voordat je in de problemen komt. een buffer is sneller leeg dan dat je kan sparen.
    laat anders jou getallen eens zien dan kunnen wij kijken waar het fout kan gaan lopen
    inzicht en alles op papier maakt het vast duidelijk voor je en dan maar weg strepen hoe moeilijk het ook is.
    en vooral met kinderen en het dure leven van tegenwoordig zit je snel in de min.
    buffer voor school/sport/zakgeld kan niet groot genoeg zijn. maar in het ergste zal dat allemaal moeten wijken maar dan zal de vrouw wel moeten inzien dat het echt moet.

    tot gauw maar weer

    BeantwoordenVerwijderen