dinsdag 17 september 2013

De kinderen alles willen geven

Voor het eerst sinds tijden zit eens voor de televisie. In consuminder-blogland werd er gesproken over het "programma Dubbeltje op zijn kant"het  leek me dan ook wel goed om er eens naar te kijken. ondanks dat ik een beetje kriebelig wordt van mw van Gaal maar dat terzijde.
Het programma is nog maar net bezig, en de schulden duizelden mij, wat een schulden.
Maar wat mij als een weerhaakje bleef haken was de opmerkingen die de "haar"van de familie maakte.
"Ik wil mijn kinderen ook alles geven" Dat herhaalde ze even later nog een keer.
Ik kreeg zelf de neiging om de dame eens door te schudden en te schreeuwen "leer nou eerst eens even dat de leukste uitjes gratis zijn!"
Verderop in het programma kwam al naar voren dat ze uiterlijk vertoon vooral bij haar dochters erg belangrijk vindt. Ze houdt van kleren kopen.
Volgens de "zij"zijn het allemaal dingen die "nodig" zijn.

Eerder keek ik een stukje van het "prinsjesdag debat" Daarin was een mevrouw die werkte voor de schuldhulpverlening en aandacht vroeg voor de financiële problemen van heel veel mensen. En passant sloot ze af met de opmerking dat we ook moesten accepteren dat de bomen niet meer tot in de lucht groeiden. En dat iedereen van laag naar hoog inkomen moest leren budgetteren.

Er speelde mij zoveel door mijn hoofd, waarom vindt de mevrouw uit het programma een dubbeltje op zijn kant dat ze haar kinderen alles zou moeten geven?
Is het juist niet veel beter dat ze de kinderen niet alles kan geven? Ik denk namelijk juist dat kinderen verpest worden als ze alles maar krijgen. Daarmee krijg je inderdaad geen kinderen die kunnen budgetteren en er vanuit gaan dat ze een huis van vier ton kunnen kopen en twee auto's voor de deur kunnen betalen.


Als ik kijk naar mijn eigen statistieken kijk leest mijn publiek de blogjes met bezuinigingstips het vaakst.

Een belangrijke tip wil ik naar aanleiding van de dame in het programma "een dubbeltje"  herhalen

The best things in life are free!






18 opmerkingen:

  1. Volgens mij gaat het helemaal niet om "je kinderen het allerbeste willen geven" het gaat om concurrentie met vrienden en familie. Je laat aan hen zien wat je allemaal kunt kopen, dat je het goed voor elkaar hebt. Ik zag dat ook in de achterstandswijk waar ik woonde. Het is een norm: zo hoor je het te doen, als je het niet zo doet, dan ben je geen goede ouder. En wie wil er nu niet een goede ouder zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. oei oei, oordelen hoort er niet bij toch ? , een eigen mening geven is toch iets anders als voorbeelden gebruiken om er zelf wijs uit te komen, weet jij waar annemarie van gaal vandaan komt ? , geniet ervan , liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee ik geloof niet dat ik ergens over oordeel maar dat ik wat kriebelig van haar wordt dat wordt ik ook van bijvoorbeeld iemand als Gordon dus dat ligt inderdaad aan mijzelf.

      Verwijderen
    2. Ik word ook kriebelig van Annemarie van Gaal en ik weet WEL wasr ze vandaan komt!

      Verwijderen
    3. Ok ik begon al onzeker te worden ;-)

      Verwijderen
  3. Jah idd kinderen hoeven echt niet ALLES te hebben,alhoewel ik de gedachte ook wel een beetje snap, het zijn je harteliefjes en die gun je toch het (aller)beste....

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik heb gisteravond ook gekeken met krommende tenen. Zo herkenbaar zoals dat vrouwtje is. Heerlijk met de kinderen naar het bos is gratis ipv een uitje naar een pretpark.
    Kleren kun je ook doorgeven vooral met drie dochters.
    De pinpas afnemen had ik al de eerste dag gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Ik zag je titel en ik dacht meteen aan het programma van gisteravond :-). Wat ik ook erg vond was dat ze haar uitleg over haar 'noodzaak' van goed matchende kleding deed waar de kinderen bij waren, ze zei het zelfs tegen ze: Ja onze kleren moeten allemaal bij elkaar passen he. Alsof je anders niet naar buiten mag. Met de paplepel ingegoten...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja precies ik was zo verschrikkelijk verbaasd dat ze dat deed waar de kinderen bij waren. En dat in de uitverkoop niets leuks was. Ik heb zelf ook zat fouten gemaakt en ik heb er ook voor op de blaren moeten zitten. Dus ik wil helemaal niet pretenderen dat ik het allemaal zo goed weet en in deze blog kom je dat ook best wel vaak tegen.

      Verwijderen
  6. tja de dure merken loslaten, 2e hands gaan zoeken (fb groepen tegenwoordig ? ) z.eeman, w.ibra, ietsje duurder h.ema en c.ena... ? vind dat duur zat.. :S snap af en toe niet waaromj wij wel rondkomen en een ander niet.. of ja waarom enkele mensen het niet lijken te snappen.. dat als je 2000 euro per maand aan overigen uitgeeft dat daar iets mis mee is.. dat is toch gewoon logisch.. en dat je eerst in die uitgaven gaat kijken wat t precies is en of je er op kan besparen en je andere vaste lasten onder de loep leggen.. vind het soms moeilijk om te snappen dat mensen dat zelf niet beseffen.. niet om te oordelen over die mensen hoor! maar vind het moeilijk om voor te stellen.. en toch gebeurd het erg veel. zou eens goed zijn als ze ook gezinnen laten zien die al wel veel besparen en serieus elk dubbeltje moeten omdraaien om uit te kunnen komen zodat anderen daar eens van kunnen leren. dan kunnen zij misschien niet veel helpen (hooguit door hun bekendheid evt schulden wat verlichten door bijv samenvoegen etc) maar zien we eens hoe het ook kan. dat er mensen zijn die t wel snappen en toch heel zwaar hebben.. dat t niet alleen mesnen zijn met voldoende inkomen en te weinig overzicht... ben benieuwd naar volgende week.. meer dan 5000 per maand netto inkomen en toch enorme schulden.. ?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja inderdaad ik ben het met je eens ze zouden eens gezinnen van het absolute minimum moeten nemen. En misschien spaarcentje/valhalla/of vul maar in het programma moeten laten maken ;-)

      Verwijderen
  7. Wij hebben negen kinderen en horen vaak: 'Maar dan kan je je kinderen toch niet alles geven!' Het klopt Wij geven hen niet zomaar een gsm, laptop, Ipad, nieuwe fiets, enz... , maar dat moet niet ! Kinderen hebben warmte en liefde nodig, goed voedsel en een warme (t)huis.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Daar is niets verkeerds aan, ze krijgen toch eten en liefde en dat is goed.

      Verwijderen
    2. Een iPhone gsm of zoiets, die zijn snel verouderd of gaan stuk.
      Een warm thuis gaat niet stuk.

      Verwijderen
  8. De dame in kwestie wilde idd bover haar stand leven en dan laat ze zich ook nog lekker shoppend filmen voor zo een programma. Ik kan daar ook slecht tegen en ik hoop als ze zich zelf terug ziet, ze er echt iets van geleerd heeft.

    BeantwoordenVerwijderen