woensdag 13 maart 2013

Kinderfeestje Het boevenfeestje deel 2 ( low budget)

Als vervolg op deel 1, deel 2 van het hoofdstuk kinderfeestjes.

Het boevenfeestje 

Voor jongens in groep 4 of 5. Nodig de jognens uit met een uitnodiging versierd met een gevangenis erop. Maak daarbij een grappige tekst. Zoals kom jij mij redden uit de gevangenis, doe wel je boeven kleren aan... 

Allereerst drinken en eten we water en brood in de gevangenis dat dit een cakeje en linmonade is mag de pret niet drukken. Het was bij mij in de zomer dus wij vierden het buiten aan de picknicktafel. 
Daarna de kadootjes verstoppen. NA het kadootjes verstoppen maakte ik met de jongens een boevenmasker. Dei kun je wel op internet vinden. Ik maakte mallen van tijdschriftkaften en met mijn man tekenden we dat op oude lakens. De jongens mochten het uitknippen, maak de uiteinden langer en knoop de uiteinden aan elkaar vast. Toen kregen de jongens allemaal een gevangenisboekje bestaande uit oud printer papier van een rol. Met van die gaatjes. Mijn moeder is schoonmaakster op een kantoor en vond een rol bij het oud papier. Eerder had ik al kleurplaten en puzzels uitgeprint en gekopieerd. Betreffende het thema. 
Voordat de jongens het boekje gingen knutselen moesten ze eerst op de foto. Ik tekende met wat schmink littekens en een klein baardje op de hoofden van de kerels. 

Toen mochten ze hun boevenmasker op hun hoofd doen. Voor het gevangenis boekje maakten we een foto voor de tuinmuur waar ik een lengtemeter op had getekend. Ze kregen een bordje met de datum van het feestje in de hand en moesten een beetje zielig kijken voor de camera. natuurlijk maakten we een foto van de voor achter en zijkant van de jongens. Man printte dat uit op eerder gebruikt papier. Ondertussen gingen we eerst iets van beweging doen doormiddel van een speurtocht met opdrachten. De speurtocht noemde ik het grote boeven ontsnappingsplan. Ze moesten de boevenstrepen volgen.
Van een oud gestreept t shirt wat ik bij de kringloop vond trok ik linten en had ik s ochtends de speurtocht uitgezet. Ik had ook op een aantal punten een envelop gehangen met een opdracht erin. Bel bij die en die aan en vraag om wat munten... Diegene waarbij ze moesten aanbellen had ik natuurlijk geïnstrueerd en een zak dropgeld gegeven. Of zing een liedje, klim in een boom en red het poesje.. Ren drie rondjes om het ei.. Dat soort flauwe dingen waar ze wel energie voor moeten gebruiken. Eenmaal afgemat thuisgekomen, stortte ik alle knutselspullen op tafel die ik in de loop der jaren heb verzameld. Ze mochten gaan werken aan het gevangenisboekje. Daar moesten de foto s op en de vingerafdrukken natuurlijk. Sommigen maakten zelf ene verklaring over het strafbaar  feit wat ze hadden gepleegd. Ondertussen maakte ik de pannenkoeken die ik eerder die dag ook al had gebakken warm. 
Na het eten was er nog ijs en de luckyluck en de daltons op DVD. Met een zakje met iets van een kleinigheidje met een boevenband, het boekje en het masker brachten we de jongens weer thuis.

Duur: Niet langer dan 3 uur inclusief eten.
Hoeveelheid kinderen: 6
Kosten: eten 3 euro
cakejes en limonade 2 euro
dropgeld: 1,75
Andere kosten nihil
Nodig; oudpapier
oude lakens
knutselspullen scharen, stiften, lijm, kleurpotloden
Fotocamera
Printer en laptop
Beetje fantasie


Volgende keer High Tea voor meisjes van negen!