maandag 4 maart 2013

Bio-logisch

Vorige week had de plaatselijke supermarkt 25% korting op het bio assortiment.
Een goed idee voor mij om in te slaan, want op vlees en melk scheelt het enorm veel centen.
Blijkbaar was ik niet de enige die zo dacht want op maandag greep ik meteen al mis bij de melk en de yoghurt. In de loop van de week kon ik mijn voorraad wel aanvullen, maar je bleef lege gaten zien in de schappen bio. Navraag leerde me bij een vakkenvuller dat er ruim 3 keer zoveel biologische produkten werden verkocht in de week met 25% korting.
Dus als biologische producten worden gesubsidieerd of gecompenseerd en daardoor de prijs 25% verlaagd, gaan mensen wel biologische producten kopen, kennelijk zijn ze dus wel van mening dat biologische producten beter/gezonder zijn.
De halfvolle melk was nu 80 cent (houdbare) anders 1,08.. De melk van het eigen merk is ongeveer even duur. En de mensen kozen toch voor de bio variant omdat ze het gezonder vinden. Of beter of wat dan ook. De oplossing om bio nog aantrekkelijker te maken is dus om iets aan de kostprijs te doen. Of niet? Moet de consument bewuster kiezen? Als mijn budget 100 euro per week is en ik moet naast vijf pakken melk ook nog 3 pakken wereldgerechten,soepmix, diepvriespizzas en chupachups kopen dan is waarschijnlijk het boodschappenbudget niet toereikend..... Het gaat dus blijkbaar toch om keuzes..


Zou jij biologisch gaan eten als het 25% goedkoper was?

8 opmerkingen:

  1. Ondanks de hoge prijs proberen wij het toch van de wekelijkse zeventig euro te doen. Maar dan kopen wij ook geen kant en klare producten. Dat scheelt sowieso ook een hoop geld!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben een beetje aan het overgaan naar biologisch eten. Voor nu in ieder geval al de kip en het gehakt. Ik kan me wel voorstellen dat ik wat sneller iets zou gaan uitproberen als het goedkoper is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik moet zeggen: waarom is Bio duurder in de winkel? En dan vooral zoveel? Ooit een docu gezien over bio kip, dat in 'maak' slechts €1 per kip duurder was dan gewone kip. Waarom betaald de consument dan gerust het dubbele in de winkel? Volgens mij moet het dure gewoon van Bio af, omdat het vaak lang zo duur niet is, als dat het in de winkel wordt voorgespiegeld.

    Ik ben nu druk met het opmaken van de voorraad aan producten in huis. Vooral om er daarna wat meer verantwoorde variaties voor in de plaats te zetten. Voor het rundvlees vond ik al een geweldige leverancier. Nu nog voor de kip. Ik zoek namelijk ook zo lokaal mogelijk. Weten waar je eten vandaan komt vind ik ook best prettig.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Of mensen slaan net als jij gewoon extra in en het zijn dezelfde mensen die altijd al bio kopen?
    Ik doe het net als jij: de meeste zaken en bio en wat in de aanbieding is wordt groter ingeslagen. Maar zonder aanbieding koop ik het ook, alleen dan niet op voorraad.
    Ik denk wel dat supermarkten vet verdienen aan bio. Bio is hot en daar profiteren vooral de supermarkten van.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hier ligt ook de bioboter over de datum te gaan maar als ik dan een keer tomatensaus nodig heb is ie op als er een korting op zit. Hier in de supert opeens veel bio maar toen werd het overgenomen en nu wordt het minder en minder :( Roomboter was al verdwenen, nu ook de eieren. Dan maar geen buurtsuper sponsoren.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Het zou wel helpen. Maar pas als het net zoveel kost als 'gewoon' eten zou ik het kopen. De boodschappen kosten al zoveel.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. als biologisch net zo duur is als wat er nu over het algemeen in de winkel ligt ga ik ook volledig over op biologisch ,maar ook als mijn dochter het huis uit gaat en ik alleen nog voor mezelf boodschappen hoef te doen ,want dan ga ik sowieso anders eten, nu kook ik soms toch nog te veel ,omdat zij de ene dag meer eet als de andere, en als er wat overblijft is dat te weinig om in te vriezen en op een andere dag weer te eten.

    BeantwoordenVerwijderen