zondag 10 juni 2012

Varen, grove den en Vlierbloesem

Kruidenvrouwtje C en kruidenvrouwtje vlierbloesem gingen met het gehele gezin met de auto naar het bos. Het was er heerlijk rustig. Waarschijnlijk heeft iedereen nog een kater van gisteravond de wedstrijd...
Er stond alleen bij het parkeerterrein een vlier, daar hebben we ongeveer tien schermen van af kunnen plukken.

We liepen verder langs het kabouter pad (macht der gewoonte) en plukten de mannelijke varens. Een stuk of tien. Die varens hang ik te drogen in onze slaapkamer. in een van mijn "hippie"boekjes staat dat je er kussens mee op kunt vullen. Als de varens gedroogd zijn. Het schijnt goed voor de nachtrust te zijn.

Die hippie boekjes zoals onze oudste ze noemt zijn boekjes van de rommelmarkt. Met daarin allerlei toepassingen van planten tot geneeskrachtig kruid, of te gebruiken in de keuken.

De Grove Den en ook de gewone den geurt heerlijk, heb je de tak wel eens doorgesneden. Ik vind het meer een citrus geur dan een echte dennen geur. we zijn vanmiddag de naalden eraf gaan plukken. Die komen dan in een grote lege honingpot. Wij stoppen ze dan in een linnen zakje die knopen we dicht en hangen we in het bad.

Vanavond moest ik nog even naar kantoor en heb ik nog een prachtige vlierbloesem boom ontdekt. Ik heb nog twintig grote schermen kunnen plukken. Ik zag dat de vlier van vanmiddag al een beetje verlept was. Daar moet je dus opletten. Verwerk de bloesems meteen. Overigens, Verwarm ik tweeneneenhalf liter water en ik doe er alleen de drie citroenen (biologisch) en de bloesems erdoorheen. Als je de volgende dag de boel zeeft, verwarm je het daarna en los je de suiker en het citroenzuur op. Sommige mensen laten het meetrekken, maar mijn ervaring is dat het dan veel meer geleert. Verwarm de gezeefde vloeistof totdat de suiker is opgelost. Ik heb echt zalige vlierbloesemsiroop. (volgens velen) We maken nog maar even door!